Hema skrev:Jag gick länge o trodde att säkerhetslänk va denna:
Vilken brukar kunna ses sitta på elmotorsågar med sladd. (min erfarenhet iaf)
Men det de syftar på är nog mer detta:
Att varannan drivlänk är större och går upp o nästan möter ryttaren. Samt beroende på utformning så är den mer eller mindre ivägen vid filning.
En motorsågskedja utan säkerhetslänk, ser alla drivlänkar likadan ut och går knappt ovanför mellanlänkarna:
Rätta mig om jag har fel.
JensSkoog skrev:Vilken diamantskiva slipar du med, @anersimyra?
Det där liknar ju mest en "vågslipad" brödkniv!
Ska se om jag kan fota resultat från slipning med Stihls diamantskiva.
Mange skrev:Stihls kedjor är väl märkta allihop.
Med eller utan säkerhetslänk/vibrolänk är det samma som krävs.
Är du i behov av att ha så låg ryttare är nåt väldigt fel..
Inte länge sen det var otillåtet att sälja eller köra kedja utan.
Men sen Husqvarna släppte c85 upphörde det kravet.
Alex Strömberg skrev:Mange skrev:Stihls kedjor är väl märkta allihop.
Med eller utan säkerhetslänk/vibrolänk är det samma som krävs.
Är du i behov av att ha så låg ryttare är nåt väldigt fel..
Inte länge sen det var otillåtet att sälja eller köra kedja utan.
Men sen Husqvarna släppte c85 upphörde det kravet.
Köra utan vad? Vissa gillar lägre ryttare än du som sätter en liten svetsloppa på för att få högre
anersimyra skrev:Alex Strömberg skrev:Mange skrev:Stihls kedjor är väl märkta allihop.
Med eller utan säkerhetslänk/vibrolänk är det samma som krävs.
Är du i behov av att ha så låg ryttare är nåt väldigt fel..
Inte länge sen det var otillåtet att sälja eller köra kedja utan.
Men sen Husqvarna släppte c85 upphörde det kravet.
Köra utan vad? Vissa gillar lägre ryttare än du som sätter en liten svetsloppa på för att få högre
Det var värst.. 🤣 då har både jag och alla mina ÅF:ar gjort oss skyldiga till någon typ av lagbrott under flera decennier.
Hema skrev:Tanken är väl att om ryttaren skadas, så ska skyddslänken va kvar och minska risken för ev kedjebrott med påföljade risk för skador.
HannuRöj skrev:Jag tycker också att ryttarn på X-cut är för låg. Man får fila nästan halva tanden förran ryttern krävs ett par drag.
👍 Kedjan fungerar dock väldigt bra men den belastar onödvis alla andra delar, som svärd, drev, kopplingslager, vevaxeln mm. Förstår bra att tillverkaren har valt att göra en kedja som krävs inte så mycket service.
anersimyra skrev:HannuRöj skrev:Jag tycker också att ryttarn på X-cut är för låg. Man får fila nästan halva tanden förran ryttern krävs ett par drag.
👍 Kedjan fungerar dock väldigt bra men den belastar onödvis alla andra delar, som svärd, drev, kopplingslager, vevaxeln mm. Förstår bra att tillverkaren har valt att göra en kedja som krävs inte så mycket service.
Om ryttarna är lägre ska jag låta vara osagt. Däremot så såg jag i går när jag filade dem iförd ett par extra förstorande glasögon att ryttaren är profilerad likt en kniv med en ensidig egg..👀🔪 det torde innebära att X-cut ryttaren i någon mån tränger in i virket och då särskilt i mjukare trädslag.