Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

9491 inlägg 497138 visningar 50 följer Svara, dela mm...   

Re: Den Gröna omställningen.

Alvarsson  
#817938 Ingen inflation i Danmark.
https://www.svd.se/a/KnxmPE/inflationen-borta-i-danmark

Elmia

aho  
#817940 För de som inte betalar för SvD så finns det mer information här:
https://www.newsoresund.se/inflationsta ... -sig-noll/

Chainsaw Charlie  

Kan du berätta något mer eller är det sträng sekretess?

Vilken råvara kommer att användas? Restprodukter från massabruk eller skogsråvara? Och i så fall vilka volymer?
Kan det bli aktuellt med en SMR i anslutning till fabriken för att säkra tillgång till el och värme?

Engelthon  
Kan du berätta något mer eller är det sträng sekretess?

Vilken råvara kommer att användas? Restprodukter från massabruk eller skogsråvara? Och i så fall vilka volymer?
Kan det bli aktuellt med en SMR i anslutning till fabriken för att säkra tillgång till el och värme?

Biokombinatet kommer att beräknas för bruka ca3 miljoner m3/f.

-1miljon m3f Northern hardwood (björk, asp, lönn, bok, ask)

-1miljon m3f softwood (hemlock, sikta, contorta, southern yellow pine) sedan rötskadad gran kommer vara eftertrakta från svenska marknaden.

-1miljoner m3f sågspån, grot, bark etc.

På grund av Svensk virkesmarknad och att det kommer ta tid att bygga upp ett svenskt virkesflöde samt den produktkvalite som just nu är planerad kommer minst 50% av volymen importeras från början.

När det gäller SMR så kan jag inte säga mer än att vi har tittat på det.

TS

Engelthon  
#818027 Jag får tillägga ang SMR att idag kan vi inte gå vidare i frågan då Strålsäkerhetsmyndigheten inte kan licensiera andra typer av reaktorer än de som använder lättvatten.

Den reaktor typ som skulle vara av intresse är inte en lättvatten reaktor. Då faller det just nu på att det inte går att bygga den typen av SMR som skulle vara av intresse.

Men inga dörrar är stängda för framtiden.

TS

Alvarsson  
#818278 Detta kommer att bli en boom utan dess like.
https://www.energinyheter.se/20231113/3 ... ka-elnatet

gurka  
Alvarsson skrev:Detta kommer att bli en boom utan dess like.
https://www.energinyheter.se/20231113/3 ... ka-elnatet

"En boom utan dess like"?

Vem tjänar pengarna?
Vem betalar?
Vilka nivåer på pengar är det som ska omsättas?
Vad är det som blir bättre?

Alvarsson  
#818291 Alla kommer att tjäna på detta inte minst vi elbilsägare, köper billig el på natten, säljer den på dagen kvällen till 3 ggr så högt pris. Sedan om några år så kommer detta på ett mycket effektivt sätt att stabilisera elnätet det är mycket kräm i ett elbilsbatteri ta det gånger 1 miljon bilar så blir det en enorm kraft i framtiden. Bara som exempel.
https://www.nyteknik.se/elbilar/polesta ... WOuPmHbbik

gurka  
Alvarsson skrev:Alla kommer att tjäna på detta

Du som satt dig in i frågan kan säkert svara mer specifikt på mina ursprungliga frågor:
Vem tjänar pengarna?
Vem betalar?
Vilka nivåer på pengar är det som ska omsättas?
Vad är det som blir bättre?

För mig förefaller det som vi tillför en extra kostnad-/verkningsgrads-förlust till elnätet.
Vad blir den extra kostnaden för elbilsägaren per kWh för nyttjandet av elbilsbatteriet ?

Alvarsson  
#818298 En investering i en något dyrare bil blir det säkert. Men intäktsbasen är ju enorm köpa el billigt på natten sälja den svindyrt på dagen kvällen, i dag är elen tre fyra gånger så dyr på dagen kvällen som på natten. Så lättförtjänta pengar är svårt att hitta. Sedan att du/jag bidrar med att kraftfullt balansera elnätet tjänar alla på. Detta blir en boom utan like.

gurka  
Alvarsson skrev:Så lättförtjänta pengar är svårt att hitta.

Vad blir lagringskostnaden per kWh ?

Alvarsson  
#818302 Kan inte bli så hög, utvecklingen på batterierna har och är enorm.

gurka  
Alvarsson skrev:Kan inte bli så hög, utvecklingen på batterierna har och är enorm.

Ta dagens kostnader (de som du räknade med när du skrev) "Så lättförtjänta pengar är svårt att hitta."

Användarvisningsbild

svampbob  
gurka skrev:
Alvarsson skrev:Kan inte bli så hög, utvecklingen på batterierna har och är enorm.

Ta dagens kostnader (de som du räknade med när du skrev) "Så lättförtjänta pengar är svårt att hitta."

Vem får betala för skiten? Jo vi slutkunder. Jag pratade just med en kompis och han berättade att hans syster hade köpt ett batteri för 70 tusen och intäkterna per år för att hyra ut det var 50 tusen och det var garanterat att dom skulle få hyra ut i åtminstone två år. Detta för att stötta den i princip värdelösa slumpkraften. När Sverige drevs med baskraft behövde vi inte betala för att försöka hjälpa upp slumpkraftens tillkortakommanden.

Inte konstigt att elpriserna rusar plus att vi via skattsedeln får betala alla dessa subventioner.

Alvarsson  
#818307 Du får köpa bil så du kan kan sälja ut på nätet alternativt driva ditt eget hushåll när priset är dyrt tre, fyra fem gånger dyrare än när du fyller batteriet på natten. Sedan att elpriset har fallit kraftigt mot fjolåret det har du inte fått med dig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).