Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

9080 inlägg 425636 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

svampbob  
#803005 Jag tror att efterfrågan på arbetskraft och kompetens är påväg ner nu.
Jag får varje vecka ett meddelande från LinkedIn om hur många sökningar som jag har kommit upp i. Vanligtvis är det mellan 30 och 40 i veckan men den senaste månaden har det fallit ned till mellan 10 och 20. Hur representativ jag är för arbetsmarknaden i är svårt att sia om. Jag tror däremot att det är en indikation om hur många stora projekt som är i startgroparna.

Tralsmo skrev:Helt klart är att de är stor brist på kompetent arbetskraft.

Åsså har vi 6 procent arbetslöshet allafall.
Den verkliga är nog högre.
Då arbetar de nog en hel del okompetent arbetskraft ändå?

Angående var jobben i framtiden kommer å finnas är ju naturligtvis där mest pengar ramlar in på kontona.
Just nu verkar de ju va i den gröna omställningen.

Den stora frågan är ju va dom finns i framtiden?

Elmia

Alvarsson  
#803012 Inte varje inlägg jag och Svampbob tycket lika men här är vi överens, även om framtiden är mycket svår att förutse.

Tralsmo  
#803013 Svar till svampbob.

Det är väl rätt logiskt att så borde ske nu.

Kanske? Ja vet inte? Tar konjunkturen tvärstopp vilket ögonblick som helst?

Alla fall i skogsbranchen är de ordentlig efterfråga på de mesta.
Vi har sökt anställda till skotning men alla Vi snackat me har tackat nej. Lönen ä för dålig å alldeles för störigt me övertid (som ä dåligt betald, om alls) å arbetsgivare som inte sköter sig.

Ja ja vet inte va som är sant.

De ja däremot vet är att när ja lämnade verkstadsindustrin för snart 15 år sen så va de ju helt andra förhållanden.

En industrianställd har vettig lön.
Bra övertid ersättning. Har alltid lika långt hem.
Å arbetsmiljön är prioriterad. Funkar inte detta så finns alltid en annan anställning.

tallen100  
#803017 Bristen på kompetent arbetskraft beror till stor del av att den som inte har "gått i skolan" tillräckligt länge, inte tros duga till något längre.
Däremot kvittar det hur korkad och oduglig den "skolade" är bara han har papper på någon fin utbildning så är han kompetent.
Alla har inte läshuvud och/eller vill inte sitta i skolbänken, men är duktiga och kunniga ändå.
Men det räknas inte längre.

Nu ska man inte dra allt över samma kam, men många "vanliga" jobb skulle det enkelt gå att lära upp folk på plats, som det gjordes förr.
Men dom har krånglat till allt så bedrövligt med en massa trams, tex ykb är ett lysande exempel på idiotin.
Det var brist på förare innan klagades det på, inte blev det bättre sen, det var ju konstigt... 😮
Snart ska det väl vara någon särskild kurs på sopborste också.
Erfarenhet och kunskaper som är skaffade i verkliga livet är inget värt längre.
Dom styrande tycks tro att folk är totalt korkade och inte klarar något längre, men undrar vilka som är dummast egentligen 🤔
Senast redigerad av tallen100 tis 06 jun 2023, 21:57, redigerad totalt 2 gånger.

Tralsmo  
tallen100 skrev:Bristen på kompetent arbetskraft beror till stor del av att den som inte har "gått i skolan" tillräckligt länge, inte tros duga till något längre.
Däremot kvittar det hur korkad och oduglig den "skolade" är bara han har papper på någon fin utbildning så är han kompetent.

Nu ska man inte dra allt över samma kam, men många "vanliga" jobb skulle det enkelt gå att lära upp folk på plats, som det gjordes förr.
Men dom har krånglat till allt så bedrövligt med en massa trams, tex ykb är ett lysande exempel på idiotin.
Det var brist på förare innan klagades det på, inte blev det bättre sen, det var ju konstigt... 😮
Dom styrande tycks tro att folk är totalt korkade och inte klarar något längre, men undrar vilka som är dummast egentligen 🤣

Joooo, de ligger mycket i dä.

Själv har ja ingen utbildning alls.
Ändå har ja varit anställd ett antal gånger hos ett antal (samma) arbetsgivare.
Hoppat hit å dit alltså.
Grundskolan lärde ja mej inte nånting mer än alfabetet å + å -.

Resten har ja lärt mej i arbetslivet.

Ja ja är för blygsam fär å räkna upp vilka befattningar ja haft.
Ja har haft hyfsat betalt allafal om man jämför me skogsarbete .

Att äga skog är ju en helt annan sak förstås där blir man ju bara rik om man dör eller säljer fastigheten
I mitt fall Blir de ju de förstnämnda.

Nähä ja ä nog inne på samma spår som tallen.
Ska man få nåt vettigt uträttat så är de engagemang å intresse som är avgörande.
Utbildning ä inte fel men de kan man faktiskt lösa allteftersom

Användarvisningsbild

anersimyra  
tallen100 skrev:Bristen på kompetent arbetskraft beror till stor del av att den som inte har "gått i skolan" tillräckligt länge, inte tros duga till något längre.
Alla har inte läshuvud och/eller vill inte sitta i skolbänken, men är duktiga och kunniga ändå.
Men det räknas inte längre.

Erfarenhet och kunskaper som är skaffade i verkliga livet är inget värt längre.
Dom styrande tycks tro att folk är totalt korkade och inte klarar något längre, men undrar vilka som är dummast egentligen 🤣

Dessutom är vissa utbildningar skrattretande usla vilket i hög grad gäller utbildningar inom praktisk naturvård. Inom den utbildningen har man prioriterat att eleverna ska känna till utseendet på trädens knoppar framför den praktiska delen som till 99% består av praktiskt skogsarbete med motorsåg och skogsmaskiner. Den delen ”glömdes” helt bort till förmån för sekatör och annat krafs som inget nyttar till i det dagliga arbetet..🤯

Alvarsson  
#803037 Nu får inte politikerna sumpa möjligheterna.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... 9ef12&ei=8

Användarvisningsbild

svampbob  
Tralsmo skrev:Svar till svampbob.

Det är väl rätt logiskt att så borde ske nu.

Kanske? Ja vet inte? Tar konjunkturen tvärstopp vilket ögonblick som helst?

Alla fall i skogsbranchen är de ordentlig efterfråga på de mesta.
Vi har sökt anställda till skotning men alla Vi snackat me har tackat nej. Lönen ä för dålig å alldeles för störigt me övertid (som ä dåligt betald, om alls) å arbetsgivare som inte sköter sig.

Ja ja vet inte va som är sant.

De ja däremot vet är att när ja lämnade verkstadsindustrin för snart 15 år sen så va de ju helt andra förhållanden.

En industrianställd har vettig lön.
Bra övertid ersättning. Har alltid lika långt hem.
Å arbetsmiljön är prioriterad. Funkar inte detta så finns alltid en annan anställning.

Jag har rätt bra koll på skogen och skogsindustrin. Jag är inblandad i ett antal projekt när budgeten där budgeten har krympt eller helt försvunnit.
Priserna på produkterna är påväg ned då efterfrågan har minskat och bolagen börjar spara.

Där det fortfarande är högtryck är inom infrastruktur som betalas av det offentliga.

Engelthon  
Jag har rätt bra koll på skogen och skogsindustrin. Jag är inblandad i ett antal projekt när budgeten där budgeten har krympt eller helt försvunnit.
Priserna på produkterna är påväg ned då efterfrågan har minskat och bolagen börjar spara.

Där det fortfarande är högtryck är inom infrastruktur som betalas av det offentliga.

Samma känsla här.
Just nu rullar mycket på men det är på ordar som ligger fram till Midsommar. Där efter är det tvär dött förutom på offentlig marknad där det rullar på. Men faller deras intäkter (Skatter) så kommer de att dra i handbromsen.

Min dystopiska framtid är att det tar tvär stopp efter semestrarna. Jag mins 2008 då var det som jojo ett halvår före oktober sedan tystnade telefonerna. Vissa konton rullade på men flera konton ställde in betalningar. De konton som var fart på inom byggindustrin fick ett uppsving 2009 medan många andra konton stängdes ner och var inte tillbaka förens 2013. Men sedan dess har det vart full fart.

Jag tror att vi får det tuft efter semestrarna och det kommer som domino. Om scenariot liknar 90-talet så har vi några år som kommer vara jobbiga men 2027 bör ekonomin var tillbaka. Det är min tro men det är ingen som vet, inte ens hur djup den kan bli och om bankerna vilket jag tror dras med. Allt hänger lite på Kina i detta läget även om man nu inte vill det så är det så. Kinas motor har vart att kunna sälja till Väst och utan Väst kommer Kina svaja och svajar Kina så blir det jobbigt i Väst och övriga värden.

Men det kommer alltid en morgondag med nya möjligheter.

TS

Robur Clivus  
#803068 Apropå Kina så upplever de ju lite av sin motsvarighet till vad Japan gick igenom i slutet på 80-talet, början 90-tal. Jag skulle kunna tänka mig att deras fastighetsbubbla kommer beskrivas som den största fastighetsbubblan genom tiderna i historieböckerna.

"Nanchang illustrates the enormous challenges policymakers face in trying to revive China’s economy. During past downturns, Beijing turned to real estate and infrastructure spending to jump-start the economy. But this time, it won’t be an easy fix. Developers are saddled with debt, cities are teeming with empty dwellings, and local government finances are depleted from years of paying for Covid testing.

Many of Nanchang’s newest apartments remain empty because developers ran out of money and did not finish building already-sold units. Some homeowners are refusing to pay mortgages until their apartments are finished, a nationwide act of dissent that has rattled the Chinese Communist Party."

https://www.nytimes.com/2023/05/25/busi ... chang.html

Så vet inte hur mycket man vågar hoppas på draghjälp från Kina. Där har även befolkningen sparat en stor del av sina pengar i "skuggbanker" som finansierat deras fastighetsbubbla som håller på att total kollapsa.

Det jag tycker är det mest oroande just nu är att mer eller mindre alla ekonomier är i samma fas i respektive business cycle, aldrig sett detta förut.

Användarvisningsbild

svampbob  
Robur Clivus skrev:Apropå Kina så upplever de ju lite av sin motsvarighet till vad Japan gick igenom i slutet på 80-talet, början 90-tal. Jag skulle kunna tänka mig att deras fastighetsbubbla kommer beskrivas som den största fastighetsbubblan genom tiderna i historieböckerna.

"Nanchang illustrates the enormous challenges policymakers face in trying to revive China’s economy. During past downturns, Beijing turned to real estate and infrastructure spending to jump-start the economy. But this time, it won’t be an easy fix. Developers are saddled with debt, cities are teeming with empty dwellings, and local government finances are depleted from years of paying for Covid testing.

Many of Nanchang’s newest apartments remain empty because developers ran out of money and did not finish building already-sold units. Some homeowners are refusing to pay mortgages until their apartments are finished, a nationwide act of dissent that has rattled the Chinese Communist Party."

https://www.nytimes.com/2023/05/25/busi ... chang.html

Så vet inte hur mycket man vågar hoppas på draghjälp från Kina. Där har även befolkningen sparat en stor del av sina pengar i "skuggbanker" som finansierat deras fastighetsbubbla som håller på att total kollapsa.

Det jag tycker är det mest oroande just nu är att mer eller mindre alla ekonomier är i samma fas i respektive business cycle, aldrig sett detta förut.

Jag kan inte se annat än att Kina är rökt på lite sikt. Världens snabbast åldrande befolkning, bostadsbubblan och bristen på inhemska råvaror och energi.

Användarvisningsbild

svampbob  
Engelthon skrev:

Samma känsla här.
Just nu rullar mycket på men det är på ordar som ligger fram till Midsommar. Där efter är det tvär dött förutom på offentlig marknad där det rullar på. Men faller deras intäkter (Skatter) så kommer de att dra i handbromsen.

Min dystopiska framtid är att det tar tvär stopp efter semestrarna. Jag mins 2008 då var det som jojo ett halvår före oktober sedan tystnade telefonerna. Vissa konton rullade på men flera konton ställde in betalningar. De konton som var fart på inom byggindustrin fick ett uppsving 2009 medan många andra konton stängdes ner och var inte tillbaka förens 2013. Men sedan dess har det vart full fart.

Jag tror att vi får det tuft efter semestrarna och det kommer som domino. Om scenariot liknar 90-talet så har vi några år som kommer vara jobbiga men 2027 bör ekonomin var tillbaka. Det är min tro men det är ingen som vet, inte ens hur djup den kan bli och om bankerna vilket jag tror dras med. Allt hänger lite på Kina i detta läget även om man nu inte vill det så är det så. Kinas motor har vart att kunna sälja till Väst och utan Väst kommer Kina svaja och svajar Kina så blir det jobbigt i Väst och övriga värden.

Men det kommer alltid en morgondag med nya möjligheter.

ja det ramlar fortfarande in uppdrag och Norrland går starkare än södra Sverige.
Mest av en slump har jag i vår lämnat in anbud på offentligs uppdrag. Första gången på tio år och jag har vunnit ett par stora upphandlingar så nu har jag beläggning ända in i 2026 oavsett hur mycket industrin och bostadsbyggandet stannar av.

Alvarsson  
#803086 Full fart i den gröna ekonomin.
https://www.di.se/live/ab-volvo-har-kop ... r-257-mkr/

Engelthon  

Håller med dig fullständigt.

Det jobbigaste är om det dycker upp en svatrepetter i allt ihop. Det kan bli en riktig otäck resa om det blir en perfekt storm.

Och just nu pekar allt ditåt.

Jag har en vän med foliehatt, han har sagt upp sig, säljer lägenheten och drar dit näsan pekar efter midsommar. Jag vet inte om han gör rätt eller fel eller om karln blivit galen.

Ska träffa han i morgon över en lunch så får jag se vart av detta lutar.

TS

Engelthon  
#803108 Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om detta.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expertgrupp-svenska-klimatmalen-kan-slopas

Detta förstärker den uppfattningen att vi i Sverige har en vanföreställningar om hur duktig vi är.

Det är även sant att våra klimat mål i Sverige är felaktiga och irrelevanta.

Sanningen är att de är helt på vär åt fel håll.

Men på reportaget låter det som att vi skulle bli ännu Grönare vilket i sig är fel. Vi satsar bara på fel saker som i sig är helt orellevant.

Detta var en brutal uppvaknande för mig när jag börja jobba med frågorna i Europa. Jag kom hem och likt Messias berättade vad jag hade hört av våra kollegor på kontinenten, blev det ramaskri och jag kan nog säga att vi på RISE blev näst intill ovänner.

Jag kom således även lämna detta för jag anser att vart fall inom det klustret är man ute och Cyklar. Droppen var att man snodde ett annat lands forskning som gjordes under 60-talet och kravlade ut det som världens nyhet. Slog sig för bröstet och fick medalj på köpet.

Det fick mig att tänka efter många gånger vad det är för kollegor.

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).