Hodal skrev:torpöbo skrev:Sjögård 4 skrev:torpöbo skrev:Men om av förälder nedlagd tid ger en ekonomisk fördel för ett av barnen ska inte det hanteras som förskott på arv?
För mig låter det helt tokigt och jag hade häpnat om ett av mina syskon dragit upp liknande 😅, Men blir nyfiken på hur du tänker. Tänker du tex att far- och morföräldrars tid ska dokumenteras även när de är barnvakter? Eller ska gränsen dras när det är förvärvinkomster inblandat?
Ja, om det kan ses som förskott på arv enligt gällande regelverk borde väl vara gränsen?
Finns det prejudikat på att arbete kan vara förskott av arv? Det vore helt absurt. Däremot ska man som förälder akta sig för att ge barn orättvisa ekonomiska förutsättningar om man inte vill särbehandla någon. Ditt exempel medför en avsevärd ekonomisk obalans som ingen förälder borde skapa utan att vara medveten om det och tala med alla barn om varför man gör det och huruvida man tänker kompensera de övriga på något sätt. Att som barn i efterhand komma dragande med förskott av arv är däremot inte rätt.
Vad i ligger det som inte är rätt? Är det etiskt eller moraliskt fel? Varför är det det i så fall fel att komma dragande i efterhand. I mitt fall har föräldrarna tydligt medvetandegjorts om problematiken.
Mina föräldrar(far) lade gårdens verksamhet i ett driftbolag av "skattetekniska" orsaker. Alla syskon blev tillfrågade om delägarskap. Jag svarade att jag ville vara delägare med fick inte det när det väl kom till kritan det fick däremot min bror. Som jag ser det har det blivit en avsevärd ekonomisk obalans då ett av 3 barn har fått vara delägare där då en förälder aktivt arbetat gratis I bolaget. Sedan har det då inte heller retts ut än om bolaget köpt inventarier och maskiner av min far till marknadsmässiga värdens osv.för har det inte skett har ju då min bror i praktiken fått förskott på arv.