SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

520 inlägg 190240 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#796236 Tanken är väl att om ryttaren skadas, så ska skyddslänken va kvar och minska risken för ev kedjebrott med påföljade risk för skador.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#796237
Hema skrev:Jag gick länge o trodde att säkerhetslänk va denna:
$matches[2]

Vilken brukar kunna ses sitta på elmotorsågar med sladd. (min erfarenhet iaf)
Men det de syftar på är nog mer detta:
$matches[2]
Att varannan drivlänk är större och går upp o nästan möter ryttaren. Samt beroende på utformning så är den mer eller mindre ivägen vid filning.

En motorsågskedja utan säkerhetslänk, ser alla drivlänkar likadan ut och går knappt ovanför mellanlänkarna:
1678910495__20230315_210111.jpg

Rätta mig om jag har fel.

Du har inte fel..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#796239
1678911607_5c5017b6-7e68-43af-9434-634cd884a700.jpeg
JensSkoog skrev:Vilken diamantskiva slipar du med, @anersimyra?
Det där liknar ju mest en "vågslipad" brödkniv!
Ska se om jag kan fota resultat från slipning med Stihls diamantskiva.

Det är en diamantskiva köpt på skogma. Men tänk på att tanden är fotad i 1:1 och därefter är bilden beskuren ca 150-200% så brödknivsmönstret ser man inte med blotta ögat. Den här bilden är fotad och behandlad på samma sätt och tanden är filad med en finhuggen flatfil. För blotta ögat ser ytan nära nog ut som en spegel..👀🙂

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796247 Stihls kedjor är väl märkta allihop.

Med eller utan säkerhetslänk/vibrolänk är det samma som krävs.

Är du i behov av att ha så låg ryttare är nåt väldigt fel..
Inte länge sen det var otillåtet att sälja eller köra kedja utan.
Men sen Husqvarna släppte c85 upphörde det kravet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Alex Strömberg  
#796252
Mange skrev:Stihls kedjor är väl märkta allihop.

Med eller utan säkerhetslänk/vibrolänk är det samma som krävs.

Är du i behov av att ha så låg ryttare är nåt väldigt fel..
Inte länge sen det var otillåtet att sälja eller köra kedja utan.
Men sen Husqvarna släppte c85 upphörde det kravet.

Köra utan vad? Vissa gillar lägre ryttare än du som sätter en liten svetsloppa på för att få högre

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#796254
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:Stihls kedjor är väl märkta allihop.

Med eller utan säkerhetslänk/vibrolänk är det samma som krävs.

Är du i behov av att ha så låg ryttare är nåt väldigt fel..
Inte länge sen det var otillåtet att sälja eller köra kedja utan.
Men sen Husqvarna släppte c85 upphörde det kravet.

Köra utan vad? Vissa gillar lägre ryttare än du som sätter en liten svetsloppa på för att få högre

Det var värst.. 🤣 då har både jag och alla mina ÅF:ar gjort oss skyldiga till någon typ av lagbrott under flera decennier.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

tallen100  
#796260
anersimyra skrev:
Alex Strömberg skrev:
Mange skrev:Stihls kedjor är väl märkta allihop.

Med eller utan säkerhetslänk/vibrolänk är det samma som krävs.

Är du i behov av att ha så låg ryttare är nåt väldigt fel..
Inte länge sen det var otillåtet att sälja eller köra kedja utan.
Men sen Husqvarna släppte c85 upphörde det kravet.

Köra utan vad? Vissa gillar lägre ryttare än du som sätter en liten svetsloppa på för att få högre

Det var värst.. 🤣 då har både jag och alla mina ÅF:ar gjort oss skyldiga till någon typ av lagbrott under flera decennier.

Det ante mej att du inte är så rekorderlig av dej 🤣 🤣 😇

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

HannuRöj  
#796262
Hema skrev:Tanken är väl att om ryttaren skadas, så ska skyddslänken va kvar och minska risken för ev kedjebrott med påföljade risk för skador.

😀 Vid noshjulen viker säkerhetslänken upp och därmed hindrar kastning. Med säkerhetskedja är omöjligt att såga farligt med svärdspetsen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

HannuRöj  
#796264 Jag tycker också att ryttarn på X-cut är för låg. Man får fila nästan halva tanden förran ryttern krävs ett par drag.
👍 Kedjan fungerar dock väldigt bra men den belastar onödvis alla andra delar, som svärd, drev, kopplingslager, vevaxeln mm. Förstår bra att tillverkaren har valt att göra en kedja som krävs inte så mycket service.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

anersimyra  
#796265
HannuRöj skrev:Jag tycker också att ryttarn på X-cut är för låg. Man får fila nästan halva tanden förran ryttern krävs ett par drag.
👍 Kedjan fungerar dock väldigt bra men den belastar onödvis alla andra delar, som svärd, drev, kopplingslager, vevaxeln mm. Förstår bra att tillverkaren har valt att göra en kedja som krävs inte så mycket service.

Om ryttarna är lägre ska jag låta vara osagt. Däremot så såg jag i går när jag filade dem iförd ett par extra förstorande glasögon att ryttaren är profilerad likt en kniv med en ensidig egg..👀🔪 det torde innebära att X-cut ryttaren i någon mån tränger in i virket och då särskilt i mjukare trädslag.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

HannuRöj  
#796268
anersimyra skrev:
HannuRöj skrev:Jag tycker också att ryttarn på X-cut är för låg. Man får fila nästan halva tanden förran ryttern krävs ett par drag.
👍 Kedjan fungerar dock väldigt bra men den belastar onödvis alla andra delar, som svärd, drev, kopplingslager, vevaxeln mm. Förstår bra att tillverkaren har valt att göra en kedja som krävs inte så mycket service.

Om ryttarna är lägre ska jag låta vara osagt. Däremot så såg jag i går när jag filade dem iförd ett par extra förstorande glasögon att ryttaren är profilerad likt en kniv med en ensidig egg..👀🔪 det torde innebära att X-cut ryttaren i någon mån tränger in i virket och då särskilt i mjukare trädslag.

👍 Aha, detta måste kollas.
På mjuk asp och frysit röta, har jag märkt, beter X-Cut lite ologiskt. Har alltid tänkt det är för aggressiv stötvinkel eller för mycket spån men denna låter som bättre förklarig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

paavo25  
#796270 Min kines 372xp och min prosessor har grova 3/8 kedjor och 15" svärd. För enkelhetens skull var jag till lokala husqvarna och köpte svärd och kedjor. Fast jag skält kinesens start olegenheter som man måste ta i beaktning, men jisses viken skärpa xcut har jmf egen filade oregon. Spånen grova och råkrafen av 72cc rigtigt roligt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796285 En ny kedja direkt från förpackning är bra att jämföra med, en måttstock.
I övrigt är den ett bra ämne att få bra med enkla medel.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796286 Att ta kort och se i förstoring är ett utmärkt hjälpmedel. Gör det enklare att se resultatet och då även resultatens skillnader.
Likaså filma o ta stillbilder från film.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796287 När man ser skillnader i jämförelser ökar förståelsen i resultat.
Man kan då jämföra samma kedja i olika utföranden och se vilken del som ger vilken effekt i resultatet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).