Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggning

345 inlägg 27650 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829072
bengt.a skrev:
Badger skrev:Funderade lite på det där med markpackning. Det är inte bara maskinens tyngd som spelar in utan även över hur stor yta som det fördelas. Hur stor är anläggningsytan för skördare med stora hjul respektive band jämfört med ganska smala framhjul på en vanlig traktor? Någon som har siffror tillgängliga?

Det där är viktigare än själva vikten, bärytan.


Helt klart är det så att vikt/cm3 är av betydelse.

Också när drivningen/maskinkörningen genomförs sett till underlagets förutsättningar.

Kan vara en fördel för den självverksamme, som för Anders som anpassade skogsarbetet till när tjälen gav bärighet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#829074
Lars Lundqvist SLU skrev:
Sundhult skrev:I den säger du att att ni har ändrat uppfattning om beräknad tillväxt mellan skötselmetoderna.
Vad är det som säger att det ni kommit fram nu är sanningen jämfört med det ni trodde på tidigare?

Vetenskap fungerar så att det som redovisas är alltid "vetenskapens nuvarande ståndpunkt", "current-state-of-the-art". Det ligger i sakens natur att mänskligheten gradvis lär sig allt mer och då ibland omprövar tidigare ståndpunkter. Det är inte det minsta konstigt.

Sundhult skrev:- I vilket sammanhang brukas skogen?
- Vem är skogsägaren?
- Vilken skog har skogsägaren?
- Vilka mål (ekonomi, naturvärden etc, etc) vill skogsägaren nå med sin skog?

Samma punkter kan användas för ett bolag och skulle då kunna motivera fullständig slutavverkning av hela innehavet utan efterföljande återbeskogning, om det inte vore för "detaljen" att SVL har satt upp gränser för vad samhället accepterar.

Men både dina och Anders inlägg blir alltmer obegripliga.
Förespråkar ni på allvar skogsbruk utan hänsyn till framtiden, bara det är ekonomiskt lönsamt för skogsägaren här och nu?
Och förespråkar ni skogsbruk där man bortser från den generella kunskap som finns om hur skog fungerar?

Om svaret är ja på den ena eller båda frågorna, då måste väl det gälla för alla skogsägare?


Jag gillar Anders ödmjuka inställning.

Han säger att det han gör kan vara fel. Han har läst på och satt en plan för sin skog i sitt sammanhang med målet att det skall bli så bra för de som skall ta över gården och leva av landskapet efter honom.

Du säger själv i poddintervjvn att ni hade fel.
Nu säger du att du har helt rätt nu.

Vad du säger om 10 år i en ny intervju kan vi bara gissa.
Det kan vara att du hade helt fel om det du säger idag.

Anders tittar framåt och och kommer utvärdera kontinuerligt.

I praktiken.

Vem vet? Kanske någon på SLU vill ha data från hans skog som i praktiken startat sin omställning för sin litteraturstudie så småningom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#829076 Av nästan alla anledningar är det bäst att avverka på vintern. Jag är dock nyfiken rent i största allmänhet och tänkte att någon maskin-nörd här säkert satt på siffror för Pascal för olika maskiner.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lindveden  
#829077
Badger skrev:Tack för filmen Lindveden. En grundläggande beskrivning av hur skogen fungerar som ekosystem. Inget konstigt med det. Helt korrekt om man vill ha en naturskog. Om du tänker på hans kommentar om röjning så menar han nog att det inte finns någon poäng med att röja i en naturskog för han pratar om att det inte tillför något värde för besökarna. Detta är nog ett exempel på skog klassad som "Naturvård orörd" enligt skogsbruksplanen.


Nja tänkte mest på den första bilden han visa o påstod att granen skulle försvinna mer o mer o att andra trädslag vandra in,typ ek o andra lövträd. Vilket ja själv inte tror på i en sådan skuggig miljö. Det kanske etablerar sig några lövindivider men ja tror inte dom överlever om granen fortsätter va dominant i beståndet.
Sen sista delen av filmen liknade mer som en mark me hög bonitet där möjligtvis tallen har planterats en gång i tiden o växt för "snabbt" därför så kraftig grenverk.
Men svårt att avgöra när man inte ser skogen i verkligheten o bara på film

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

maltex  
#829079
Badger skrev:Tack för filmen Lindveden. En grundläggande beskrivning av hur skogen fungerar som ekosystem. Inget konstigt med det. Helt korrekt om man vill ha en naturskog. Om du tänker på hans kommentar om röjning så menar han nog att det inte finns någon poäng med att röja i en naturskog för han pratar om att det inte tillför något värde för besökarna. Detta är nog ett exempel på skog klassad som "Naturvård orörd" enligt skogsbruksplanen.

Tanken är väl att plockhuggning ska ske i den skogen,blir inte så mycket NO då oavsett hur naturnära det utförs.
Senast redigerad av maltex tor 25 jan 2024, 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#829080
Sundhult skrev:Jag gillar Anders ödmjuka inställning.


Det gör jag med. Det är en bristvara här på forumet och även rent generellt i samhället.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#829081
Lindveden skrev:
Badger skrev:Tack för filmen Lindveden. En grundläggande beskrivning av hur skogen fungerar som ekosystem. Inget konstigt med det. Helt korrekt om man vill ha en naturskog. Om du tänker på hans kommentar om röjning så menar han nog att det inte finns någon poäng med att röja i en naturskog för han pratar om att det inte tillför något värde för besökarna. Detta är nog ett exempel på skog klassad som "Naturvård orörd" enligt skogsbruksplanen.


Nja tänkte mest på den första bilden han visa o påstod att granen skulle försvinna mer o mer o att andra trädslag vandra in,typ ek o andra lövträd. Vilket ja själv inte tror på i en sådan skuggig miljö. Det kanske etablerar sig några lövindivider men ja tror inte dom överlever om granen fortsätter va dominant i beståndet.
Sen sista delen av filmen liknade mer som en mark me hög bonitet där möjligtvis tallen har planterats en gång i tiden o växt för "snabbt" därför så kraftig grenverk.
Men svårt att avgöra när man inte ser skogen i verkligheten o bara på film


Instämmer med din slutpoäng. Svårt att avgöra saker från bara bilder.

När det gäller vad som kommer att hända i den skogen i framtiden tror jag att Jenzens spådom är baserad på en väldigt lång tidshorizont. Av andra saker jag sett från honom så brukar han prata om hur skogen utvecklas över flera trädgenerationsväxlingar.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lindveden  
#829084 Vi har på en del ställen runtomkring där ja bor vissa åkerholmar som man planterade igen för flera års sen med såkallade "tysktallar" tror ja dom benämndes,snabbvuxet. Men ser man på dom idag så e bestånden väldigt "fula tallar i". Krokigt,kvistigt,dubbel/trippel toppar osv. Kanske kan få ut nån slipers på första stock sen e resten massa/energi.
Även en gammal nedlagd tipp i närheten här hemma planterades igen med tall, men tack vare att man inte skötte om skogen nåt vidare efteråt så blev många utav dom här tallarna såpass friställda me tiden så dom växte så det knakade o dom blev fruktansvärt grovkvistiga o kvisten gick långt ner mot backen. Vet inte om den kanske inte trivdes i såna markförhållanden på en gammal tipp, kanske va för bördigt🤔

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#829085
maltex skrev:Tanken är väl att plockhuggning ska ske i den skogen,blir inte så mycket NO då oavsett hur naturnära det utförs.


Om man tittar på avsändaren Ilona Huss Wallin så tror jag att hon är på linjen att skogen bara ska finnas till för skogsbad och poesi http://www.ilonahusswalin.com

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

maltex  
#829089 Jag var nog inne på en annan film,han har ju spridit sitt säljsnack . Men man kan anta att han marknadsför skogsbruk och där är averkning av träd naturligtförekommande.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lars Lundqvist SLU  
#829103
Sundhult skrev:Du säger själv i poddintervjvn att ni hade fel.
Nu säger du att du har helt rätt nu.

Nej, jag ställde frågor men fick inga svar.

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Badger  
#829111
maltex skrev:Jag var nog inne på en annan film,han har ju spridit sitt säljsnack . Men man kan anta att han marknadsför skogsbruk och där är averkning av träd naturligtförekommande.


Dela gärna en sådan. Jag har inte sett något sälj från honom bara information och resonemang om hur en skog kan ställas om. Han är med på Plugghuggets webb så det är väl rimligt att anta att han är positiv till plockhuggning.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

maltex  
#829114 Har man ett företag vill man förmodligen ha kunder. Plockhugget AB affärsidé torde vara att sälja in Plockhuggning som skogsbuksmetod dom är inga idealister. Naturnära skogsskötel enligt Lùbeck är bara ett sätt att tjäna pengar på.

Avatar Fallback

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Lindveden  
#829117 Ja eller va det nu e som han försöker sälja in förstås?🤔

Användarvisningsbild

Re: Film: Skogens ekonomi på en småskalig gård - Plockhuggni

Peterdenmellanstore  
#829149
maltex skrev:Har man ett företag vill man förmodligen ha kunder. Plockhugget AB affärsidé torde vara att sälja in Plockhuggning som skogsbuksmetod dom är inga idealister. Naturnära skogsskötel enligt Lùbeck är bara ett sätt att tjäna pengar på.


Full fart i tråden idag. Det här är så intressant. Inte bara skogsfrågorna utan hur ni tänker och reagerar.

Ni har alltså upptäckt att det finns dom som vill tjäna pengar på skogsbruk!!

Anders W som hugger trettio träd med motorsågen på 0,6 hektar skövlar sin skog för snabba pengar och skiter i framtiden. 30 träd? När han kommer tillbaka om 15 år och gör om det har 60 träd skövlats på 0,6 hektar på 15 år. Kan det vara 20% totalt stamantal? Spelar det verkligen så stor roll exakt vilka träd man hugger? Han sparar också på sig 80% av sin årstillväxt.

Plockhugget vill tjäna penar! Vad tror ni SCA. Sydved och alla andra vill?

Ska man inte uttala sig om skogsbruk om man vill tjäna pengar på skog? Vi är ju många anonyma här men Lars Lundqvist får ju inte vara med då. Utan skogsbruk ingen produktionsforskning och ingen lön till Lars. Jag får inte vara med. Skogsägare som bedriver skogsbruk för pengar och värdeförvaltning.

Ni andra? Vad jobbar ni med? Det låter ju som en del är yrkesfolk och kanske rent av tjänar pengar på skog..

Lite känner jag igen tongångarna här från en del komunistkretsar i min tidiga ungdom på 70-talet. Pengar är onda och alla som har eller vill hantera pengar är onda. Då kom skogsvårdskonsulenten ut och läxade upp oss om vilka träd vi högg ibland också. Och valde träd åt oss. Jag längtar inte tillbaka till den tiden med komunister och överförmynderi alls.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).