sön 17 dec 2023, 22:30#822511
Har i helgen testat en splitter ny Stihl 201C-M mot en Husqvarna 540MK3 jag fick låna av en Husqvarna försäljare. Här är mina upptäckter efter ca 5 tankar med varje såg.
Det första jag märker som skiljer är att Husqvarnan känns aggressivare vid gaspådrag, troligtvis beror detta på att den låter vassare och skakar mer än Stihlen. Stihlen däremot saknar inte kraft men har ett dovare ljud och klart lägre vibrationer i handtaget. Att bära 540n på tomgång ger ganska mycket vibrationer i handen.
Kanske inte rätt typ av jämförelse men det visar lite vad jag menar:
Det andra jag har reagerat på är att jag allt som oftast måste söka med handen när jag ska ta tag i startsnöret på 540n. Starthantaget är vinklat bakåt och när jag låser bakhantaget mellan benen blir vinkeln fel för att lätt få tag i startsnöret. Kanske inte något problem för er som startar genom att bara hålla sågen men jag har lärt mig från början att starta på detta vis så för mig kändes det lite bökigare. Båda sågarna startar dock med ett drag när de är varma.
Grabben som var med vid sidan om tyckte ljudnivån var avsevärt mindre/behagligare från Stihlen.
Finns säkert många mer för-/nackdelar med respektive såg som ni får läsa er till. För min del så är jag nöjd att jag köpte en Stihl 201 nu när jag haft möjligheten att testa de båda sida vid sida.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto