Bioenergi

Elbilarna förfall

2057 inlägg 112934 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elbilarna förfall

norrskog  
#822738 Ingen har väl missat battrifabrikernas belånade miljonbelopp som börja tryta. GM varslar 1300 på elbilarna fabrik. Och det skulle krävas ett mindre kärnkraftverk för att driva 1000 el lastbilar i Sverige. El bussar står still i kylan eller så fryser både chaufförer och resenärer. Enda lösningen jag ser är biogas. Inte till bilar nu i första hand. Utan gas till att driva turbiner för värme och el. När produktionen av biogas är tillräckligt stor i världen så är det möjligt att även påbörja uppgraderingen av biogas till fordonsmarknaden. HM dumpar ca 100 ton kläder varje år och de är inte dem enda. Sopor sortera vi och bättre ska vi bli enligt EU . Så vad ska vi satsats på när el bilsbubblan spricker. Mitt svar är biogas. Av snabbväxande träd . Sopor
,matavfall och kläder. .



   TS
Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822760 Nortvolt ligger risigt till.
Från Di
Bolaget under 2023 blöder 2 miljarder kronor i månaden i kassaflödestermer. I den takten räcker bolagets befintliga kassa och kortfristiga finansiella placeringar i mindre än ett år. Klockan tickar.
https://www.di.se/analys/batterikrasch- ... a-drommen/

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822769 Alltså själva principen med elbil är ju överlägsen gasbilar eller övriga bränslebilar. Tänk en bensindriven skruvdragare, det vore krångligt. Det är ju samma batterier man använder i bilar som i ficklampor eller skruvdragare, 18650 och dess efterträdare.
Väldigt praktiskt att bara stoppa i laddsladden hemmavid. Är väl väldigt bra att slippa åka till någon mack och kasta in tusenlappar?
Dock, de är alldeles åt skogen för dyra fortfarande. Och många har dåliga specifikationer, tänker främst på dragvikt. Och tillverkarna rotar till det med att komplicera mycket i bilarna, men det har ju egentligen inte med eldriften att göra.

En detalj som många inte tänker på eller har förstått, men som är det viktigaste med elbilarna när det debatteras:
Elmotorn är så mycket effektivare än en bränslemotor så det går åt mycket mindre energi per körd mil. Även om du skulle ladda med el från oljeeldat kraftverk i Karlshamn.

Sedan irriterar jag mig på elbilister som är så fisförnäma att de får hosta när de ser en dieselbil. Finns en del sådana på t.ex Teslaforum Sverige.
Då har de en väldigt liten förståelse för hur samhället skulle se ut om alla dieselfordon helt plötsligt skulle sluta användas.

Angående batterifabriken Northvolt så tror jag det är svårt att bara bestämma sig för att starta en stor fabrik av något slag, utan någon slags historia. Det är nog bättre om sådant kommer ur utveckling, man börjar i det lilla. Det hade nog fungerat bättre om t.ex Panasonic, LG eller CATL byggt den som redan är inne i branschen.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

r93  
#822798 Elmotorn är väldigt effektiv jämfört med förbränningsmotorn, men batterierna är värdelösa som energibärare jämfört med diesel.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#822829
Röjkvist skrev:Nortvolt ligger risigt till.
Från Di
Bolaget under 2023 blöder 2 miljarder kronor i månaden i kassaflödestermer. I den takten räcker bolagets befintliga kassa och kortfristiga finansiella placeringar i mindre än ett år. Klockan tickar.
https://www.di.se/analys/batterikrasch- ... a-drommen/


Det är stor sannolikhet för att NV går samma väg som Northland i Pajala. Om jag minns rätt så var det två rundor där man fick gå in med nya pengar för att undvika konkurs. I varje steg av nyemission så blev de befintliga aktieägarna helt marginaliserade. Sedan när det inte fanns fler som ville satsa så blev det kk. Nya pengar till en första runda kommer att bli extremt dyra för NV. De anställda som delvis har fått betalt i aktier kommer också att gråta blod när hela deras morot för att vara kvar försvinner ut.

Ang elbilar så är det nog så att marknaden håller på att vara mättad. De som säljs är som tjänstebilar för i princip ingen vågar som privatperson stå för den extrema värdeminskningen och risken för att batteriet ska ge upp och ett nytt kostar mer än vad bilen är värd.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#822835 Den gröna ekonomin är inget för teknikkonservativa.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

hfab  
#822893
Alvarsson skrev:Den gröna ekonomin är inget för teknikkonservativa.

Nej, den är till för att göda kriminella

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Tikka  
#822917 El-bil är då inget jag har högst på min önskelista.
Högt inköpspris, extrem värdeminskning och begränsad rörelsefrihet är det som gör att bil med förbränningsmotor blir mitt val. Sedan går det väl att fundera över den egentliga miljöpåverkan?
Oftast utrustade med breda stora däck som river upp betydligt mer partiklar än smalare däck, ifrågasatt gruvbrytning av ädelmetaller och varför skall en el-bil helst göra 0-100 på 5 sek?
Vem skall vidare ha råd att håll liv i en el-bil full med avancerad teknik när den är 10 år gammal ?

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#822919
Alvarsson skrev:Den gröna ekonomin är inget för teknikkonservativa.


Nej den är för de naiva och obildade.

Ja även för skojarna i bidragsbranchen. Nu faller dom en efter en för fysikens lagar lyssnar inte på svammel och önsketänkande.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822920
Tikka skrev: och begränsad rörelsefrihet är det som gör att bil med förbränningsmotor blir mitt val.


Men du har väl ungefär samma begränsning i en bil med förbränningsmotor, när bränslet är slut måste du tanka, samma med elbil, du måste ladda, begränsningen ligger ju mer i att det tar lite längre tid till full tank.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

JörgenO  
#822925
Röjkvist skrev:Nortvolt ligger risigt till.
Från Di
Bolaget under 2023 blöder 2 miljarder kronor i månaden i kassaflödestermer. I den takten räcker bolagets befintliga kassa och kortfristiga finansiella placeringar i mindre än ett år. Klockan tickar.
https://www.di.se/analys/batterikrasch- ... a-drommen/


Det skiftar fort 😁 nån timme efter artikeln ovan kom nyheten att Northvolt fått ytterligare finansiering om 12 miljarder kr. Enligt samma artikel tog de in 13 miljarder i augusti. Och om jag förstår artikeln rätt förbrukar företaget ca 2 miljarder i månaden. Så det vill till att de börjar producera volymer fram till sommaren annars får ägarna öppna plånboken igen. Största ägare är VW följd av Goldman Sachs.

https://www.di.se/digital/northvolt-fyl ... ssan-igen/

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822929 Det gick nyss ett intressant program på Access, "Den gröna omställningens baksida", med en hel del om den miljöförstöring som sker när man bryter grafit och sällsynta jordartsmetaller som behövs för att bygga elbilar och vindkraftverk. Eftersom det idag inte verkar ske någon nämnvärd mängd av rening av t.ex. vatten vid gruvorna i framförallt Kina, så är det stor påverkan på den lokala miljön eftersom den kinesiska staten inte verkar bry sig om sina medborgares hälsa och låter gruvindustrin hållas. Så västvärldens batteritillverkare och elbilskunder ser ut att ha en del att göra för att få till globalt miljövänliga produkter.

Edit: Glömde nämna att det finns en del brister i programmet. T.ex. var det en person som uttalade sig om att rotorn på vindkraftverken driver vingarna 😮 och det var inte bara ett fel i den svenska översättningen utan sas så även på orginalspråket!
Tittade lite på reprisen och blev mer besviken eftersom man kallar litium för en sällsynt jordartsmetall 👎
Senast redigerad av th lör 23 dec 2023, 20:22, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

svampbob  
#822977
JörgenO skrev:
Röjkvist skrev:Nortvolt ligger risigt till.
Från Di
Bolaget under 2023 blöder 2 miljarder kronor i månaden i kassaflödestermer. I den takten räcker bolagets befintliga kassa och kortfristiga finansiella placeringar i mindre än ett år. Klockan tickar.
https://www.di.se/analys/batterikrasch- ... a-drommen/


Det skiftar fort 😁 nån timme efter artikeln ovan kom nyheten att Northvolt fått ytterligare finansiering om 12 miljarder kr. Enligt samma artikel tog de in 13 miljarder i augusti. Och om jag förstår artikeln rätt förbrukar företaget ca 2 miljarder i månaden. Så det vill till att de börjar producera volymer fram till sommaren annars får ägarna öppna plånboken igen. Största ägare är VW följd av Goldman Sachs.

https://www.di.se/digital/northvolt-fyl ... ssan-igen/


Det jag hör från Skellefteå är att allt är satt på hold byggarna åker hem och lämnar halvfärdiga byggen efter sig. Man försöker samtidigt bygga om det befintliga så att det ska börja fungera.
Det stora problemet är att man har bränt så många broar under de här åren. Bland konsulterna säger man i princip nej när NV frågar. En bekant som jag pratade med härom dagen berättade att han för ett par veckor sedan hade blivit kontaktad av sälj från den stora industrikonsulten som han jobbar åt. NV behöver hjälp och det snarast han svarade det där har vi slutat med. Dom var med i början men fick inte betalt de sista månaderna så NV är på svarta listan och så är det nu i princip överallt.

NV red på en våg nytt och framåtanda i början och nu är det det omvända.

Avatar Fallback

Re: Elbilarna förfall

Alvarsson  
#823038 Dina inlägg runt Northvolt bygger på rena spekulationer, verklighetsfrånvarande. Northvolt har inga som helst problem att finansiera sig, som framgår av nedanstående länk.
https://www.di.se/digital/northvolt-fyl ... ssan-igen/

Användarvisningsbild

Re: Elbilarna förfall

Vante  
#823106 Det är en sak sedan har många batteri tillverkare leverantörer kontrakt så trots satsningen kapital är frågan tillgång rå material när allt är klart inte så bara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).