Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2803 inlägg 550956 visningar 111 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trundelag  
#811909 Hei!

Hjulet på høyre side på min 6400 står litt skjevt. Jeg har satt framaxel på bukker men jeg klarer ikke å kjenne noe slakk på kingpin. Endeleddet er utslitt men finner ingen annen slakke. Det er vel inget annet som kan gjøre at hjulet står skjevt?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#811910 Borde ju känts om det är spindel eller hjullager när du har den upphissad
Har du någon bild?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

trundelag  
#811916 Som sagt, kjenner ingen slakke, kun på styrekule. På bildene står framaxel på bukker.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#812725
källshult skrev:Ca 2 timmar för att dela på en 6300 och samma på en 705

Behöver man några specialverktyg?förutom delnings bockar på räls

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Bert1  
#812738 Lär väl behöver nån form av centreringsdorn är väl det som är mest special sen 2 bra domkrafter och ett par rejäla träkilar

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#813297
barbarossa skrev:Någon som eftermonterat knappkoppling på sin valmet.?och kan dela med sej av bilder kostnad mm tack 🚜

Jag köpte RAC-T hösten 2019. Tyvärr säljs det nog inte längre. Han hade tagit över det några år före från firman som höll på med det tidigare och tog lite tid innan jag fick delarna (han hade skisser och utskurna delar men behövde gå och få det ihopsvetsat).
Jag monterade det sommaren 2020 men när jag tänkte skriva en positivt inlägg på facebook i en grupp och hörde efter först så verkade det som han slutat med det, skulle bara hålla på med reservdelar men undrade om jag var intresserad av att köpa över allt.

Det här var nog sista versionen av RAC-T, en hållararm för själva boxen var t.o.m. 3D-printad i plast såg jag. Fördel gentemot Trima TCC vilket varit ur produktion betydligt längre är ju att det är helt separat system och digitalt.

Man har en dosa med vred för slirning samt brytare för AV/PÅ för hela systemet, AV/PÅ för sammankopplings med broms och START/KÖRNING som styr mycket av hastigheten. Så är man ute på väg och vill ha hjälp har man det på KÖRNING men börjar traktorn från stillastående har man på START.
Samt två interna vred som koms åt med skruvmejsel för var dragläget är och hur en annan inställning (lite oklart hur det samverkar med slirningen).
Problemet: min Valmet 6300 1991 har olika draglägen på olika växlar. Jag förstår inte det. Så skiftar man växel så kan det behövas justering var läget ligger för att det inte ska rycka igång. Här är väl baksidan med att det är en tredjeparts universell produkt som visserligen är avancerad men inte byggt av tillverkaren. Så jag använder det nästan hela tiden men kan behöva justera på skruvmejseln.

Systemet i övrigt är ju uppbyggt av en kombinerad elmotor, ventil och hydraulpump med tank.
Det är monterat ovanför batteriet, fick ta bort fästet för spolarvätskan så den står lite löst där. Allt passande inte rakt av.
Slang till en hydraulcylinder som på min monteras i hytten upp in under vid kopplingspedalen. Jag kan t.ex. få den nertryckt innan jag startar traktorn (men när man vrider på nyckeln och startmotorn tar ström släpper det, så man får ha dit foten och hålla emot).

Monteringen var klurig. Han jag köpte av hade ju som sagt bara tagit över det från tidigare firma som utvecklat anpassningskiten. Följde med ritningar på delarna jag hade någon A4 med text om monteringen. Det var väldigt mycket att göra med väldigt få ord så man fick läsa om och om igen, inte någon IKEA-manual direkt 🤣 Men ihop fick jag det. Min tidiga pedal hade lite egenheter som det varnades för att behöva anpassas.

Jag är nog överlag nöjd med det hela. Ingick knappar att ha i sparkarna - jag har dragit till alla tre samt på instrumentbräden en vippbrytare under rätt lock. Har lite tankar om datoranpassning så upp i sidopanelen där jag tänkt ha enkortsdator ligger det en 5:e kabel för att aktivera det.

Att jag köpte var för att jag hjälpte en kompis med att köra rundbalar, mest med att lassa in på logar och skullar. Efter en del sådana körningar var vänsterknäet dåligt och jag visste att det inte skulle gå mer. Lite ironiskt så har jag inte fortsatt med det, den här kopplingen är ju inte så snabb. Inte så lång lastare heller så man kan behöva vara 1 dm ifrån lagårdsväggen som man inte vill dundra in i.
Har börjat med rundbalskörning och äldre press. Sitter 90 grader åt sidan i sitsen så man har bra koll bakåt och framåt. Använder vippbrytaren på instrumentpanelen för att koppla ur och näta balen. Behövs det kommer man åt med vänsterfoten att bromsa.
Tänkt att byta ut pressens dosa (det är bara el, ingen inga programmerade kretsar i en Rolland 46) mot en dator så att när trycket indikerar så ska den koppla ur själv (men lite inställbarhet och manuell override). Som de senaste pressarna med ISOBUS som beordrar traktorn att stanna! 😎

Kostade då 16,000 exkl. moms samt eget arbete (klurande) och det är bättre än trasigt knä.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#816396 Vad har ni för diagonal däck på era 6000 ?har satt alliance 18.4-38 bytt 1gång på garanti för de var ej runda nu är andra paret lika skit .kastar ca 6mm i höjd 🤬

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816428 Jag har kört 14 lagrade 580/70-38 på min sen ca 10år tillbaka från just Alliance
Dom är runda iaf

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#816431 https://youtu.be/4LR-Wm2acMc?feature=shared så ser det ut däcken före kastade med 10-11mm

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816449 Hoppade de mycket på väg ?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#816452 Jo blir vansinnig

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

barbarossa  
#818369 Lastat lite björkved idag och en varn.lampa började glöda svagt vad betyder den?olja ok och inte het

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818416 Bilden är lite grynig så att de är transmissionen ser jag med kan inte tyda vad de är i och över kugghjulet

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#818426 Transmisssions temperatur

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

ÅsaNisse  
#818435 Glöder den bara så är det nog fel i givaren eller kablar. Annars skulle den lysa klart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).