Skotare

ALS-T på John deere skotarna???????

18 inlägg 9957 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ALS-T på John deere skotarna???????

uvesten  
#82690 Hallå!!
Ligger i bytestankar och har börjat fundera lite på att kanske utrusta en 1110 E med de nya ALS-T, kör 3m massaved och 30% slutavv, skulle behöva ett bollplank för att få fram för och nackdelar så va tycker ni???



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82731 Varför inte kolla på 1210e istället den är bara 6cm bredare än 1110an,men har exakt samma vändradie.Sedan är den lite mera att köra med plus att den har CF7 kranen,vilken är tex 35% starkare på svängen.

Användarvisningsbild

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82741 Har missat det här med ALS-T, vad innebär det? Vad är förändrat?

Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

JD_1110  
#82745 Här finns en beskrivning http://info.banum.se/jdnyhetsbrev/0912/alst.html

Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

uvesten  
#82857 1210 an går bort, den blir för stor för första gallringar även om det bara skiljer 6 cm, mina uppdragsgivare får nog chock ändå när man går från Gremo 950F till 1110.
Fördelen man har är att de verkar vara exakt samma ram på både 1110,1210 och 1510 så den lär ju hålla.

   TS
Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

uvesten  
#82859 Fick en till fundering! hur funkar vajergrinden på als en? blir den inte lite gles när man kör klen massaved??

   TS
Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

Ellingsson  
#82908
uvesten skrev:Fick en till fundering! hur funkar vajergrinden på als en? blir den inte lite gles när man kör klen massaved??


nej det är inga problem,om inte skördarförarna lägger så hemskt dåligt så du måste trycka varje knippe emot grinden,annars är det ju bara att jämnslå mot backen eller lasset,ja trodde också att det skulle vara jobbigt med vajergrinden men jag tycker den funka bra.

Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82920
uvesten skrev:1210 an går bort, den blir för stor för första gallringar även om det bara skiljer 6 cm, mina uppdragsgivare får nog chock ändå när man går från Gremo 950F till 1110.
Fördelen man har är att de verkar vara exakt samma ram på både 1110,1210 och 1510 så den lär ju hålla.


Säger bara en sak: Dekaltrimma ner dig :lol:

Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

dexter  
#82929
uvesten skrev:1210 an går bort, den blir för stor för första gallringar även om det bara skiljer 6 cm, mina uppdragsgivare får nog chock ändå när man går från Gremo 950F till 1110.
Fördelen man har är att de verkar vara exakt samma ram på både 1110,1210 och 1510 så den lär ju hålla.

om dom får en chock av en 950f så finns de väl nästan bara 810/830 kvar. eller maskiner i vimek klassen.

Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

JD_1110  
#82934 Jag tror chocken var 1110:an.... Har upplevt samma sak då vi gick från 810 till 1110

Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82946 En entrepenör på vårat område har kört en prototyp av als-t i nått år o den har funkat bra vad ja vet. dom gjorde om bankarna litegrann så dom blev kraftigare bara. Fick prova den en gång o ja tyckte den va betydligt lättsammare än alsen att lasta o lossa. skulle gärna vilja att dom kommer med en för 1910 också :)

Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82948 Vad tror du om en 1010E då :?:
Måste ju gå att få han men nya ALSn oxå :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

uvesten  
#83059 1010 an går bort!! ingen ALS-T och en alldeles för klen pump, sen är det 26,5" hjulen som ja vill ha,trött på att skumpa på skotkärrehjul, men det är nog pumpen som gör att den går helt bort, inte mycket att köra frötall o slutavv med.
JD 1110 hur tyckte du övergången var från 810 till 1110? vart de mycke klumpigare i gallringarna eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

JD_1110  
#83073
uvesten skrev:1010 an går bort!! ingen ALS-T och en alldeles för klen pump, sen är det 26,5" hjulen som ja vill ha,trött på att skumpa på skotkärrehjul, men det är nog pumpen som gör att den går helt bort, inte mycket att köra frötall o slutavv med.
JD 1110 hur tyckte du övergången var från 810 till 1110? vart de mycke klumpigare i gallringarna eller?


Att det är klumpigare får du räkna med men så himla farligt upplever inte jag det. Vi har den kortaste modellen och den är värd att rekommendera. Jag tycker dock du ska se över situationen om du ska köra mer sav i framtiden för då är ju 1210E att fundera över. Starkare kran, större lastvikt och starkare axlar i nästan samma format och bara 700 kg tyngre

Avatar Fallback

Re: ALS-T på John deere skotarna???????

uvesten  
#83205 Sorgligt besked från John Deere! als-T monteras bara från 1210 och uppåt, kommer köra mestadels gallring så 1210 an blir för stor ,kanske dekaltrimma som någon prata på.
Jag fattar inte här bygger dom ett lastrede som ska vara byggt för gallring men de ska inte gå att sätta på 1110 an som måste vara John deeres mest sålda gallringsskotare????

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).