JensSkoog skrev:Jeg vet ju inte, men det anar mig att grus kan vara bra eftersom plantorna inte har andra att konkurrera med, grusen är ofta mineralrik, og när solen skiner på den, vill den magasinera värmen och det är positivt för tillväxt. (Det är ju precis det vinodlarna använder sig av när dom planterar vindruvor)
JensSkoog skrev:Grus och sten som får solsken på sig har bättre förmåga till att lagra värmen eftersom materialet har större densitet och transporterar värmen inöver bättre än jord som är mera porös och därved isolerar bättre.
Senn är det ochså så att grus/sten vill kondensera vatten från luften under skiftningen mellan natt och dagtemperatur. Det är ochså en sak som vinodlare (och andra odlare) i värmare länder utnyttjar. Man ser ofta vinstockar och träd som är planterade i grus/sten och ofta har man byggd upp rundt roten med sten så stocken/trädet står som i en grop.
Sture Andersson skrev:Jag brukar markbereda med egen grävare ,man kanske skulle försöka ta ett djupare tag och få upp grus ,lättare sagt än gjort ,men man kanske skulle försöka.Humuslagret brukar ju inte vara djupare än 10-15 cm.
LesterCGarreth skrev:Jag planterade förra veckan ca 175 st tallplantor som jag plockat längs med en grusväg. Tjälen har nyss släppt i området så vegetationen som nån annan nämde har nog inte satt igång än.
Om det funkar så är det ju bra timlön på tiden det tar att plocka de plantorna.
Har tidigare avskytt att sätta barrot, men nu var det tom roligt 🙃
halvproffs skrev:LesterCGarreth skrev:Jag planterade förra veckan ca 175 st tallplantor som jag plockat längs med en grusväg. Tjälen har nyss släppt i området så vegetationen som nån annan nämde har nog inte satt igång än.
Om det funkar så är det ju bra timlön på tiden det tar att plocka de plantorna.
Har tidigare avskytt att sätta barrot, men nu var det tom roligt 🙃
Återkom med resultat efter 1år. Jsg tog också efyer nybyggd väg som det var hur mycket plant som helst efter. Bara att välja.
Alla dog. Hade en hink med blöt jord i som skydd mot solen som jag jordslog dem i.