https://www.nyteknik.se/elbilar/ny-rapp ... en/4221161
jannee skrev:Tesla om något bilmärke borde annars vara utrustad med fjädring och framvagnsdelar i premiumklass eftersom USA vägar är ALLT annat än fina.
Potthål och skarvar lite varstans t.o.m. Highways ytskikt är i samma klass som svenska länsvägar om inte ibland t.o.m. sämre.
För övrigt hör det väl till kutym att bromsar som inte används kärvar ihop.
Vedproducent skrev:Störst problem med fossilbilarna i kylan.
https://www.nyteknik.se/fordon/vagassis ... an/4229319
jannee skrev:Helt rätt Vedproducent 👍 👍 👍 👍
Å andra sidan är det just ett ELEKRISKT problem = det är elen som är problembarnet.
Till skillnad från elbilen går en fossildriven bil nästan lika många mil på full tank oberoende sommar som vinter.
Visst en fossildriven bil tar något mer/mil, orsaken är att det går tyngre i snö + alla mekaniska delar rör sig något trögare - oljor tjocknar o.s.v.
Däremot går en elbil vid riktigt kallt väder ca hälften mot vid optimal sommartemperatur.
Rätt odiskutabelt - eller vad har du för kommentar VEDPRODUCENT 😀
svampbob skrev:Vedproducent skrev:Störst problem med fossilbilarna i kylan.
https://www.nyteknik.se/fordon/vagassis ... an/4229319
Det motsvarar väl fördelningen mellan el och förbränningsmotorer. Sedan tycker jag mig ha sett att förbränningsmotorer går betydligt längre/år.
Dom indikationer bärgarna har gett här i norr har varit att elbilarna är kraftigt överrepresenterade.
r93 skrev:Hur ser det ut för familjebilarna?
Finns det något som ersätter min v70 - 08, den börjar nosa på 30k mil & en del skavanker uppstår nu.
Jag har tre barn och släpet behöver jag dra, plats för hundburen till min laika vore ett plus.
Budget är väl max 200k