Motorsåg och handhållet

Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

244 inlägg 61851 visningar 36 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

anersimyra  
339 skrev:
anersimyra skrev:Skulle man bry sig om tillverkningsland så skulle man strängt taget inte köpa någonting. Ett av mina japanska kamerahus som kostade drygt 80.000 är märkt: assembled in Vietnam..😮

Tillverkning och utveckling skiljer sig åt. 😃 Så tycker jag. Jag köper ju SKF lager om jag välja, trots att de tillverkas i Kina. Kvaliteten på lagren är utvecklade av SKF och håller ändå bra kvalitet. Typ så 👍

Visst är det så, jag skulle knappast köpt ett kamerahus för drygt 80 papp som utvecklats och tillverkats i Vietnam..😮 Däremot så är optik som utvecklats och producerats i kina i dag i toppklass till ett bra pris..🤑

Husqvarna motorsågar

339  
anersimyra skrev:
339 skrev:
anersimyra skrev:Skulle man bry sig om tillverkningsland så skulle man strängt taget inte köpa någonting. Ett av mina japanska kamerahus som kostade drygt 80.000 är märkt: assembled in Vietnam..😮

Tillverkning och utveckling skiljer sig åt. 😃 Så tycker jag. Jag köper ju SKF lager om jag välja, trots att de tillverkas i Kina. Kvaliteten på lagren är utvecklade av SKF och håller ändå bra kvalitet. Typ så 👍

Visst är det så, jag skulle knappast köpt ett kamerahus för drygt 80 papp som utvecklats och tillverkats i Vietnam..😮 Däremot så är optik som utvecklats och producerats i kina i dag i toppklass till ett bra pris..🤑

Kamera för 80 papp??

Användarvisningsbild

anersimyra  
339 skrev:
anersimyra skrev:
339 skrev:

Kamera för 80 papp??

En Sony A1..🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Andreas A  
#822511 Har i helgen testat en splitter ny Stihl 201C-M mot en Husqvarna 540MK3 jag fick låna av en Husqvarna försäljare. Här är mina upptäckter efter ca 5 tankar med varje såg.

Det första jag märker som skiljer är att Husqvarnan känns aggressivare vid gaspådrag, troligtvis beror detta på att den låter vassare och skakar mer än Stihlen. Stihlen däremot saknar inte kraft men har ett dovare ljud och klart lägre vibrationer i handtaget. Att bära 540n på tomgång ger ganska mycket vibrationer i handen.
Kanske inte rätt typ av jämförelse men det visar lite vad jag menar:

Det andra jag har reagerat på är att jag allt som oftast måste söka med handen när jag ska ta tag i startsnöret på 540n. Starthantaget är vinklat bakåt och när jag låser bakhantaget mellan benen blir vinkeln fel för att lätt få tag i startsnöret. Kanske inte något problem för er som startar genom att bara hålla sågen men jag har lärt mig från början att starta på detta vis så för mig kändes det lite bökigare. Båda sågarna startar dock med ett drag när de är varma.

Grabben som var med vid sidan om tyckte ljudnivån var avsevärt mindre/behagligare från Stihlen.

Finns säkert många mer för-/nackdelar med respektive såg som ni får läsa er till. För min del så är jag nöjd att jag köpte en Stihl 201 nu när jag haft möjligheten att testa de båda sida vid sida.

339  
Andreas A skrev:Har i helgen testat en splitter ny Stihl 201C-M mot en Husqvarna 540MK3 jag fick låna av en Husqvarna försäljare. Här är mina upptäckter efter ca 5 tankar med varje såg.

Det första jag märker som skiljer är att Husqvarnan känns aggressivare vid gaspådrag, troligtvis beror detta på att den låter vassare och skakar mer än Stihlen. Stihlen däremot saknar inte kraft men har ett dovare ljud och klart lägre vibrationer i handtaget. Att bära 540n på tomgång ger ganska mycket vibrationer i handen.
Kanske inte rätt typ av jämförelse men det visar lite vad jag menar:

Det andra jag har reagerat på är att jag allt som oftast måste söka med handen när jag ska ta tag i startsnöret på 540n. Starthantaget är vinklat bakåt och när jag låser bakhantaget mellan benen blir vinkeln fel för att lätt få tag i startsnöret. Kanske inte något problem för er som startar genom att bara hålla sågen men jag har lärt mig från början att starta på detta vis så för mig kändes det lite bökigare. Båda sågarna startar dock med ett drag när de är varma.

Grabben som var med vid sidan om tyckte ljudnivån var avsevärt mindre/behagligare från Stihlen.

Finns säkert många mer för-/nackdelar med respektive såg som ni får läsa er till. För min del så är jag nöjd att jag köpte en Stihl 201 nu när jag haft möjligheten att testa de båda sida vid sida.

Märkte du av något angående viktskillnad? Övrigt så har ju husqvarnan lite större motor (39 cc vs 35 cc) så den borde vara lite mer att köra med?

Andreas A  
#822537 Det var svårt att notera någon avsevärd skillnad även om jag höll båda sångarna samtidigt. Kanske en liten fördel för Stihlen men den hade även minder svärd, 12 tum.

Tyckte inte det var någon större skillnad kraftmässigt, båda gjorde jobbet. Dock upplevdes Husqvarnan starkare vilket den också borde vara men tror största delen av den upplevelsen kommer från högre ljud och mer vibrationer.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  

Assembled innebär ju att den monterats Vietnam men komponenterna är utvecklade och tillverkade någon annanstans, troligen Japan.

Iphone som exempel tillverkar komponenter i Japan, Sydkorea, USA eller Taiwan men den monteras i Kina. Bilindustrin har också tillverkningen utspridd i hela världen. Sedan kan man ju fråga sig om en bildel som tillverkats i Mexiko kan ha komponenter i sig som tillverkats i ett annat land och om dessa komponenter kan innehålla komponenter från ett tredje land. Det blir snabbt lite rörigt det där...

Användarvisningsbild

toker72  
Andreas A skrev:Det var svårt att notera någon avsevärd skillnad även om jag höll båda sångarna samtidigt. Kanske en liten fördel för Stihlen men den hade även minder svärd, 12 tum.

Tyckte inte det var någon större skillnad kraftmässigt, båda gjorde jobbet. Dock upplevdes Husqvarnan starkare vilket den också borde vara men tror största delen av den upplevelsen kommer från högre ljud och mer vibrationer.

Lite tråkigt när dom släpper en utmanare till en så pass gammal såg som 201an och inte skiljer mycket då borde det vara så stor skillnad så pass att Stihl tvingades ta fram nått nytt.

339  
toker72 skrev:
Andreas A skrev:Det var svårt att notera någon avsevärd skillnad även om jag höll båda sångarna samtidigt. Kanske en liten fördel för Stihlen men den hade även minder svärd, 12 tum.

Lite tråkigt när dom släpper en utmanare till en så pass gammal såg som 201an och inte skiljer mycket då borde det vara så stor skillnad så pass att Stihl tvingades ta fram nått nytt.

Stihl 201 fick väl ett litet ansiktslyft för något år sedan? Bla nyaste "autotune" och motorn fick väl några uppgraderingar om jag inte minns fel?

En bra såg och har man inget problem med lite högre ljud så svarar den bra på om man öppnar ljuddämparen lite. Framförallt gassvaret blir bättre.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#822612 Var lite försiktiga med att öppna upp ljuddämparna. Jag har ett antal portade sågar i olika storlekar (40,44,46,62,80 cc) med lite olika grad av öppnade dämpare. Efter att ha kört sågarna i några veckor så upptäckte jag plötsligt en märkbar tinnitus som inte gärna kan bero på annat än det extrema ljudtrycket..😳 till min stihl 241 som tillhör en av de ljudligaste sågarna så har jag en insats vilken jag monterar när jag arbetar i närheten av arbetshästar. Ljudnivån blir då extremt mycket lägre samtidigt som effekten minskar något. Men sett till kurvorna i bromsbänken så skiljer det inte såpass mycket att det är värt att ”bomba” sin hörsel vilket blir utfallet med en ordentligt öppnad dämpare.

339  
anersimyra skrev:Var lite försiktiga med att öppna upp ljuddämparna. Jag har ett antal portade sågar i olika storlekar (40,44,46,62,80 cc) med lite olika grad av öppnade dämpare. Efter att ha kört sågarna i några veckor så upptäckte jag plötsligt en märkbar tinnitus som inte gärna kan bero på annat än det extrema ljudtrycket..😳 till min stihl 241 som tillhör en av de ljudligaste sågarna så har jag en insats vilken jag monterar när jag arbetar i närheten av arbetshästar. Ljudnivån blir då extremt mycket lägre samtidigt som effekten minskar något. Men sett till kurvorna i bromsbänken så skiljer det inte såpass mycket att det är värt att ”bomba” sin hörsel vilket blir utfallet med en ordentligt öppnad dämpare.

Helt rätt så ska man öppna med förstånd. Men då det gäller Stihl 201 med liggande cylinder så sitter ljuddämparen under sågen. En väldigt platt ljuddämpare där avgaserna tar en väldans krokig bana på väg ut. Mynningshålet är också väldigt litet. Så ljudnivån blir inte så värst hög om man öppnar en Stihl 201 lite grann. Men gassvaret blir betydligt bättre och rappare.

Användarvisningsbild

Bubba i skogen  
#822802 Jag tycker alla motorsågar väsnas fullt tillräckligt utan att öppna upp ljuddämparen

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bubba i skogen skrev:Jag tycker alla motorsågar väsnas fullt tillräckligt utan att öppna upp ljuddämparen

Ja, åtminstone de bensindrivna motorsågarna.

Batterisågar är ju däremot något helt annat.
/Niklas

339  
#822809 Det finns ju både hörselproppar och kåpor... 😀 Nä upp till var å en om man vill modda eller inte.

På tal om 540 MK3 så har jag läst på lite. Husqvarna köpte ju Zenoah av Komatsu för att komma över patentet med friskluftsmotorn som de sedan började kalla Xtorq. Utan Zenoah ingen Husqvarna Xtorq.. De gamla motorerna klarade aldrig det nya miljökraven på utsläpp. Läser man på olika utländska forum är de flesta överlyckliga att Husqvarna valde en ren Zenoah motor till nya MK3. Robust, tålig men framförallt har motorn stor kapacitet att trimma upp rejält! 👍. Så med tiden blir den nog en "201-mördare" i alla fall 🌲

Användarvisningsbild

toker72  
#822814 Öppnat upp min 201 lite grann och visst låter den mera men jag kör alltid med hörselskydd och störs inte av det min 346xp låter mera trots att den är original men inte heller den stör.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).