tor 25 jan 2024, 19:18#829149
maltex skrev:Har man ett företag vill man förmodligen ha kunder. Plockhugget AB affärsidé torde vara att sälja in Plockhuggning som skogsbuksmetod dom är inga idealister. Naturnära skogsskötel enligt Lùbeck är bara ett sätt att tjäna pengar på.
Full fart i tråden idag. Det här är så intressant. Inte bara skogsfrågorna utan hur ni tänker och reagerar.
Ni har alltså upptäckt att det finns dom som vill tjäna pengar på skogsbruk!!
Anders W som hugger trettio träd med motorsågen på 0,6 hektar skövlar sin skog för snabba pengar och skiter i framtiden. 30 träd? När han kommer tillbaka om 15 år och gör om det har 60 träd skövlats på 0,6 hektar på 15 år. Kan det vara 20% totalt stamantal? Spelar det verkligen så stor roll exakt vilka träd man hugger? Han sparar också på sig 80% av sin årstillväxt.
Plockhugget vill tjäna penar! Vad tror ni SCA. Sydved och alla andra vill?
Ska man inte uttala sig om skogsbruk om man vill tjäna pengar på skog? Vi är ju många anonyma här men Lars Lundqvist får ju inte vara med då. Utan skogsbruk ingen produktionsforskning och ingen lön till Lars. Jag får inte vara med. Skogsägare som bedriver skogsbruk för pengar och värdeförvaltning.
Ni andra? Vad jobbar ni med? Det låter ju som en del är yrkesfolk och kanske rent av tjänar pengar på skog..
Lite känner jag igen tongångarna här från en del komunistkretsar i min tidiga ungdom på 70-talet. Pengar är onda och alla som har eller vill hantera pengar är onda. Då kom skogsvårdskonsulenten ut och läxade upp oss om vilka träd vi högg ibland också. Och valde träd åt oss. Jag längtar inte tillbaka till den tiden med komunister och överförmynderi alls.