Skogsnyheter

Mellanskog: höjer timmer, sänker massaved

17 inlägg 6553 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mellanskog: höjer timmer, sänker massaved

Torbjörn Johnsen  
#820396 Mellanskog meddelar idag att man höjer timmerpriset för talltimmer med 50 kr/m3fub och för grantimmer med 70 kr/m3fub. Massavedspriset lämnas oförändrat men priset på energived höja till 380 kr/m3fub. Samtidigt så tar man bort kontrakteringspremien flr slutavverkningar på 40 kr/m3fub som enligt tidigare info skulle gälla t o m 31 december. Det innebär en nettohöjning för talltimmer med 10 kr/m3fub och grantimmer 30 kr. För massaveden (från slutavverkningar) blir det nu iställer en säkning med 40 kr/m3fub. Tvärs emot den mindre skogsägarföreningen VVDS som nyligen höjde massavedspriserna till Götalandsnivå i södra Värmland.

Mellanskog kommer fr o m nu att prissätta sitt timmer i enheten m3fub (fast mått under bark) istället för m3to (toppcylindermått).

Läs mer här: https://www.mellanskog.se/nyheter/nu-fa ... ransleved/
Mellanskog höjer priset på timmer men tar bort kontrakteringspremien för slutavverkningar. Nettoeffekten blir +30 kr/m3fub för grantimmer och +10 kr/m3fub för talltimmer. För massaved (från slutavverkningar) innebär det en sänkning på 40 kr/m3fub

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Mellanskog: höjer timmer, sänker massaved

Martin Kalager  
#820485 Innebærer det ikke en prisforhøyelse at man går over til ny målemetode også? En stokk får høyere volum når den måles fast under bark enn når den måles toppdiameter under bark ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820569 När Södra bytte så justerade de priset/fub så att det blev (ungefär) samma slutresultat som om det vore mätt i topp.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820596 Det var ingen glasklar kommunikation från deras sida.
Räknar man om timmerpriset från m3to till m3fub och därefter höjer från det omräknade priset eller byter man enhet och höjer med 50kr rakt av från ursprunglig lista?

duxx  
Efter
Före höjning

Användarvisningsbild

Elis76  
#820795 Är det någon som vet varför Mellanskog man tagit bort 2-centimetersintervallen i prislistan och ersatt det med fyra diametersintervall istället??
14-
18-
24-
28-

Vad tjänar/förlorar skogsägaren på det, någon som törs sig på en gissning?

duxx  
#820801 Vet inte vad det gör i kronor och ören, men om man manuellavverkar så blir allt enklare.
Är på gång att göra en liten avverkning i vinter, med de nya måtten blir det heller inga prisavdrag för "över grovt".

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#820813 Jag la upp de gamla och de nya priserna i ett kalkylark för att kunna jämföra. Det ser lite skumt ut...
Jag har lagt upp gamla priset i kr/m3to för diameterklaserna 18-32 cm. I gamla m3to-prislistan sattes priserna per 2cm-intrvall. Sedan har jag räknat om m3to priset till ett motsvarande m3fub-pris med hjälp av omräkningstal från Skogskunskap (1,19).

Dessa omräknade priser har jag sedan jämfört med m3fub-priserna i Mellanskogs nya prislista från 4 december 2023. I denna prislista har priserna satts per 4cm-intervall (toppdiameter) utom mellan 18-24 cm där det satts i 6cm-intervall! Det här gör att den utlovade prishöjningen på 70 kr/m3fub ser ut att bli betydligt lägre. Antingen har Mellanskog gjort en miss och borde i så fall korrigera priserna per diameterintervall. Eller så är det gjort medvetet för att det ska se ut som en större höjning än vad det är.

I listan har jag räknat ut medelprishöjningen som landar på 23 kr/m3fub (med hänsyn till den borttagna premien). Det här är dock ett aritmetiskt medeltal så i verkligheten borde skillnaden bli ännu större. Ja kanske t o m ingen höjnong alls. Diameterklassen 22 cm får en prissänkning jämfört med tidigare prislista och det kan antas att det blir ett större utfall av klenare stock än av grövre. Jag ska kolla med Mellanskog om den här redovisningen är korrekt eller om de har missat en diematerklass-justering.

Omräkningstal m3fub till m3to:*1,19
Gran, klass 1
DiameterGammalt prisOmräkn kr/ m3fubNytt prisÖkningBorttagen premieNettohöjning
cmkr/m3tokr/m3fubkr/m3fubkr/m3fubkr/m3fubkr/m3fub
18750 kr630 kr700 kr70 kr−40 kr30 kr
20775 kr651 kr700 kr49 kr−40 kr9 kr
22825 kr693 kr700 kr7 kr−40 kr−33 kr
24825 kr693 kr750 kr57 kr−40 kr17 kr
26850 kr714 kr750 kr36 kr−40 kr−4 kr
28850 kr714 kr825 kr111 kr−40 kr71 kr
30875 kr735 kr825 kr90 kr−40 kr50 kr
32875 kr735 kr825 kr90 kr−40 kr50 kr
Genomsnitt63 kr23 kr

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#820816 Jag har skickat ett mail till Mellanskog med förfrågan om hur de räknat ut prishöjningen 70 kr/m3fub. Vi hittade lite data över hur ett utfall mellan olika diameterklasser för sågtimmer kan se ut. Denna data avser ett utfall från Götaland så det kan troligen vara lite större andel klenare dimensioner i Svealand och södra Norrland.

Om man använder dessa utfallssiffror och kör dem i samma tabell som här ovan så får man en fördelning och ett viktat genomsnittspris. Enligt detta så blir Mellanskogs prishöjning i praktiken ca 58 kr/m3fub istället för 70 kr/m3fub. Mellanskog anger då att man höjt priset med 20% mer än ett förväntat utfall.

Om man tar hänsyn till den borttagna slutaverkningspremien om 40 kr/m3fub så blir nettohöjningen 18 kr/m3fub.

TS

duxx  
#820820 Kan det vara att dom inte räknar klass2 längre? Samma pris för allt

duxx  
#820822 [quote="duxx"]Kan det vara att dom inte räknar klass2 längre? Samma pris för allt, men då är ju frågan hur stor andel som brukar hamna under klass2?

duxx  
#820823 Kan det vara att dom inte räknar klass2 längre? Samma pris för allt, men då är ju frågan hur stor andel som brukar hamna under klass2?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#820825 Så kan det kanske vara. Jag har som sagt skickat några frågor till dem och kommer att lägga upp ett eventuellt svar här så snart jag får det. Här är frågorna:

1. Är vår redovisning korrekt eller har vi missuppfattat något?

2. Ska det verkligen vara pris för 6 cm diameterintervall mellan 18-24 eller har det blivit fel från er sida?

3. Hur ser er simulering ut för att få fram prishöjning 70 kr/m3fub?

4. Finns premien för leveransvirke (som annonserades i oktober) kvar året ut?

5. Är priserna i prislistan priser utan eventuelle premier?

TS

alias  
Torbjörn Johnsen skrev:Så kan det kanske vara. Jag har som sagt skickat några frågor till dem och kommer att lägga upp ett eventuellt svar här så snart jag får det. Här är frågorna:

1. Är vår redovisning korrekt eller har vi missuppfattat något?

2. Ska det verkligen vara pris för 6 cm diameterintervall mellan 18-24 eller har det blivit fel från er sida?

3. Hur ser er simulering ut för att få fram prishöjning 70 kr/m3fub?

4. Finns premien för leveransvirke (som annonserades i oktober) kvar året ut?

5. Är priserna i prislistan priser utan eventuelle premier?

Jag har aldrig varit med om att premier ingått i en prislista, utan dessa har lagts till därutöver. Det går ju i regel snabbare att parera marknaden med att höja/sänka premien än att ta fram en ny prislista.

Såg dessutom att det framgick att det fanns en medlemspremie på 30 kr/m3fub för sågtimmer i det avklippta gröna fältet uppe till höger i den nya prislistan som duxx tagit ett screenshot av. Priserna i prislistan bör således gälla även för icke medlemmar.

Det jag stör mig mest på med den nya prislistan i fråga
är avsaknaden av redovisade prisgrundande längder och tillhörande längdkorrektion. Som säljare saknas det helt incitament att leverera långt timmer då kubikmeterpriset sjunker med avtagande toppdiameter.

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:Det jag stör mig mest på med den nya prislistan i fråga
är avsaknaden av redovisade prisgrundande längder och tillhörande längdkorrektion. Som säljare saknas det helt incitament att leverera långt timmer då kubikmeterpriset sjunker med avtagande toppdiameter.

Som en passus finns det nu heller ingen längdkorrektion i Södras sortiment Värögran. Tre längder (38, 50 och 55 dm) med samma pris för alla. Samt 3 diameterklasser (18-22, 22-38, 38+ cm) med högst pris i mittersta och lägst pris i högsta. Och givetvis bara en kvalitetsklass.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).