Bioenergi

Elbilarna förfall

2057 inlägg 113045 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#827967 Problem med bromsar och bristningar i fjädring – och absolut sämst i klassen
https://www.nyteknik.se/elbilar/ny-rapp ... en/4221161

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#828020 Tesla om något bilmärke borde annars vara utrustad med fjädring och framvagnsdelar i premiumklass eftersom USA vägar är ALLT annat än fina.
Potthål och skarvar lite varstans t.o.m. Highways ytskikt är i samma klass som svenska länsvägar om inte ibland t.o.m. sämre.
För övrigt hör det väl till kutym att bromsar som inte används kärvar ihop.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#828022 Ingen större nyhet egentligen. Även dieselbilar med trötta batterier hade stora problem när vi för en vecka sedan hade -40°C men startade dom så gick dom och gav även värme i coupen.

https://youtube.com/shorts/6DtNIyKZozw? ... dG8bMl_8Nk

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Rotvältaren  
#828023
jannee skrev:Tesla om något bilmärke borde annars vara utrustad med fjädring och framvagnsdelar i premiumklass eftersom USA vägar är ALLT annat än fina.
Potthål och skarvar lite varstans t.o.m. Highways ytskikt är i samma klass som svenska länsvägar om inte ibland t.o.m. sämre.
För övrigt hör det väl till kutym att bromsar som inte används kärvar ihop.


Ett tag florerade det rykten att Tesla hade köpt konstruktionslösningar av bland annat Ford som ansåg att det de hade konstruerat hade för dålig hållbarhet/kvalitet för att serieproduceras för deras egna bilmodeller.
Det lät väldigt långsökt då men med facit i hand kanske det trots allt fanns en viss substans i ryktena.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#828024 Störst problem med fossilbilarna i kylan.

https://www.nyteknik.se/fordon/vagassis ... an/4229319

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#828025 Helt rätt Vedproducent 👍 👍 👍 👍
Å andra sidan är det just ett ELEKRISKT problem = det är elen som är problembarnet.
Till skillnad från elbilen går en fossildriven bil nästan lika många mil på full tank oberoende sommar som vinter.
Visst en fossildriven bil tar något mer/mil, orsaken är att det går tyngre i snö + alla mekaniska delar rör sig något trögare - oljor tjocknar o.s.v.
Däremot går en elbil vid riktigt kallt väder ca hälften mot vid optimal sommartemperatur.
Rätt odiskutabelt - eller vad har du för kommentar VEDPRODUCENT 😀

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#828026
Vedproducent skrev:Störst problem med fossilbilarna i kylan.

https://www.nyteknik.se/fordon/vagassis ... an/4229319


Det motsvarar väl fördelningen mellan el och förbränningsmotorer. Sedan tycker jag mig ha sett att förbränningsmotorer går betydligt längre/år.

Dom indikationer bärgarna har gett här i norr har varit att elbilarna är kraftigt överrepresenterade.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#828027
jannee skrev:Helt rätt Vedproducent 👍 👍 👍 👍
Å andra sidan är det just ett ELEKRISKT problem = det är elen som är problembarnet.
Till skillnad från elbilen går en fossildriven bil nästan lika många mil på full tank oberoende sommar som vinter.
Visst en fossildriven bil tar något mer/mil, orsaken är att det går tyngre i snö + alla mekaniska delar rör sig något trögare - oljor tjocknar o.s.v.
Däremot går en elbil vid riktigt kallt väder ca hälften mot vid optimal sommartemperatur.
Rätt odiskutabelt - eller vad har du för kommentar VEDPRODUCENT 😀

Att det du skriver i stort stämmer. Men sällan någon behöver köra 80 mil i sträck. Skadar nog inte med en liten paus efter 25 mil och ladda både dig själv och bilen.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#828031
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:Störst problem med fossilbilarna i kylan.

https://www.nyteknik.se/fordon/vagassis ... an/4229319


Det motsvarar väl fördelningen mellan el och förbränningsmotorer. Sedan tycker jag mig ha sett att förbränningsmotorer går betydligt längre/år.

Dom indikationer bärgarna har gett här i norr har varit att elbilarna är kraftigt överrepresenterade.

Nja inte helt. Av dom bilar som är i bruk i Norge var det i Augusti 2023 24 procent elbilar. Försäljningen i December på nya bilar 82,8 procent elbilar. Så problemet är enligt dom siffrorna dubbelt så stort med fossilbilarna.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#828032 Sen visar statistiken att elbilarna kör längre per år. I alla fall mot bensinbilarna.
https://teslaclubsweden.se/elbilar-kors ... nsinbilar/

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#828033 Kopplar man en sladd till den fossildrivna bilen (ladda startbatteriet) lika ofta som man gör med elbilen lär du ej heller få några startproblem.
För övrigt är dagens startbatterier, rent ut sagt urusla, många håller inte ens garantitiden ut.
Tudor som en gång i tiden var outstanding håller knappt två år = garantitiden - egen erfarenhet med lastbilen.
Nu är vi alla olika, en del tycker 10 mil är långt andra sträckkör mångdubbelt längre utan problem.
Under mina ofta förekommande transporter mellan Malmö - Stockholm lade jag märke till att ibland kunde SAMMA fordon köra om mig 3 men även 4 ggr. Kan tänka mig att det var barnfamiljer som behövde många återkommande kisspauser.
M.a.o. elbilar är perfekta för barnfamiljer, framförallt eftersom elbilen måste laddas ofta, väldigt ofta vintertid. 😀

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

r93  
#828034 Hur ser det ut för familjebilarna?

Finns det något som ersätter min v70 - 08, den börjar nosa på 30k mil & en del skavanker uppstår nu.
Jag har tre barn och släpet behöver jag dra, plats för hundburen till min laika vore ett plus.

Budget är väl max 200k

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#828042
r93 skrev:Hur ser det ut för familjebilarna?

Finns det något som ersätter min v70 - 08, den börjar nosa på 30k mil & en del skavanker uppstår nu.
Jag har tre barn och släpet behöver jag dra, plats för hundburen till min laika vore ett plus.

Budget är väl max 200k

Du får kolla in här. Budgeten är ju lite snål om du ska ha nytt förstås. Så du kanske ska göra som mig. Slita ut det man har först. Själv har jag en Subaru Outback 07 som också börjar få lite skavanker men den får gå ett tag till. Sen blir det givetvis en elbil.
https://elbilsvaruhuset.se/basta-familjeelbilarna/

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vedproducent  
#828045 Är dragkrok viktigt för dig så har du 75 modeller att välja på här.
https://www.carla.se/magasinet/kopguide ... d-dragkrok

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

jannee  
#828048 Orsaken till att elbilarna går så många fler mil/år gentemot de fossildrivna beror till största delen att det är leasing eller företagsbilar. De fossildrivna nyttjas oftast av privatpersoner med körning t.o.r jobbet, affären och hälsa på kreti pleti.
Med sådan körning blir oftast endast runt 1500 mil/år, medans företagsbilar säkert går både de 3, 4 eller 5 dubbla.
Man införskaffar en eldriven företagsbil för att bränslet är så pass billigt, nyttjar den ett begränsat antal år = avhänder sig fordonet INNAN de stora underhållskostnaderna träder in.
Det är dessutom extra gynnsamt för företag att leasa elbilar.
Leasa en elbil för att köra ca 1500 mil/år = det blir väldigt dyra mil, även om bränslet är nästan gratis.
Du kan med "lite" tur köpa en fossildriven bil som är 15 år och gått 30 000 mil, nyttja den ytterligare 5 år utan att det behöver bli så vansinnigt kostsamt.
Tror DU att man längre fram kan göra motsvarande med en elbil, personligen tror däremot jag INTE på det scenariot.
Har själv sett på TV om hur en 10 år gammal elbil som gått 10 000 mil var till att bli skrot, orsaken var att ett nytt batteri var betydligt DYRARE än vad bilen var värd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).