mån 11 dec 2023, 18:39#821637
MalZon skrev:Elis76 skrev:@MalZon - Bra resonemang angående vagnsbyte.
Det är oftast bättre att byta en inventarie man använder i verksamheten medan den fortfarande betingar ett värde på andrahandsmarknaden och har låga underhållskostnader än tvärtom.
Du verkar ju köra ganska mycket virke trots allt och då behöver man maskiner i bra skick.
Ja jag ser ju en investering i det. Allt kan ju hända och nya vagnen kan ju strula, det vet man ju inte. Men man köper ju inte nya prylar med förväntan att de ska strula, tvärt om. Är 4 tons skillnad i storlek, alltså 150% av det jag har nu. 7,5m kran ist 5,1m idag, drivning som jag inte har idag, elektriska spakar ist för det överjävligt tunga ventilpaket som man nästan behöver vara 2 för att få dit, kan tuffa runt på tomgång näst intill med externa pumpen... Jag ser bara fördelar.
Jag har ca 10000m som ska ner närmsta åren och allt som effektiviserar ser jag som en investering. Vem vet, om 2 år kanske det står en ny traktor på gården med... 🤠
Om du har för avsikt att skota ut merparten av de 10 000 m3 i egen regi så förstår jag helt och fullt att man vill ha driven vagn och lägre kran än 5,1 m.
Vad det gäller ett ev. traktorbyte så är ju nytt alltid nytt, men jag tror att du får svårt att hitta en bättre grundkonstruktion för skogskörning än 6000-serien.
Skulle jag själv mot förmodan kolla på fabriksny traktor för skogskörning i dagsläget så hade jag sneglat mot de enklare Kubota-modellerna.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain