..ursäkta men jag kunde inte hålla den tillbaka
Skogstomte skrev:Klippa ut, kopiera, klistra in:
Markera texten, länken bilden eller vad nu är som är villebrådet. När man kopierar långa länkar högst upp i webläsaren kan man trycka Ctrl+A så markerar man hela länken smidigt.
Tryck sedan Ctrl+C för att kopiera eller Ctrl+X för att klippa ut. Klippa ut betyder att man tar bort det man klipper ut, kopiera så finns det kvar.
Nu finns det man ville ha sparat i urklipp. Där ligger det så länge datorn är på eller tills man kopierar/klipper ut något annat.
För att klistra in det som finns i urklipp: ställ markören där du vill klistra in. Tryck Ctrl+V
Snabblista:
Ctrl+A = markera allt (hela länken, hela texten, alla filer, etc.).
Ctrl+C = kopiera.
Ctrl+X = klipp ut.
Ctrl+V = klistra in.
Man kan även högerklicka så hittar man kommandona i menyn som kommer fram.
Allt ovan gäller PC (Windows) För er som använder Mac-dator tryck cmd istället för Ctrl. Annars samma.
Med hopp om klipp och klistra i sann Marjasin-stil här på forat
Mangan skrev:Tänk om man var bara hälften så bra på att ratta motorsåg som att hacka tangentbord!
Niking skrev:Mangan skrev:Tänk om man var bara hälften så bra på att ratta motorsåg som att hacka tangentbord!
Då är det väl bara att börja tillbringa hälften så mycket tid i skogen med motorsågen som framför tangentbordet!
/Niklas
Mangan skrev:Funderar en del över kvistningsteknik. Jag har sett en del som stöder sågen på höger ben och kvistar på närsidan av stammen. Så långt är det OK, men är det OK att ta ett steg framåt med högern framför vänstra foten samtidigt som man fortsätter kvista på närsidan? Har själv lärt mig att man bara skall flytta fötterna när sågen är på andra sidan. Vad säger proffsen, OK eller ej?
Alternativt kan man flytta sågen mellan höger och vänster knä? Då når man lite längre i alla fall.
Mangan skrev:Lite återkoppling. Nu har jag gått kurs (AB), och fick lära mig att högerbensmetoden är aja baja, utan bara stödja med vänster ben.
Det verkar som Huskvarna tycker höger ben, medan Jonsered tycket vänster ben!
Mangan skrev:Jag hittad en ny film jag inte sett förut, en instruktionsfilm från 1985. Denna gav mig känslan av att vara gjord när man fortfarande använde motorsågning i produktion i gallring och fröträdfällning. Den bästa jag har sett hitintills, rekommenderas.
Den går även igenom svepkvistning (från ca 10:30), där använder man skjutande. Jag som har lärt mig dragande, får väl lära om igen då.
Anersimyra, hur väl stämmer detta med hur du jobbar?
Rossignol skrev:Vid 1:55 handlar det om att såga riktskär i grova (stammen tjockare än svärdets längd) stammar. Då ska man för den vänstra delen av riktskäret vända sågen ut från stammen för att inte få kast på sågen. Hur skulle den felaktiga metoden gå till?
Mangan skrev:Jo, det kommer jag ihåg. Svärdet på sågen är då närmare ditt vänsterben än om du har sågkroppen på vänsterbenet, dvs jobbar du med sågen framför bägge benen är risken mindre att du sågar dig i vänsterbenet.
th skrev:Rossignol skrev:Vid 1:55 handlar det om att såga riktskär i grova (stammen tjockare än svärdets längd) stammar. Då ska man för den vänstra delen av riktskäret vända sågen ut från stammen för att inte få kast på sågen. Hur skulle den felaktiga metoden gå till?
Det fick man lära sig på AB-kursen, inte ha sågen mellan sig och stammen när man byter sida.