Sjögården skrev:Sista frågan lättast .
Ja, har provat kantzonsföryngring med en trädlängds bredd på nordsidan med utmärkt resultat. Flyttat kanten efter 5-6 år och fått ny föryngring på fuktig mark.
Har dessutom ställt en skärmställning av tall på dikad mossmark och fått en fullständig granföryngring där jag avvecklat skärmen i tre omgångar.Knappt någon tall eller björk däremot.
Har slutavverkat både tallbestånd, blandbestånd o rena granbestånd under min tid med mellan 150 m3sk och 450 m3 sk per ha allt efter bonitet.
Fastigheterna har varit delvis plockhuggade av gamla ägarna och också tvåskiktade.
Men skötta bestånd i området med genomsnittsbonitet ligger ofta mellan 250 och 300 m3sk vid normal slutavverkningsålder.
Man brukar skoja om att vi saknar ett par stockar på mitten av trädet på ostkusten.
Men slutna granbestånd i bördiga svackor kan innehålla betydligt mer och stå längre.
De flesta märker av mycket röta och granbarkborre i dessa bestånd även om de växt bra. 😉
generationsskifte skrev:Hur stora områden ger du dig på att gallra manuellt Sjögården? Jag funderar nämligen själv på att försöka gallra manuellt på ett område där det är plantat 2,5 meter mellan granplantorna. Kommer nog få göras i etapper för det är alldeles för stort att ta över en vinter 😀 Jag hade velat gallra rätt försiktigt för att sen in och plocka i området när behovet finns. Otroligt bra växtlighet faktiskt, för delar av området är från ett Gudrunhygge. Minns själv när jag var 15 år och satt där på en stubbe och skulle hjälpa till att plantera men hade sån j*vla pollenallergi så fick faktiskt fridag den dagen 😤
jannee skrev:Hela Sverige genomgår en stor klimatförändring, vissa delar mer andra mindre, men ändå
Vad som är rätt metod för dig idag kan i morgon vara mer eller mindre helt fel.
Klimatforskare är ense om att vi är på väg att få ett varmare klimat, med vilket jag instämmer men fuktigare som även klimatforskare påstår har det i alla fall inte blivit här i sydöstra delen av landet, kanske annorlunda i andra delar.
Hur vi ska förändra vår skogsskötsel står vi oeniga om, men att vi måste ändra eller anpassa oss till rådande omständigheter är det inget tvivel om.
Frågan är:
Bara hur?
Förädlat materiel som växer utav helvete?
Eller material som INTE är torkkänsligt?
Material som är resistent mot röta?
Varför inte provenienser som trivs i södra Europa, då i delar som ofta har utsatts för extrem värme och TORKA?
Eller när kommer genmanipulerat material som uppfyller alla de krav som vi skogsägare kan tänka oss ställa.
Satsa på hybridlärk - ädellöv är nästan bortkastade pengar så länge vi ska behålla detta betestryck från det vilda.
Kom med idéer som verkar lovande - TACK!
Sjögården skrev:Bra frågor du ställer, om nu viltet omöjliggör rätt trädslag för marken i det förändrade klimatet har vi jätteproblem.
Här fungerar tallen utmärkt ,hybridlärken skapligt, granen blir barkad före 25 årsåldern så har i princip lämnat förädlade granplantor bakom mig.
Som markägare får vi försöka se långsiktigt på viltfrågorna och handla därefter.
Alla granplanteringar på mellanmarker och sämre på ostkusten har som jag ser det en väldigt kort framtid.
Och det är många..😉
Sjögården skrev:Skickar med en bild på en kantzonsföryngring som jag hjälpplanterade med sitkagran i luckorna bara för att testa.
Fuktig och bördig mark så växer gör det..😉
Sjögården skrev: Fick dryga 10000 granar barkade av kronhjort samma vinter och blev lite uppgiven
Betade och fejade av hjort blir de i alla fall så där var det ingen lösningen.
Ibland måste man bara prova något annat ..😉