lör 30 sep 2023, 18:27#813297
barbarossa skrev:Någon som eftermonterat knappkoppling på sin valmet.?och kan dela med sej av bilder kostnad mm tack 🚜
Jag köpte RAC-T hösten 2019. Tyvärr säljs det nog inte längre. Han hade tagit över det några år före från firman som höll på med det tidigare och tog lite tid innan jag fick delarna (han hade skisser och utskurna delar men behövde gå och få det ihopsvetsat).
Jag monterade det sommaren 2020 men när jag tänkte skriva en positivt inlägg på facebook i en grupp och hörde efter först så verkade det som han slutat med det, skulle bara hålla på med reservdelar men undrade om jag var intresserad av att köpa över allt.
Det här var nog sista versionen av RAC-T, en hållararm för själva boxen var t.o.m. 3D-printad i plast såg jag. Fördel gentemot Trima TCC vilket varit ur produktion betydligt längre är ju att det är helt separat system och digitalt.
Man har en dosa med vred för slirning samt brytare för AV/PÅ för hela systemet, AV/PÅ för sammankopplings med broms och START/KÖRNING som styr mycket av hastigheten. Så är man ute på väg och vill ha hjälp har man det på KÖRNING men börjar traktorn från stillastående har man på START.
Samt två interna vred som koms åt med skruvmejsel för var dragläget är och hur en annan inställning (lite oklart hur det samverkar med slirningen).
Problemet: min Valmet 6300 1991 har olika draglägen på olika växlar. Jag förstår inte det. Så skiftar man växel så kan det behövas justering var läget ligger för att det inte ska rycka igång. Här är väl baksidan med att det är en tredjeparts universell produkt som visserligen är avancerad men inte byggt av tillverkaren. Så jag använder det nästan hela tiden men kan behöva justera på skruvmejseln.
Systemet i övrigt är ju uppbyggt av en kombinerad elmotor, ventil och hydraulpump med tank.
Det är monterat ovanför batteriet, fick ta bort fästet för spolarvätskan så den står lite löst där. Allt passande inte rakt av.
Slang till en hydraulcylinder som på min monteras i hytten upp in under vid kopplingspedalen. Jag kan t.ex. få den nertryckt innan jag startar traktorn (men när man vrider på nyckeln och startmotorn tar ström släpper det, så man får ha dit foten och hålla emot).
Monteringen var klurig. Han jag köpte av hade ju som sagt bara tagit över det från tidigare firma som utvecklat anpassningskiten. Följde med ritningar på delarna jag hade någon A4 med text om monteringen. Det var väldigt mycket att göra med väldigt få ord så man fick läsa om och om igen, inte någon IKEA-manual direkt 🤣 Men ihop fick jag det. Min tidiga pedal hade lite egenheter som det varnades för att behöva anpassas.
Jag är nog överlag nöjd med det hela. Ingick knappar att ha i sparkarna - jag har dragit till alla tre samt på instrumentbräden en vippbrytare under rätt lock. Har lite tankar om datoranpassning så upp i sidopanelen där jag tänkt ha enkortsdator ligger det en 5:e kabel för att aktivera det.
Att jag köpte var för att jag hjälpte en kompis med att köra rundbalar, mest med att lassa in på logar och skullar. Efter en del sådana körningar var vänsterknäet dåligt och jag visste att det inte skulle gå mer. Lite ironiskt så har jag inte fortsatt med det, den här kopplingen är ju inte så snabb. Inte så lång lastare heller så man kan behöva vara 1 dm ifrån lagårdsväggen som man inte vill dundra in i.
Har börjat med rundbalskörning och äldre press. Sitter 90 grader åt sidan i sitsen så man har bra koll bakåt och framåt. Använder vippbrytaren på instrumentpanelen för att koppla ur och näta balen. Behövs det kommer man åt med vänsterfoten att bromsa.
Tänkt att byta ut pressens dosa (det är bara el, ingen inga programmerade kretsar i en Rolland 46) mot en dator så att när trycket indikerar så ska den koppla ur själv (men lite inställbarhet och manuell override). Som de senaste pressarna med ISOBUS som beordrar traktorn att stanna! 😎
Kostade då 16,000 exkl. moms samt eget arbete (klurande) och det är bättre än trasigt knä.
Vit Valmet 6300 2wd från 1991. Röd BM Victor från 1961.