Avverkning (slutavverkning)

Fråga angående kvistningsteknik

77 inlägg 35730 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

husqvarna_med_sthil  
#298202 Egentligen handlar det om ingen mindre än katten Pejst.

..ursäkta men jag kunde inte hålla den tillbaka :lol:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#298203
Skogstomte skrev:Klippa ut, kopiera, klistra in:
Markera texten, länken bilden eller vad nu är som är villebrådet. När man kopierar långa länkar högst upp i webläsaren kan man trycka Ctrl+A så markerar man hela länken smidigt.

Tryck sedan Ctrl+C för att kopiera eller Ctrl+X för att klippa ut. Klippa ut betyder att man tar bort det man klipper ut, kopiera så finns det kvar.

Nu finns det man ville ha sparat i urklipp. Där ligger det så länge datorn är på eller tills man kopierar/klipper ut något annat.

För att klistra in det som finns i urklipp: ställ markören där du vill klistra in. Tryck Ctrl+V

Snabblista:

Ctrl+A = markera allt (hela länken, hela texten, alla filer, etc.).
Ctrl+C = kopiera.
Ctrl+X = klipp ut.
Ctrl+V = klistra in.

Man kan även högerklicka så hittar man kommandona i menyn som kommer fram.

Allt ovan gäller PC (Windows) För er som använder Mac-dator tryck cmd istället för Ctrl. Annars samma.

Med hopp om klipp och klistra i sann Marjasin-stil här på forat :)
cmd C cmd V var det ja.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298284
Mangan skrev:Tänk om man var bara hälften så bra på att ratta motorsåg som att hacka tangentbord! :ugeek:


Då är det väl bara att börja tillbringa hälften så mycket tid i skogen med motorsågen som framför tangentbordet! :)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

åberg  
#298336
Niking skrev:
Mangan skrev:Tänk om man var bara hälften så bra på att ratta motorsåg som att hacka tangentbord! :ugeek:


Då är det väl bara att börja tillbringa hälften så mycket tid i skogen med motorsågen som framför tangentbordet! :)
/Niklas


Tror Niking har anlag för att bli lärare. :grin: :wink:

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298337 Det är därför jag skall köra heltid i skogen från och med december... 😈

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298400 Bra, Mangan, övning ger färdighet! :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Homo abies  
#298426
Mangan skrev:Funderar en del över kvistningsteknik. Jag har sett en del som stöder sågen på höger ben och kvistar på närsidan av stammen. Så långt är det OK, men är det OK att ta ett steg framåt med högern framför vänstra foten samtidigt som man fortsätter kvista på närsidan? Har själv lärt mig att man bara skall flytta fötterna när sågen är på andra sidan. Vad säger proffsen, OK eller ej?

Alternativt kan man flytta sågen mellan höger och vänster knä? Då når man lite längre i alla fall.


I tidens begynnelse (innan skogsjan byggde kvist och kapgripen -senare utvecklat till engreppsaggregat) bestod världen av högerbenskvistning och vänsterbenskvistning.

Högerbenskvistning funkar som vi sett utmärkt men är något mer riskfylld för den som inte har grepp om hela tekniken (t.ex. vänster vad lever mycket farligare hos Hb -kvistare) skillnaden i stort är vänsterbenet som är närmare stammen vid vbmetoden och kroppen något mer vriden åb höger

Att flytta fot när man har svärdet på hitsidan om stammen och roterande kedja är säkerhetsmässigt ej optimalt och ger underkänt på en uppkörning. Det ger ingen mätbar vinst.

Om man lärt sig en säker teknik finns ju inte så många skäl att frångå den..

Det går bra att landa sågen på H. knä och flytta fram till V. för att nå nästa kvistvarv MEN man behöver ha en fotplacering något mer åt hb metoden.

Och en eloge till anersimyra för det fina flytet! -ser ut som 300-tempo ... minner om forna tider, ett hantverk som tyvärr är på utdöende

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316346 Lite återkoppling. Nu har jag gått kurs (AB), och fick lära mig att högerbensmetoden är aja baja, utan bara stödja med vänster ben.

Det verkar som Huskvarna tycker höger ben, medan Jonsered tycket vänster ben! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Rockhans  
#817280
Mangan skrev:Lite återkoppling. Nu har jag gått kurs (AB), och fick lära mig att högerbensmetoden är aja baja, utan bara stödja med vänster ben.

Det verkar som Huskvarna tycker höger ben, medan Jonsered tycket vänster ben! :grin:


På Youtube noterar jag att vissa instruktörer stödjer sågen med vänster ben och andra med höger. På skogsbruksskolan lärde jag mig att stödja sågen på höger ben och så jag alltid har arbetat, alternativet känns avigt.

På sidan 16 i häftet "Studiehandledning Motorsågskörkort" hittar jag en instuderingsuppgift: "Det finns två olika skolor för vilket ben man ska stödja sågen mot vid kvistning. Diskutera för och nackdelar.".

@Mangan, kommer du ihåg varför högerbensmetoden är aja baja? Finns någon som kan berätta mer om för- och nackdelar?

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817283 Jo, det kommer jag ihåg. Svärdet på sågen är då närmare ditt vänsterben än om du har sågkroppen på vänsterbenet, dvs jobbar du med sågen framför bägge benen är risken mindre att du sågar dig i vänsterbenet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Rossignol  
#817288
Mangan skrev:Jag hittad en ny film jag inte sett förut, en instruktionsfilm från 1985. Denna gav mig känslan av att vara gjord när man fortfarande använde motorsågning i produktion i gallring och fröträdfällning. Den bästa jag har sett hitintills, rekommenderas.

Den går även igenom svepkvistning (från ca 10:30), där använder man skjutande. Jag som har lärt mig dragande, får väl lära om igen då. ;)



Anersimyra, hur väl stämmer detta med hur du jobbar?


Vid 1:55 handlar det om att såga riktskär i grova (stammen tjockare än svärdets längd) stammar. Då ska man för den vänstra delen av riktskäret vända sågen ut från stammen för att inte få kast på sågen. Hur skulle den felaktiga metoden gå till?

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817291
Rossignol skrev:Vid 1:55 handlar det om att såga riktskär i grova (stammen tjockare än svärdets längd) stammar. Då ska man för den vänstra delen av riktskäret vända sågen ut från stammen för att inte få kast på sågen. Hur skulle den felaktiga metoden gå till?

Det fick man lära sig på AB-kursen, inte ha sågen mellan sig och stammen när man byter sida.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#817298 Påstår en instruktör att det är ”aja baja” att stöda sågen på höger ben så kan det inte bero på annat än okunnighet. Kunskapen hos instruktörerna sträcker sig från ypperliga yrkesmän med lång vana till okunniga clowner vars instruktörskap förefaller lika obegripligt som universum..🤔 Som om detta inte vore nog så kan vem som helst ta ett motorsågskörkort och framställa sig själv som yrkesman vilket kan få katastrofala följder.
Vi har nu på jobbet ett pågående ärende, vilket jag ännu valt att inte delge skogsforum då utredningen är i ett känsligt läge, dessutom har en av de inblandade konto på skogsforum.
Några av de inblandade, som satts att utreda saken inom företaget, är clowner med en grandios självbild kring sin egen duglighet baserad på ett ABC kort. Att clownerna ännu inte jobbat ens ett år i yrket, och tillåts att utreda sig själva när de är skyldiga till att ha bidragit till en svår personskada är rent skrattretande.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#817310
Mangan skrev:Jo, det kommer jag ihåg. Svärdet på sågen är då närmare ditt vänsterben än om du har sågkroppen på vänsterbenet, dvs jobbar du med sågen framför bägge benen är risken mindre att du sågar dig i vänsterbenet.

🤔 Här är en film som vi gjorde för att lära ut kvistningsteknik till företagets arborister. Hur menar man när man påstår att stödning på höger ben för svärdet närmare vänster ben..🤔. https://youtu.be/PsyBJ8hnz4g?si=hG2-vzMYNAnnc-pz

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Rossignol  
#817312
th skrev:
Rossignol skrev:Vid 1:55 handlar det om att såga riktskär i grova (stammen tjockare än svärdets längd) stammar. Då ska man för den vänstra delen av riktskäret vända sågen ut från stammen för att inte få kast på sågen. Hur skulle den felaktiga metoden gå till?

Det fick man lära sig på AB-kursen, inte ha sågen mellan sig och stammen när man byter sida.


Håller du sågen bakom ryggen när du byter sida? Eller vänder ryggen mot stammen?

Det var inte om förflyttningen det handlade om utan om sågningen av riktskär. Min instruktör lärde ut den rätta, och för mig självklara, metoden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).