Bioenergi

Bränsleved lämnad i skogen?

85 inlägg 35825 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bränsleved lämnad i skogen?

1470  
#805653 Fäller man ner dem och låter de ligga blir det bråk att det ser skräpigt ut och är ivägen för skogsvården. Gör man fina lågatorg som den här maskinföraren gjort retar man sig på att man lämnat ved. Frågan är varför man inte ser det som att man gjort sin del i hänsynsdelen. Sett till virkesvärde på helheten av avverkningen är det försumbart. Lätt att drevet går om man säger det här men jag har egen skog och lämnar bra hänsyn så man slipper påhoppen om att skaffa egen skog.

Tralsmo  
1470 skrev:Fäller man ner dem och låter de ligga blir det bråk att det ser skräpigt ut och är ivägen för skogsvården. Gör man fina lågatorg som den här maskinföraren gjort retar man sig på att man lämnat ved. Frågan är varför man inte ser det som att man gjort sin del i hänsynsdelen. Sett till virkesvärde på helheten av avverkningen är det försumbart. Lätt att drevet går om man säger det här men jag har egen skog och lämnar bra hänsyn så man slipper påhoppen om att skaffa egen skog.

Mycke bra kommentar.

Håller helt å fullt med.

Tralsmo  
#805659 Efter semestern ( ja för min del blir de ju ingen) Allafall ska vi då till en skogsägare som har gammal död ved som honnörsord.

Gud nåde oss om vi kör över en låga eller inte lyfter bort den gammla veden från körspåret( om de går vill säga.

Vi har gallrat å slutavverkat många hektar där så vi är vana.
Man gör som man blir tillsagd å blir de gjort så så blir de inget tjafs om man har me ärligt folk å göra.

JohanE  
#805668 Den mängden lämnar man inte utan att kommunicera med säljaren, dom har glömt det där men om du pratar med inköparen så går det säkert lösa smidigt.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
skogsjan695xl skrev:Är det torrträd/döda träd yngre än 3 år så är det helt ok att aptera å köra ut. Sen kan säkert det där vara olika direktiv från olika bolag oxå. Här känns det som en miss i kommunikationen till skotarföraren. Samtidigt om det är stockar längre än 5.5 meter så har skördarn plockat ner och lagt i hög för att inte vara i vägen.

Tänkte föst inte svara då de stackare som är kvar här är den sista klicken som är kvar här kör att det är alla pengar in så är det som gnäller.

Nu tog jag skogsjan695x inlägg att länka till. Ber om ursäkt för det jag har följt dig länge. Skogsvårdslagen paragraf 7:8 är det som gäller här så det ser ut som skördaren gjort fel men skotare löste detta.

Skogscerifieringen är här inte begränsande. Utan det är samma krav.
Har skogjan695 en instruktion som säger annat är jag mycket intresserad av denna. Kör den på pm. Annars puder då jag vet du kör mot certiering. Man kan se om virket är äldre en ett år lätt men tre! Omöjligt utan historik.
Jobbar ni mot detta och hugger träd som varit döda i tre år gör ni er skyldigare för illegal avverkning
Ni övriga som hugger sådant här kör nog med för fort på en 70 sträcka med hänvisning att jag kan vägen

jannee  
#805769 Vi är dubbelcertifierade, nyttjar företag som även de är certifierade och inte F*N ser du ut så efter en gallring.
Finns ingen vettig förklaring för att de gjort som de gjort.
Blir nog död ved tillräckligt utan att för den skull avverka och strö ut ved lite varstans.
Du kan ta fram vilken dj**la paragraf du vill men så gör man bara inte.
Betydligt då bättre att lämna redan döda stående eller liggande träd orörda för att låta naturen få ha sin gilla gång..

Användarvisningsbild

Göt  
#805770 Är ju uppväxt i en annan tid när det skulle vara städat i skogen men det är nog såhär det ska se ut nuförtiden för miljövården.

Användarvisningsbild

1470  
jannee skrev:Vi är dubbelcertifierade, nyttjar företag som även de är certifierade och inte F*N ser du ut så efter en gallring.
Blir nog död ved tillräckligt utan att för den skull avverka och strö ut ved lite varstans.
Betydligt då bättre att lämna redan döda stående eller liggande träd orörda för att låta naturen få ha sin gilla gång..
jannee skrev:Vi är dubbelcertifierade, nyttjar företag som även de är certifierade och inte F*N ser du ut så efter en gallring.

Det som är lämnat är ju tydligt redan döda träd

jannee  
#805789 För i tiden, t.o.m. långt innan en ann var ugn "städades" det i skogen, orsaken var inget annat än behovet av vedbrand.
Ändå fanns det tydligen gott om sådant materiel som täckte insekternas behov.
Som det nu är har det verkligen gått till överdrift.
T. ex på 50 talet gick min mormor och hög upp alla eldningsbara grangrenar, spiseld sommartid, idag ligger riset kvar efter gallringarna.
När det nu gallras blir det många toppar kvar, förr kvistades det till toppen var slut.
Hur mycket vindfälle ligger inte lite varstans, något som YTTERST sällan förekom när en ann var ung, detta hämtades snabbt hem för vedbehovet skull.
När man nu går fram genom en gallring som gjordes för tio år sedan ser man fortfarande rishögar lite varstans, detta var något som ALDRIG förekom på den s.k. gamla goda tiden.
Vägkanter och renar klipps i tid och tid hur mycket dött materiel blir det inte där.
Biologerna eller microbiologerna börjar verkligen gå till överdrift.

Användarvisningsbild

1470  
#805794 Det du menar är att om det här varit din slutavverkning så hade du städat upp det här? Trots att du är dubbelcertifierad? Bedömer volymen på bilderna till strax över 1 m3/hektar om hygget är sju hektar.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#805796 I gallring brukar mitt avverkningslag lämna träd döda mer än ett år sedan stående om de inte står i en stickväg, då lägger de ikull dom så de inte står ivägen.
I slutavverkning lägger de allt på berg eller annan impediment så det inte stör markberedning och skötsel.
Att lämna stående döda träd på ett hygge som en livsfara varje gång man skall röja eller t.om förstagallra är förkastligt.
Och att som en del håller på att trots att de är dubbelcertifierade ändå åker ikring och kör ut både lämnad död ved och hugger högstubbar som lämnats enligt instruktionen är bara att bjuda in de som kritiserar skogsbruket.
Trodde vi hade lämnat det stadiet för länge sedan.
Inte roligt att som entreprenör bli granskad när skogsägaren sedan trotsar regelverket. 😉

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#805799 Mycket klokt, @sjögården. Stående döda träd är en fara för vi som hugger manuellt.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:Mycket klokt, @sjögården. Stående döda träd är en fara för vi som hugger manuellt.

Det är det och särskilt när man sysslar med manuell naturvårdshuggning..😳 Jag har flera gånger påpekat faran för mina oerfarna arbetskamrater som ”glatt traskar omkring” i bestånd fulla av stora stående sedan länge döda träd som enligt instruktionerna inte får fällas, undantaget om de utgör en fara. Det innebär då förstås att man genom egen erfarenhet kan göra den bedömningen.
I säker skogs material anges att träd som utgör uppenbar fara är de som först ska avlägsnas från arbetsplatsen. Den skrivelsen hänvisar både arbetsmiljöverket och försäkringsbolagen till vid en olycka.
En visserligen mycket erfaren arbetskamrat träffades rakt i huvudet av en lårgrov ca åtta meter hög toppbruten tall när han höll på att plocka samman utrustningen för hemgång.
Han hade under arbetets gång hållit noga koll på just den torrakan så att den inte skulle rubbas på något sätt.
Utöver en lång konvalescens så blev hans arbetssätt ifrågasatt av både arbetsmiljöverket och sitt eget försäkringsbolag som hänvisade till nämnda skrivelse.
Både arbetsmiljöverket och försäkringsbolaget var högst ovilliga att acceptera de skriftliga instruktioner som specifikt angav att all stående död ved i området ska sparas stående.
Efter ett långvarigt ”tjafsande” så fick han i vart fall ersättning från försäkringsbolaget men kritiken från arbetsmiljöverket kvarstod trots att arbetet utförts helt enligt skriftliga instruktioner.
Man kan då med fog undra hur det hela slutat om han varit anställd och inte en fristående entreprenör?
I övrigt så tipsade han samtliga oss entreprenörer om att kolla upp vad olyckfallsförsäkringen egentligen täcker!! Det han och vi övriga missat var den del som täcker inkomstbortfall under sjukdomstiden..😳

Tralsmo  
Sjögården skrev:I gallring brukar mitt avverkningslag lämna träd döda mer än ett år sedan stående om de inte står i en stickväg, då lägger de ikull dom så de inte står ivägen.
I slutavverkning lägger de allt på berg eller annan impediment så det inte stör markberedning och skötsel.
Att lämna stående döda träd på ett hygge som en livsfara varje gång man skall röja eller t.om förstagallra är förkastligt.
Och att som en del håller på att trots att de är dubbelcertifierade ändå åker ikring och kör ut både lämnad död ved och hugger högstubbar som lämnats enligt instruktionen är bara att bjuda in de som kritiserar skogsbruket.
Trodde vi hade lämnat det stadiet för länge sedan.
Inte roligt att som entreprenör bli granskad när skogsägaren sedan trotsar regelverket. 😉

Numera dokumenterar vi entreprenörer såna åtgärder.
Vid en eventuell revision så finns de i protokollet vilken hänsyn vi lämnat.

jannee  
#805823 I den skog jag fått maskingallra ligger det inte kvar högar eller bitar här och där. blir nog ändå en massa död ved så det räcker och blir över.
Vem är det som påstår att det är runt en fub/ha som är kvarlämnat.
Man kanske gör så i norr eftersom ni ändå får så dåligt betalt för ert virke.
Att sedan entreprenörerna har mage att upparbeta = ta betalt, för att senare är lämna det ?????????????

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar