Öppna kategorin

Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestånd

34 inlägg 3702 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Hjälp: tillväxtutveckling & ekonomi/uttag på olika bestå

Tralsmo  
#803748 Jo ni har fått många bra svar.

Mitt svar är att de ni är ute efter är teorin.

Som flera här skriver kan de gå precis hur som helst med de mesta.
Nuvärdeskalkyler skulle ja skippa direkt.

De finns tabeller som beskriver olika trädslag .
Volym , stammantal, kubikik, trädhöjd , si å bonitet.

Men ingenting för blandskog eller blädning.

Ja kan hålla med om att det kan va intressant å bolla me såna siffror.
Men tro inte annat än att de bara är teori.
I praktiken kommer ni 100% å hamna nån annanstans

Elmia

jannee  
#803751 Du kan ej heller helt lite på din skogsbruksplan. Det är EN människa som gjort den. Materialet som han besiktigat är levande (förhoppningsvis).
Har själv avverkat bestånd som enligt planen skulle innehålla si och så mycket, även då efter förväntad tillväxt, inte sällan har man fått upp till 20 % mer skog när man avverkat och sålt.
Skogsbruksplanen är en hjälp men inget att till 100 % förlita sig på.
Bor du i Södra Sverige, har en nyavverkad G 32, planterar Södras Elitplantor får du en helt annan tillväxt än vad du har på omgivande bestånd, å andra sidan har du en G 28 (ren granskog) kanske du ska plantera tall efter nästa avverkning.

Användarvisningsbild

Snöhimmel  
Tralsmo skrev:Jo ni har fått många bra svar.

I praktiken kommer de flesta av oss vara 100% döda när det är dags för bokslut av ett i dagsläget nyplanterat bestånd. Vi kommer aldrig få några facit på hela omloppstiden. 😁

Men... Det verkar vara VÄLDIGT svårt att svara på frågan istället för att komma med egna tyckanden, eller hur? Det gäller inte bara dig. 🤪
Jag tycker att jag varit väldigt tydlig med att det är en uppskattning, ingen exakt vetenskap. Tycker man att frågan är irrelevant kan man låta bli att svara på den, eller måste man göra sig viktig genom att svara genom ett ge ett ingenting-svar bara för att?
Varenda producerande företag använder sig av sådana här beräkningar för att man utgår från något och med tiden kommer det justeras eftersom ju närmare i tid man kommer desto enklare att förutse även OM imorgon kan allting brinna upp. Huruvida det är praktiskt användbart för den gemene skogsmullen eller inte är inte relevant för vår frågeställning. Det var inte det vi ville ha svar på. Ekonomi och volatilitet, oförutsägbarheter m.m. kan vi tillräckligt om på yrkesmässig basis. 🤣 Vad vi inte kan är var ni skogsmullar 🚜 🤠 gömmer er statistik och era modeller!

TS
Användarvisningsbild

Knagge  
#803764 Gör det lätt för dig rörligt markvatten och bördigheten på marken avgör trädslag.

Bördig mark rörligt markvatten granmark svag mark tallmark däremellan blandas gran tall och björk I olika kombinationer.
All skogsmark är unik och skall skötas efter sina förutsättningar det måste man förstå annars kommer man misslyckas.

Håkan A  
#803766 Vill du göra avancerade analyser bör Heureka systemet hos SLU vara gångbart, kräver dock lite inläsning för att kunna hanteras. Andra alternativ kan vara den interaktiva röjnings och gallringsmallen Ingvar, som hittas hos Skogforsk, och vill man laborera lite med tillväxt på väldigt enkel nivå så finns det ett program som heter ProdMod. Tror att SLU låg bakom även ProdMod. Jag tror inte att de enklare programmen ger dig något stöd kring den ekonomiska utvecklingen, men i alla fall lite stöd i hur tillväxten kan utvecklas utifrån lite olika scenarier.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#803767 Jag håller med Håkan, Heureka kan vara vad du letar efter. Börja med BeståndWis säger SLU.

https://www.slu.se/institutioner/skogli ... standwise/

alias  
Snöhimmel skrev:Hej. 🌳 🌲 Vi är nya skogsägare som behöver hjälp med hur man går till väga för att beräkna uttag och ekonomi för olika beståndval och åtgärder i bestånden. Så att vi kan se hur olika planteringar, gallringar m.m. kan utvecklas, vilka uttag, intäkter och kostnader det kan bli beroende på vad vi väljer att plantera och sköta det.
Vi har tittat på gallringsmallar och nuvärdeskalkylen på Skogskunskap.se men det finns ett problem. Vi vill testa i förväg och hur ska vi då fylla i till exempel grundytan som behövs för att kunna använda vissa hjälpverktyg? Kan man teoretiskt beräkna fram en grundyta i ett bestånd genom att veta trädslag, ståndortsindex, stammar per hektar och ålder?

Om vi försöker snäva in frågeställningen en aning genom att avgränsa frågeställningarna till det eller de aktuella avdelningarna/bestånden det gäller;

Var i landet är vi?

Vad är det angivet för bonitet/SI?

Vilka trädslag/trädslagskombinationer överväger ni på resp. avdelning?

Tänker man sig trädslagsrena bestånd så hade jag, i brist på bättre underlag, gjort ett försiktigt antagande om lägsta tillåtna grundyta vid lägsta angivna övre höjd i gallringsmallen.

Blandbestånd är mycket knepigare att beskriva och hitta en "skötselnorm" för - blandning av t.ex. tall-gran är ju som regel lättare att sköta än gran-björk (blir i regel tvåskiktat p.g.a. olika växtrytm i ungdomen).

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Tralsmo  
Snöhimmel skrev:

I praktiken kommer de flesta av oss vara 100% döda när det är dags för bokslut av ett i dagsläget nyplanterat bestånd. Vi kommer aldrig få några facit på hela omloppstiden. 😁

Men... Det verkar vara VÄLDIGT svårt att svara på frågan istället för att komma med egna tyckanden, eller hur? Det gäller inte bara dig. 🤪
Jag tycker att jag varit väldigt tydlig med att det är en uppskattning, ingen exakt vetenskap. Tycker man att frågan är irrelevant kan man låta bli att svara på den, eller måste man göra sig viktig genom att svara genom ett ge ett ingenting-svar bara för att?
Varenda producerande företag använder sig av sådana här beräkningar för att man utgår från något och med tiden kommer det justeras eftersom ju närmare i tid man kommer desto enklare att förutse även OM imorgon kan allting brinna upp. Huruvida det är praktiskt användbart för den gemene skogsmullen eller inte är inte relevant för vår frågeställning. Det var inte det vi ville ha svar på. Ekonomi och volatilitet, oförutsägbarheter m.m. kan vi tillräckligt om på yrkesmässig basis. 🤣 Vad vi inte kan är var ni skogsmullar 🚜 🤠 gömmer er statistik och era modeller!

Jo ja läste erat inlägg igen.

Problemet är att ni vill ha en idé hur de kan komma å te sig från början innan en föryngring är påbörjad.
Ni får ju då naturligtvis börja med att analysera vad som fanns innan det blev föryngring (skogsbruksplanen är då en hint).
Fanns det ingen skog innan blir de ju inte lätt att analysera . Då måste man ju först kontrollera si å bonitet.

Enligt va ja kan förstå ( kan ha fel) så måste ni ju först sätta er in i hur inventering av skog går till.
Därefter behöver ni ju skaffa er erfarenhet av hur olika träd fungerar? Bara å ge sig ut i skogen å studera å googla å läsa.
Tyvärr är detta inte gjort på en kafferast.

Till sist får ni ju då studera diverse tabeller å läsa va erfaren folk har för idéer.

Skogsforum är en bra början.
Här finns erfaren folk enligt min mening.
Låt va att dom har olika åsikter.
Läs inläggen i några år å sortera ut de som ni tycker verkar va trovärdigt.
Närmare kan man inte komma om man inte har ett antal års erfaernhet.

Varenda producerande företag sysslar me de här.
Jo de är helt riktigt. Ja har erfarenhet av de.
De är bara de att dom producerande företagen inom skog räknar på inkommande kubik eller avverkad kubik.
Beroende på om man sågar , kokar massa eller avverkad volym å kör ut virke.
Allt de där beror ju på prognoser å dom prognoserna verkar ju inte ha mycket med tillväxten å göra.
JA mer har inte ja å säga i den saken.

Som skogsägare kan ja däremot säga att utfall av ekonomin så gör ja de utifrån min erfarenhet av hur skog växer å hur mina affärer har sett ut bakåt i tiden.
Ja är inte byxad å dela med mig av den erfarenheten.
Mitt tipps är å läs å prata me olika skogsägare , inköpare å massa annat skogsfolk.

Nu är ja ju rätt optimistisk om framtiden?
Det beror på tillgången på gagnvirke å hur skogsägarna ser på ekonomin.

Nähä nån exakt mall för å få koll på detta lär ni inte hitta annat än erfarenhet. Den kan va olika.

Ni måste alltså helt klart bli erfarna innan ni kan hitta den modell som passar er.

jannee  
#803774 Nu är jag gammal - över 75 = troligtvis trög och motståndare till alla nymodigheter
Men jag tror inte för fem öre att man kan få några konkreta uträkningar om hur skogen ska komma att ge eller se ut i framtiden.
Man MÅSTE själv ut och studera vilka effekter som uppnås när man gjort si eller så.
Lyssnar man på förståsigpåarna låter oftast ditten och datten så ini helvetes bra, hur det senare blir är en helt annan femma.
Vi har nämligen moder natur att handskas med och dessutom ett levande material som kan bete sig lite hur som helst.
Sitta på ett kontor eller framför en dator för att bedöma på framtida resultat är HELT dömt att misslyckas = slöseri med på tid och pengar.
NEJ
Lycka till men ha inte förstora förväntningar på att du får fram siffror som senare kommer att stämma med verkligheten.
Är man HELT novis ska man rådfråga proffs för att i senare skede följa deras råd.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#803777 Det fattas fotfolk i skogen numera. Eller hur Jaanne

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#803783 Jag förstår hur ni tänker och det hade varit underbart att ha sådana modelleringsverktyg. Det närmaste man kommer är väl SLUs Heureka som man kan använda för att simulera skogsutveckling över tid. Det är möjligt att man som privat skogsägare kan få hjälp att testa det verktyget men det kan nog vara lite knixigt. Dessutom erbjuder nog även Heureka ett stort mått av osäkerhet då det finns en snudd på oändlig mängd faktorer som påverkar. Men kolla gärna med SLU i Umeå om de kan vara behjälpliga.

Ett problem som uppstår när ni ska simulera är att ni behöver veta vilken bonitet (eller ståndortsindex (SI) det är för den aktuella skogsmarken. Är det granskog där idag så finns det ett SI för gran i skogsbruksplanen. Problemet är att det inte finns några säkra "direktöversättningar" till hur andra trädslag kan tänkas producera på samma mark. Visst, är det en torr tallbonitet så är det ju direkt olämligt med både gran och löv men är det en bättre granbonitet så finns det ju många alternativa trädslag.

Mot bakgrund av alla de osäkerhetsfaktorer som finns. Inte minst priset för olika trädslag och sortiment vid kommande avverkningstillfällen, så kanske det är bättre att jobba med riskspridning än att försöka att nu lista ut vad som kommer att vara bäst. D v s testa lite olika trädslag och blandningar och inte köra samma på allt? Det kan ju öka den framtida handlingsfriheten. Men utgå från markens bördighet och förutsättningar så att ni inte planterar något som garanterat kommer att gå dåligt.

Jag utgår från att ni har er mark i Götaland men du kan ju beskriva lite mer om marken och de aktuella bestånden. Hur ser de ut i dag? Vad står det i planen? Ligger det i östra eller västra delen av Götaland? Gräv några gropar och kolla vad det är för jord under humuslagret. Finkorning, grovkornig/sandig eller lera/mjäla? Är det ett tjockt humus/mull-lager eller bara ett tunnt?

Ett bra exempel på att det är omöjligt att förutspå framtid och skötsel är att idag, med dagens energipriser, så kan ett delvis oröjt bestånd med hög lövandel vara bland det lönsammaste man kan gallra i idag. För två år sedan var det en garanterad förlustaffär.

Som sagt: Sprid riskerna. Testa flera vettiga alternativa trädslag och blandningar. Gärna med löv om det finns förutsättningar. Vilka ledtrådar finns i det gamla beståndet som ni ska avverka? Finns det några möjligheter att få hjälp av naturen för föryngringen? Många frågor men en väldigt intressant tråd👍

Sörlänningen  
Torbjörn Johnsen skrev:Jag förstår hur ni tänker och det hade varit underbart att ha sådana modelleringsverktyg. Det närmaste man kommer är väl SLUs Heureka som man kan använda för att simulera skogsutveckling över tid. Det är möjligt att man som privat skogsägare kan få hjälp att testa det verktyget men det kan nog vara lite knixigt. Dessutom erbjuder nog även Heureka ett stort mått av osäkerhet då det finns en snudd på oändlig mängd faktorer som påverkar. Men kolla gärna med SLU i Umeå om de kan vara behjälpliga.

Det var Heureka jag tänkte på, jag kom bara inte ihåg vad det hette.

Sörlänningen  

Såhär är det. Det är ganska lätt att räkna på maximal kapacitet hos enskiktade trädslagsrena bestånd. Gör det. Och sedan får man inse att så fort det blir lite blandskog kan en vanlig person inte räkna på det, annat än att höfta lite på känn.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Snöhimmel skrev:Jag tycker att jag varit väldigt tydlig med att det är en uppskattning, ingen exakt vetenskap.

Jag tycker inte det var tydligt.

Jag tror inte så många företag modellerar 80 år framåt, och försöker lista ut vilken produkt de skall bygga fabrik för. Horisonterna är mycket kortare än så.

Skillnaden till skogsbruk är också att det inte går att ändra produktionen mitt i. Är din skog 30 är så varken får eller kan du vettigt börja om på ny kula eller ens med ny inriktning.

Jordbrukare bestämmer inte vad som skall odlas de närmaste 80 åren på sin mark, tex.

Det du efterfrågar går inte att göra, fall inte i fällan att tro att en meningslös prognos/plan är bättre än ingen alls.
Senast redigerad av Mangan fre 16 jun 2023, 08:33, redigerad totalt 2 gånger.

Tralsmo  
#803828 Torbjörn johnsen sammanfattar det hela rätt bra.

Det ja har gjort för å lära mig om skog är å studera tabeller å lyssna å läsa av erfaret folk.
Ut i skogen å studera. Börja med den egna om man har annars går de lika bra i andras.
Fördelen med egen är ju att man troligtvis har mer historik att utgå från.
Försök å bedöma hur de ser ut. Ser de bra ut? Ser de dåligt Ut? Oavsett försök å svara på varför de blivit så och vad som kanske borde gjorts.
Det är så man bygger upp erfarenhet över tid.

Att bedöma ekonomi i skogen utifrån enskilda objekt ger inte mycket i slutändan utan det är hela innehavet som möjligen kan beräknas å där är planen det absolut viktigaste även om den inte är exakt.

Det här med att äga å sköta skog är ju förmodligen som att måla en tavla som aldrig blir färdig.
Ja har iochförsig aldrig målat en tavla så det är bara en killgisning.

Företag eller skogsägare som vill få en hint om ekonomin utgår ju från hela innehavet å inte utifrån enskilda objekt.
Sen att man behöver si och så mycket pengar just nu och då passar de ju att avverka den avd är ju en helt annan sak.

Att styra mot en bra åldersfördelning, rätt träslag på rätt plats å inte få för stora kalytor
Är ju viktigt för mej alla fall.

Alltihop det här finns de ju verktyg för de gäller bara å kunna utnyttja dom.

Det som oftast går bra å räkna ut är vad som absolut inte funkar. Värre är de med vad som är mest optimalt.

Jojo, nu har ja skrivit en massa som inte ger några svar igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).