Föryngring

Plocka egna plantor

45 inlägg 36911 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

halvproffs  
#551456 Provade också att flytta ca 20 st gran o tallplant 2017 och trots fjolårets torka har alla överlevt och växer normalt. 👍

Arevo
Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

Sture Andersson  
#551528 Har funderat på detta om du bygger en väg i skogen och det blir naturgrus i kanterna på vägen så blir det som en matta med plantor i gruset ,men om du markbereder så du får fram jord i skogen ,och har fröträ som får du inte på långa vägar så mycket plantor.
Varför trivs plantor så bra i grus ?

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

JensSkoog  
#551549 Jeg vet ju inte, men det anar mig att grus kan vara bra eftersom plantorna inte har andra att konkurrera med, grusen är ofta mineralrik, og när solen skiner på den, vill den magasinera värmen och det är positivt för tillväxt. (Det är ju precis det vinodlarna använder sig av när dom planterar vindruvor)

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

Norrtälje  
#551576 Min gissning är att Sture syftar på ett väldigt tunt grustäcke som då kan få en viss täckodlad effekt.

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

Sture Andersson  
#551592
JensSkoog skrev:Jeg vet ju inte, men det anar mig att grus kan vara bra eftersom plantorna inte har andra att konkurrera med, grusen är ofta mineralrik, og när solen skiner på den, vill den magasinera värmen och det är positivt för tillväxt. (Det är ju precis det vinodlarna använder sig av när dom planterar vindruvor)

Låter som du är på rätt spår,men varför blir det varmare i grus än jord ?

------------
På frågan om det är tunt gruslager så är det inte det utan ett rejält lager ,kanske en halvmeter .

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

JensSkoog  
#551597 Grus och sten som får solsken på sig har bättre förmåga till att lagra värmen eftersom materialet har större densitet och transporterar värmen inöver bättre än jord som är mera porös och därved isolerar bättre.

Senn är det ochså så att grus/sten vill kondensera vatten från luften under skiftningen mellan natt och dagtemperatur. Det är ochså en sak som vinodlare (och andra odlare) i värmare länder utnyttjar. Man ser ofta vinstockar och träd som är planterade i grus/sten och ofta har man byggd upp rundt roten med sten så stocken/trädet står som i en grop.

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

halvproffs  
#551602 I Kroatien har dom vinstockar i mycket branta och grusiga bergssluttningar som man inte tror att någonting kan växa på.
Vinstockarna har en mycket djupgående rot så torrsomrar som vi hade i Sverige i fjol det var perfekt för vindruvsodlarna.
Enligt kroaterna blir vindruvornas saft mer koncentrerad och därmed mer smakrikt.
Det är därför vi har världens bästa vin säger dom. Är beredd att hålla med.
Bästa vinet säljs ej på export.

Vid vinresan jag var på sade ägaren att dom var nog sista generationen som ville krypa i dom branta bergsidorna och plocka druvor.

Väl värt ett besök om ni kommer dit!

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

Sture Andersson  
#551636
JensSkoog skrev:Grus och sten som får solsken på sig har bättre förmåga till att lagra värmen eftersom materialet har större densitet och transporterar värmen inöver bättre än jord som är mera porös och därved isolerar bättre.

Senn är det ochså så att grus/sten vill kondensera vatten från luften under skiftningen mellan natt och dagtemperatur. Det är ochså en sak som vinodlare (och andra odlare) i värmare länder utnyttjar. Man ser ofta vinstockar och träd som är planterade i grus/sten och ofta har man byggd upp rundt roten med sten så stocken/trädet står som i en grop.

Jag brukar markbereda med egen grävare ,man kanske skulle försöka ta ett djupare tag och få upp grus ,lättare sagt än gjort ,men man kanske skulle försöka.Humuslagret brukar ju inte vara djupare än 10-15 cm.

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

JensSkoog  
#551645
Sture Andersson skrev:Jag brukar markbereda med egen grävare ,man kanske skulle försöka ta ett djupare tag och få upp grus ,lättare sagt än gjort ,men man kanske skulle försöka.Humuslagret brukar ju inte vara djupare än 10-15 cm.

Kunne ju varit ett intressant experiment, och senn
kolla vilka plantor som mår bäst :-bd

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

LesterCGarreth  
#800646 Jag planterade förra veckan ca 175 st tallplantor som jag plockat längs med en grusväg. Tjälen har nyss släppt i området så vegetationen som nån annan nämde har nog inte satt igång än.

Om det funkar så är det ju bra timlön på tiden det tar att plocka de plantorna.

Har tidigare avskytt att sätta barrot, men nu var det tom roligt 🙃

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

halvproffs  
#800666
LesterCGarreth skrev:Jag planterade förra veckan ca 175 st tallplantor som jag plockat längs med en grusväg. Tjälen har nyss släppt i området så vegetationen som nån annan nämde har nog inte satt igång än.

Om det funkar så är det ju bra timlön på tiden det tar att plocka de plantorna.

Har tidigare avskytt att sätta barrot, men nu var det tom roligt 🙃


Återkom med resultat efter 1år. Jsg tog också efyer nybyggd väg som det var hur mycket plant som helst efter. Bara att välja.
Alla dog. Hade en hink med blöt jord i som skydd mot solen som jag jordslog dem i.

Användarvisningsbild

Re: Plocka egna plantor

JensSkoog  
#800711 Gjorde det där många år tillbaka när min dotter som nu är 26 gick i dagis.
Dom behövde något som skydd emot vägen, så jag fyllde bilen
med 4-5 åringar och grov upp småtallar i en grustäckt och vi
planterade brevid staketet. Alla (träden) överlevde, och nu har dom
fått toppa av dom eftersom de blev för höga och breda.
Överlevnaden berodde väl på att plantorna blev
bevattnad ett antal gånger i veckan första tiden.

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

LesterCGarreth  
#800968 Nu blir det väl att springa med vattenkanna då på det stenigaste delarna av mitt hygge 🙃.

Blir kul att se hur det går.

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

jannee  
#800973 I min ungdom blev jag beordrad att gräva upp granplantor i en vägslänt.
Grävde nog upp något hundratal - mins inte så exakt, men många vart det, alltför många enligt min åsikt.
Men hur som helst, morfar beskar sedan rotsystemet, lade alla plantor i en tunna fylld med vatten.
Någon/några dagar senare fick jag som uppdrag att senare gräva ned dem i ett glest skogsparti.
Tänkte väl inte så mycket mer på detta men ett trettiotal år senare när jag gick igenom detta område såg jag till min glädje att jag i min barndom tydligen genomfört att gott arbete, var så pass tätt att jag nödgades t.o.m. gallra.
Om det var de plantor jag planterat eller en självföryngring går inte att bevisa, men avståndet mellan stammarna var ganska exakt 2 meter, vilket jag beordrats plantera.
Kan man beskära vanliga barrotsplantor man köper varför då inte själv gräva upp och beskär, i princip sak samma - eller.
Tror inte risken för röta är större för självplock än de man köper in från plantskola.

Avatar Fallback

Re: Plocka egna plantor

LesterCGarreth  
#810755
halvproffs skrev:
LesterCGarreth skrev:Jag planterade förra veckan ca 175 st tallplantor som jag plockat längs med en grusväg. Tjälen har nyss släppt i området så vegetationen som nån annan nämde har nog inte satt igång än.

Om det funkar så är det ju bra timlön på tiden det tar att plocka de plantorna.

Har tidigare avskytt att sätta barrot, men nu var det tom roligt 🙃


Återkom med resultat efter 1år. Jsg tog också efyer nybyggd väg som det var hur mycket plant som helst efter. Bara att välja.
Alla dog. Hade en hink med blöt jord i som skydd mot solen som jag jordslog dem i.


Nu blev det torka precis när jag satte, så jag kan skylla på det lite granna, men jag har fått ett preliminärt resultat nu. Överlevnaden är nog mellan 3-5% än så länge..... Total katastrof med andra ord.

Provade även med rysk lärk på ett annat ställe och där överlevde åtminstone mer än hälften.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).