Sjögården skrev:Att stamkvista riktigt fin tall, ek och kanske björk till ett stamantal som blir kvar till slutavverkning och att sedan dokumentera och se till att dessa huvudstammar blir kvar och kan utvecklas till rejäla dimensioner det kan jag förstå.
Men resten och framförallt i gran , det begriper jag uppriktigt sagt inte nyttan med.
Det får ni faktiskt förklara för mig..
skogshare skrev:Vilka nackdelar finns att stamkvista 5-6 m hög, förväxande tall upp till 60% av trädhöjden i stället för rekommenderade 40% eller upp till fjärde grenvarvet i stället för det femte. Är det bara tillväxten som tillfälligt försämras spelar det ju inte så stor roll. Den kan vara en fördel att dämpa för att få ett jämnhögt bestånd. Försämras däremot förmågan att tåla framför allt blötsnö är det givetvis värre.
HannuRöj skrev:skogshare skrev:Vilka nackdelar finns att stamkvista 5-6 m hög, förväxande tall upp till 60% av trädhöjden i stället för rekommenderade 40% eller upp till fjärde grenvarvet i stället för det femte. Är det bara tillväxten som tillfälligt försämras spelar det ju inte så stor roll. Den kan vara en fördel att dämpa för att få ett jämnhögt bestånd. Försämras däremot förmågan att tåla framför allt blötsnö är det givetvis värre.
Förvuxna är vanligtvis grovkvistiga vargar.
Enda nackdel som jag skulle oroa mig är att den övervallde grenvarvet tål inte vind och blötsnö efter försgagallringen. Och blir toppbrott.
😀 Bara för att klaragöra. Jag har aldrig stamkvistat tallar med stångsåg, för att jag tror inte på kvistfritt sågtimmer.
Eller känner någon av er någon som har fått bättre betalt av stamkvistat talltimmer?
Sjögården skrev:Jag måste erkänna att jag trots det inte förstår nyttan med att stamkvista träd som ändå skall bort i första eller andra gallringarna. Jag brukar köra av någon sprötkvist ibland i röjningarna mer för syns skull men tycker fortfarande att det är högst tveksamt med stamkvistning om man inte har ett tydligt mål för just de stammarna.
Mina bestånd kvistrensar sig själva om jag sköter dem med vanliga röjningar o gallringar och tycker det är bortkastad tid att stamkvista men försöker ändå förstå😉
Sjögården skrev: Men det jag ser är ofta stamkvistade bestånd men täta, täta så det blir aldrig dimension av det .😉
Sjögården skrev:Tallskog som har skötts med kvalitet som mål kan med fördel friställas ordentligt vid 65- 70 års åldern.
Gärna ner till 500 stam om de är kvistfria till ett par stockars längd. De behöver ordentligt med utrymme kring kronorna.