ons 20 dec 2023, 09:49#822769
Alltså själva principen med elbil är ju överlägsen gasbilar eller övriga bränslebilar. Tänk en bensindriven skruvdragare, det vore krångligt. Det är ju samma batterier man använder i bilar som i ficklampor eller skruvdragare, 18650 och dess efterträdare.
Väldigt praktiskt att bara stoppa i laddsladden hemmavid. Är väl väldigt bra att slippa åka till någon mack och kasta in tusenlappar?
Dock, de är alldeles åt skogen för dyra fortfarande. Och många har dåliga specifikationer, tänker främst på dragvikt. Och tillverkarna rotar till det med att komplicera mycket i bilarna, men det har ju egentligen inte med eldriften att göra.
En detalj som många inte tänker på eller har förstått, men som är det viktigaste med elbilarna när det debatteras:
Elmotorn är så mycket effektivare än en bränslemotor så det går åt mycket mindre energi per körd mil. Även om du skulle ladda med el från oljeeldat kraftverk i Karlshamn.
Sedan irriterar jag mig på elbilister som är så fisförnäma att de får hosta när de ser en dieselbil. Finns en del sådana på t.ex Teslaforum Sverige.
Då har de en väldigt liten förståelse för hur samhället skulle se ut om alla dieselfordon helt plötsligt skulle sluta användas.
Angående batterifabriken Northvolt så tror jag det är svårt att bara bestämma sig för att starta en stor fabrik av något slag, utan någon slags historia. Det är nog bättre om sådant kommer ur utveckling, man börjar i det lilla. Det hade nog fungerat bättre om t.ex Panasonic, LG eller CATL byggt den som redan är inne i branschen.