Motorsåg och handhållet

Batteri till stiga gräsklippare

9 inlägg 2024 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Batteri till stiga gräsklippare

Paus  
#807680 Hej. Behöver byta batteri i en äldre självgående gräsklippare med elstart, styrka osv står inte på batteriet. Men med startkablar från åkgräsklippare så fick jag liv i maskinen.

Någon som vet vart jag får tag på batteri, eller ett som liknar det jag ska ha, plats finns för större batteri om det behövs. Det finns inga poler, bara två sladdar från det. Ska försöka ladda upp bilder.
Stiga SB 512

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteri till stiga gräsklippare

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#807686 Hej hej, Tittade lite snabbt, och hittade två alternativ.
Jag har ingen aning om det passar eller är rätt, men om du kontaktar butikerna med dina uppgifter kanske dom kan hjälpa dig.
Tror att dom vill veta vad det är för maskin och artnr. ser jag rätt så e det 12-5317-18 jag har svårt att se på din bild, du ser nog bättre.

Alterntiv ett, ett batteri + en kabel
https://www.reservdelaronline.se/batter ... 052-0.html
https://www.reservdelaronline.se/batter ... 12-45.html

Alternativ två batteri och kabel allt i ett.
https://www.rembutiken.se/tradgard/gras ... d-elstart/

Användarvisningsbild

Paus  
#807693 Tack för svar, 12v är vi säkra på att det är eller? Sen tänker jag AH,... Det har kanske mindre betydelse? Just batteri är jag ingen höjdare på. Ha ha

TS
Användarvisningsbild

Paus  
#811908 Hej. Har haft fullt upp. Testade att starta med startkablar från ett trött bilbatteri och den startade... nästan.
Går det att ha ett mc batteri? Vilka riktlinjer ska jag ha gällande AH?

TS

Strongliquid  
#811923 Kolla hur stort nuvarande batteri är och se sedan måttet på andra batterier. Ta så stort som möjligt.
Jag kollade på startbatteri till åkgräsklippare, där visar en hemsida 18Ah till flera olika Stiga samt Yamaha 350 ATV.
Hur många kubik är en gå-gräsklippare på? Och de är väl oftast inte tänkta att startas i minusgrader.

Användarvisningsbild

Paus  
#811931 Hej. Mått på batteriet är inte viktigt. Det finns mycket plats, nuvarande är lite större än ett mc batteri.. kanske som en tredjedel av batteriet på åkgräsklipparen.
Dock är alla siffror med volt, ampere osv helt utsuddat

TS
Användarvisningsbild

Paus  
#813923 Hej igen. Det blev ett 12v 4ah batteri. Kan detta laddas med billaddaren? Laddaren är av äldre modell och är på 4A tror jag, det är ett ritat diagram på den med motorcykel och bil.

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813926 Jag är ju ingen expert, men jag vill nog säga JA.

Jag hade provat i alla fall.

Användarvisningsbild

Paus  
#813927 Ja, jag har den på laddning nu. Undrar om 1 timma räcker

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).