Öppna kategorin

Den Gröna omställningen.

9080 inlägg 425628 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Den Gröna omställningen.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802860 Ni kan ju alltid vänta med att skaffa en ny dator eller ny smart mobil, tills de är helt färdigutvecklade! 😉
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Niking skrev:Ni kan ju alltid vänta med att skaffa en ny dator eller ny smart mobil, tills de är helt färdigutvecklade! 😉
/Niklas

Precis så jag tänker om batterisågar...

Tralsmo  
#802863 Datorer å mobiler är byggda för att fungera en kort tid.

Ja har en dator ja köpte 2006 vill ja minnas.
Den fick ja kassera nu.
Den har alldrig varit uppkopplad på nätet å ja har varit noga med att alldrig uppdaterat nåt.

Nu hadde ja ett helvete å hitta nåt likvärdigt.
En kompis hadde en bärbar dator som va frisk (förutom batteriet) som ja kan fortsätta å köra mina gammla mjukvaror i . Den va nog från tidigt 2000 å fungerar alldeles utmärkt.
Tack gode gud för de.

Naturligtvis har ja en modern dator som ä uppkopplad till nätet men där har ja bara de absolut nödvändigaste.
Å den får ju bytas titt som tätt.

Padda är ja inne på nummer 2 å den är de nog bytesdags på.

Mobiler börjar tackla av rätt fort.
Nu använder ja dom bara till sms å telefoni
Samt å kolla på forumet här.
Men de har gått åt många sen ja köpte den första 1990.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Rotvältaren skrev:
Niking skrev:Ni kan ju alltid vänta med att skaffa en ny dator eller ny smart mobil, tills de är helt färdigutvecklade! 😉
/Niklas

Precis så jag tänker om batterisågar...

Då är det väl bäst att du håller dig till yxa och handsåg då, så slipper du dessutom belasta elnätet i onödan. 🤣
/Niklas

tallen100  
#802867 Som tur är så finns det väl beprövade sågar som drivs av bensin, som man kan reparera själv om det skulle behövas 😎 👍

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#802876 Godhetssignalerande politiker och miljötalibaner anammar symbolpolitik för att uppnå miljömålen av den enkla anledningen att de inte vill se elefanten i rummet. Jorden är överbefolkad och klarar inte ytterligare folkökning. Om man på allvar vill uppnå milömålen som ska rädda klimatet och världen så är det bara att bita i det sura äpplet och börja fundera på vem som ska leva och vilka som måste dö.

Alvarsson  
#802926 Ingen förstår den enorma utvecklingen i den gröna ekonomin. Detta är bara ett exempel. Den som säger att vi skall vänta till tekniken blir mogen, förstår inte vilket U land vi kan bli https://www.di.se/ditv/motor/dagel-om-t ... io-ar-sen/.

Engelthon  
Ingen förstår den enorma utvecklingen i den gröna ekonomin.

Vem är ingen? Eller menar du att det är bara du som förstår?

Den som säger att vi skall vänta till tekniken blir mogen, förstår inte vilket U land vi kan bli

Jag tolkar inte att man överlag är teknik fientlig.

De som har råd att fungera som försökskaniner kan bli rikare eller mindre rikare.

Jag jobbar med dessa frågor varje dag 24-7. Vissa är berädd att ta risk om de tror på iden, vissa måste förhålla sig till att vara säker på att det funkar.

Jag skulle nog säga endå att Sverige är i förhållandet väldigt långt efter många länder. I bland blir jag fullständigt häpen över okunskap. Jag skulle nog starkt påstå att Svenskar överlag är vilseleda på grund av starka lobby grupper.

Det vi ser överlag just nu är ett industriskifte vilken som hälst och den Gröna industrin är på frammarsch. Jag skulle tro att ingen motsäger någon i det fallet.

Men den Gröna Omställningen gäller inte bara vindkraft och elbilar. Det är så mycket mer.

TS

Alvarsson  
#802952 Du har helt rätt den Gröna omställningen gäller inte bara vindkraft och elbilar. Det är så mycket mer. Därför skrev jag i inlägget om att Teslas modell säljer mest i Sverige enbart va ett exempel.

Alvarsson  
#802992 Helt avgörande för Svensk konkurrenskraft framledes.
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyhet ... 2518&ei=41

Engelthon  
Helt avgörande för Svensk konkurrenskraft framledes.
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/nyhet ... 2518&ei=41

Vad är detta? Spammar du skogsforum? Högst oseriöst.!!!

TS

Engelthon  
#802994 Intressant bild om arbetslöshet.
Tittar man på Sverige så är arbetslösheten extremt stor samtidigt som det råder brist på kompetens inom många yrken.

Tjeckien där jag verkar har låg arbetslöshet men inte lika illa med kompetens försörjning.

Jag läste även att Tjeckien har du 66% mindre risk att bli fattig samtidigt som man som nation är 50% mindre rikt än Sverige. Arbetslösheten är 4-5ggr högre i Sverige än i Tjeckien där jag vill säga att Sverige sticker ut med över 25% arbetslöshet hos ungdomar. Tjeckien ligger den siffran på ca 8%.

Vist skulle den Gröna industrin kunna ge Sverige fördelar men det skulle inte räta till de grundläggande samhälls problemen. Sverige befinnersig på ett sluttande plan och ärligt talat ser det inte bra ut oavsett Grön industri eller inte.

Jag vill inte ge mig in i Politiska diskussioner, för oavsett färg på partierna finns grundläggande strukturella fel som alla partier på ett eller annat sätt bidragit till.

Min analys är att precis i Grön omställning blir man radikal och ska försöka gå först utan omtanke på vad händer senare.

Det är inte att vara en bromskloss men lära oss av andra. Tjecken har gått från ett kommunism till ett liberalt samhälle på gott och ont. Jag är glad att få bidra till deras utveckling inom grön industri.

I Sverige är vi redan bäst och kan allt! Tror vi fast det är vårt om, men det kan vi Svenskar inte klara av att höra.

TS

Alvarsson  
#802999 Jag är stolt över att få bo i Sverige, ett av världens bästa länder att bo och verka i. Arbetslöshet är intressant tycker dock att antal sysselsatta är än mer intressant. Där är Sverige bättre än Tjeckien.´´

tallen100  
#803000 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣 🤣
Vissa kan verkligen få fingrarna att skriva vad som helst.

Tralsmo  
#803001 Helt klart är att de är stor brist på kompetent arbetskraft.

Åsså har vi 6 procent arbetslöshet allafall.
Den verkliga är nog högre.
Då arbetar de nog en hel del okompetent arbetskraft ändå?

Angående var jobben i framtiden kommer å finnas är ju naturligtvis där mest pengar ramlar in på kontona.
Just nu verkar de ju va i den gröna omställningen.

Den stora frågan är ju va dom finns i framtiden?

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).