Skogsmiljö och Trädlära

Arealen åkermark minskar:

175 inlägg 16420 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811330 Inte jag som började med att vi skrev om saker som vi inte hade kunskap om eller "jag kan uppenbarligen mer o skog än dig..."
Om han är så kunnig undrar jag uppriktigt varför han jobbar med det han gör och forskar mom det han gör.
Det är så klart mycket lättare att hålla med någon som man delar åsikter och värderingar med än att ta till sig nya fakta.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

isteskog  
#811334
tallen100 skrev:
isteskog skrev:Typografus gör snabba bedömningar om de som skriver i tråden tycker jag, börjar närma sig lite löjeväckande beteende 👎

Det "uffar" på, snart finns det väl en för varje kategori 👎

Man saknar Skogsforum som det en gång var, förstår varför så många har gett upp! 🙃

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

Otik  
#811337 Ge inte upp grabbar eller skall vi säga gubbar ?? Jag läser Lars inlägg noga och håller med i det han skriver ! Varför gör jag det ? Därför med den utbildning och livserfarenhet och utbildning inom jord å skog jag har så stämmer det mycket med jag upplevt inom ett snart 60 års liv. Man blir lite trött på människor som när de uppenbart inte förstår hur naturen fungerar trummar på i en fantasi Disney värld. Jag säger bara backa ett par hundra år och se hur det var då ! Och det var ändå bara en droppe i havet tidsmässigt vad gäller naturen och dess utveckling. Människan har en mycket kort period på jorden ! Men och det skall poängteras att jag aldrig är sämre än jag kan ändra mig om det framförs fakta som ändrar min inställning. Men vad gäller naturen har jag min uppfattning klar! Bara titta på de senaste tusen år sen!! Finns bara ett fel och det är den industrialiseringen som skett de senaste 100/150 åren. Bra dåligt det överlåter jag åt andra men att vi gräver vår egen grav sakta men säkert är klart. Lyckligtvis så kommer moder jord överleva oss och ta en ny riktning. Det har miljoner års evolution visat tidigare. Skål allesammans nu är det fredag 🍻

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811340
typograpus skrev:"Vem har påstått att fullskiktad granskog generellt skulle vara bättre för biologisk mångfald eller produktion? Det skulle väl vara miljörörelsen i så fall."
Varför i allsindar forskar du om det då om det varken är produktivt eller ger biologisk mångfald???


För att få kunskap antagligen, hur ska man annars veta hur det påverkar produktiviteten eller biologisk mångfald.

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

Nyborg  
#811343
typograpus skrev:Inte jag som började med att vi skrev om saker som vi inte hade kunskap om eller "jag kan uppenbarligen mer o skog än dig..."
Om han är så kunnig undrar jag uppriktigt varför han jobbar med det han gör och forskar mom det han gör.
Det är så klart mycket lättare att hålla med någon som man delar åsikter och värderingar med än att ta till sig nya fakta.

Vad forskar du om då? Lars skriver inte nåt om han inte har belägg för det. Det tillför verkligen något till diskussionerna i forumet! Du får väl också hänvisa till källor för dina påståenden om du vill verka seriös.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811344 Jo jag har öst på med fakta och källor men bemöts med stickspår om veganism och b12...
När Lars skriver att jag inte vet nåt och att han själv uppenbart kan mer om skog så svarar jag med samma mynt... På riktigt, varför forska om något som inte är produktivt och inte ökar mångfald?

Men det är väl trevligare med ett forum där alla tycker lika och så kan vi alla fortsätta att ignorera både klimat och artkris. Det är ju aldrig vårt fel ändå, alltid nån annans.
Trots att det är vi som äter 80 + kilo kött per persson/år, att det är vi som flyger på semester stup i kvarten och kör runt med fossilbilar/traktorer/fyrhjulingar/epor//crossar/åkgräsklippare... Gräsmattan ska man ju ha, stor och kortstubbad, inte en blomma där heller. Nä nu ska jag shoppa lite elektronik och lite jaktprylar. Från Kina. det är ju deras fel alltihop.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811345 Har sett en del inlägg om betande nöt, och ja det är ju inte så dumt i Sverige. Sen om det är bra för hälsan att trycka i sig 80 + kg kött per år får ni väl uppleva... Har inte sett några svar kring gris, kyckling/höns/äggproduktion eller fått några argument mot det jag har sagt i övrigt...

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

r93  
#811347
typograpus skrev:Har sett en del inlägg om betande nöt, och ja det är ju inte så dumt i Sverige. Sen om det är bra för hälsan att trycka i sig 80 + kg kött per år får ni väl uppleva... Har inte sett några svar kring gris, kyckling/höns/äggproduktion eller fått några argument mot det jag har sagt i övrigt...


Frågan är hur man mäter hälsa, men om vi tittar på medellivslängden i världen så har vi den här:

https://medellivslängd.se/amp/medellivslaengd-vaerlden/

Schweiz, Japan, Australien topp tre, Sverige på
Tionde plats.

Kikar vi sedan på köttkonsumtionen så hamnar Australien på andra plats efter USA, så Australien äter näst mest kött i världen och lever tredje längst.

Tittar man på detta så, ju mer köttkonsumtion, ju högre medellivslängd.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811348
Nyborg skrev:
typograpus skrev:Inte jag som började med att vi skrev om saker som vi inte hade kunskap om eller "jag kan uppenbarligen mer o skog än dig..."
Om han är så kunnig undrar jag uppriktigt varför han jobbar med det han gör och forskar mom det han gör.
Det är så klart mycket lättare att hålla med någon som man delar åsikter och värderingar med än att ta till sig nya fakta.

Vad forskar du om då? Lars skriver inte nåt om han inte har belägg för det. Det tillför verkligen något till diskussionerna i forumet! Du får väl också hänvisa till källor för dina påståenden om du vill verka seriös.


Lars har bland annat skrivit att det är fler näringsämnen än b12 som inte finns i grönsaker, så man måste äta tillskott. Helt enkelt inte sant, även om ni skulle vilja att det var så.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

r93  
#811352
typograpus skrev:
Nyborg skrev:
typograpus skrev:Inte jag som började med att vi skrev om saker som vi inte hade kunskap om eller "jag kan uppenbarligen mer o skog än dig..."
Om han är så kunnig undrar jag uppriktigt varför han jobbar med det han gör och forskar mom det han gör.
Det är så klart mycket lättare att hålla med någon som man delar åsikter och värderingar med än att ta till sig nya fakta.

Vad forskar du om då? Lars skriver inte nåt om han inte har belägg för det. Det tillför verkligen något till diskussionerna i forumet! Du får väl också hänvisa till källor för dina påståenden om du vill verka seriös.


Lars har bland annat skrivit att det är fler näringsämnen än b12 som inte finns i grönsaker, så man måste äta tillskott. Helt enkelt inte sant, även om ni skulle vilja att det var så.


Vitamin D3

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

Lars Lundqvist SLU  
#811355
typograpus skrev:Precis vad som är min poäng, de flesta är fast i sina normer och värderingar, det jag gör är att ifrågasätta, eftersom mycket uppenbarligen är fel

Du utrycker en massa åsikter, men du ifrågasätter ingenting, vad jag kan se.

Att ifrågasätta förutsätter att man ställer frågor - typ ”stämmer det att…?”. Har man tur finns det någon som vet och som kan svara, eller så finns det att läsa någonstans.

Forskning handlar ofta om att ifrågasätta nuvarande förklaringar av hur saker fungerar. Men för att kunna göra det måste man först kunna allt det som ligger bakom förklaringen och den nya förklaring man själv föreslår måste förklara även alla äldre observationer.

Att tycka en massa är inte att ifrågasätta. Det visar snarare att personen är fast i sina värderingar och åsikter, och ofta en ovilja att lyssna på argument som inte stämmer med åsikten.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

jannee  
#811361 Nedläggning av åkermark beror helt och hållet på ekonomiska orsaker.
Om DU inte tror på detta jämför då Sverige med Norge.
Där har jordbruket fått helt andra förutsättningar.
M.a.o. är det regeringen men även EU som satt käppar i hjulen för småbönderna och deras förutsättningar för att bedriva ett lönsamt jordbruk.
Vore det mening med att vi ska äta gräs och liknande grödor hade vi begåvats med 4 magar.

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811372
r93 skrev:
typograpus skrev:
Nyborg skrev:
typograpus skrev:Inte jag som började med att vi skrev om saker som vi inte hade kunskap om eller "jag kan uppenbarligen mer o skog än dig..."
Om han är så kunnig undrar jag uppriktigt varför han jobbar med det han gör och forskar mom det han gör.
Det är så klart mycket lättare att hålla med någon som man delar åsikter och värderingar med än att ta till sig nya fakta.

Vad forskar du om då? Lars skriver inte nåt om han inte har belägg för det. Det tillför verkligen något till diskussionerna i forumet! Du får väl också hänvisa till källor för dina påståenden om du vill verka seriös.


Lars har bland annat skrivit att det är fler näringsämnen än b12 som inte finns i grönsaker, så man måste äta tillskott. Helt enkelt inte sant, även om ni skulle vilja att det var så.


Vitamin D3



Vitamin D3 är den form av D-vitamin som bildas i vår egen hud då vi vistas i solen

Avatar Fallback

Re: Arealen åkermark minskar:

typograpus  
#811374
r93 skrev:
typograpus skrev:Har sett en del inlägg om betande nöt, och ja det är ju inte så dumt i Sverige. Sen om det är bra för hälsan att trycka i sig 80 + kg kött per år får ni väl uppleva... Har inte sett några svar kring gris, kyckling/höns/äggproduktion eller fått några argument mot det jag har sagt i övrigt...


Frågan är hur man mäter hälsa, men om vi tittar på medellivslängden i världen så har vi den här:

https://medellivslängd.se/amp/medellivslaengd-vaerlden/

Schweiz, Japan, Australien topp tre, Sverige på
Tionde plats.

Kikar vi sedan på köttkonsumtionen så hamnar Australien på andra plats efter USA, så Australien äter näst mest kött i världen och lever tredje längst.

Tittar man på detta så, ju mer köttkonsumtion, ju högre medellivslängd.



Att medellivslängden är så hög i de rikaste länderna är troligen mest kopplat till väldit mycket bätre sjukvård och livsbetingelser än i de fattigare länderna. Tänk bara viken skillnad det gör för medellivslängden om man minskar barnadödligheten.

Tänk om vi hade kombinerat den goda sjukvården och de goda livsbetingelserna med nyttigare mat och giftfriare miljö, mindre antibiotika, mindre hormoner, renare vatten och mindre övergödning...

Är nog en och annan här i tråden som inte håller med mig om något jag säger, men själv siter med "några kilo extra", lite ont i leder, knär och rygg av att bära på den övervikten, lite högt blodtryck, inte bästa blodvärdena - förmodligen högt kolestorol. Förmodligen viss åderförfettning. Annalkande kärlförträngning (men inget som dödar då vi får sjukvård...) Sexlust och potens inte på topp. Känner någon nära eller själv drabbad av cancer...

Hade kunnat se mycket bättre ut med bättre kost.
Nu säger jag det igen, man behöver inte bli helt vegan men om man minskar köttkonsumtionen till hälften så blir man mycket friskare och piggare.

Användarvisningsbild

Re: Arealen åkermark minskar:

Lars Lundqvist SLU  
#811378 Inom forskningen varnar vi för ”det enskilda exemplets makt” dvs att någon gör en observation och sen förutsätter att observationen är allmängiltig.
Din individuella hälsostatus är inte en bra utgångspunkt för en diskussion om generella samband. För det krävs stora datamängder och bra vetenskapliga förklaringar av de kausala sambanden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).