Föryngring

Före /Efter

72 inlägg 16629 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#793326 Ja det är som du beskriver ingen Södra standard.
Erfarenheten har givit mig att hugger man manuellt i förstagallringen kan man hålla tätare längs vägen och minskar risken för snöbrott .
Lite svårkört men har en väldigt duktig granne som klarar mina önskemål. Ekipaget med vagnstyrning går fram bra även om det är lite trångt.
Vid andragallringen efter 7 år har träden stabiliserat sig och tål att friställas hårdare.
Har nog sett en hel del dåligt röjda förstagallringar där man hugger full bredd från början och dessutom behöver mer utrymme för skördaren. Dvs hårdare gallring vid vägen och mindre uttag längst ifrån vägen.
Ökar risken för skador.
Gör egentligen tvärtom här.
Sedan drar jag vägarna där vi kan köra, gallringsskördaren drar vägen över både storsten och stubbar vilket ställer till det vid vindfällen och snöbrott som måste tas omhand.
Är egentligen inte rädd för breda stickvägar men har man otur kan beståndet bli halvförstört om blötsnön vräker på .
Men min strategi är anpassad för mina förhållanden vilka kan vara helt olämpliga på annan ort..

TS
Arevo
Användarvisningsbild

skogshare  
Sjögården skrev:Sista frågan lättast .
Ja, har provat kantzonsföryngring med en trädlängds bredd på nordsidan med utmärkt resultat. Flyttat kanten efter 5-6 år och fått ny föryngring på fuktig mark.
Har dessutom ställt en skärmställning av tall på dikad mossmark och fått en fullständig granföryngring där jag avvecklat skärmen i tre omgångar.Knappt någon tall eller björk däremot.
Har slutavverkat både tallbestånd, blandbestånd o rena granbestånd under min tid med mellan 150 m3sk och 450 m3 sk per ha allt efter bonitet.
Fastigheterna har varit delvis plockhuggade av gamla ägarna och också tvåskiktade.
Men skötta bestånd i området med genomsnittsbonitet ligger ofta mellan 250 och 300 m3sk vid normal slutavverkningsålder.
Man brukar skoja om att vi saknar ett par stockar på mitten av trädet på ostkusten.
Men slutna granbestånd i bördiga svackor kan innehålla betydligt mer och stå längre.
De flesta märker av mycket röta och granbarkborre i dessa bestånd även om de växt bra. 😉

@Sjögården, anser du att det på grund av allt värre klimateffekter är dags att "skrota" dagens produktionskurvor och boniteringsmodeller och att revidera målsättningar för vad som kan anses vara produktions- och klimatmässigt optimala och hållbara omloppstider. När jag har förespråkat ett gallringsfritt skogsbruk har jag för gran, sett framför mig ett slutavverkningsbestånd med 800 stammar/ha med vardera minst 1 m3fub och god stamform efter en optimal omloppstid. Är det med dagens klimatförutsättningar en helt eller delvis en orealistisk målbild?   

Det var slutligen intressant att ta del av dina erfarenheter när det gäller kantzonsföryngringen av gran. Blir inte den nya kanten bli väldigt stormkänslig? Hur blir föryngringsresultatet, tror du, om man fördubblar zonbredden till två stamlängder och avverkar nästa zon med tätare intervall än 5 år? Vad blir extrakostnaden för en sådan successiv beståndsavveckling jämfört med att avverka hela beståndet på en gång?

Användarvisningsbild

Sjögården  
#793362 Första frågan kräver nog många högskolepoäng för att kunna ge ett svar som tål granskning och det har jag inga.
Min analys är mer av en iakttagelse och jag ser en stor skillnad i södra Sverige beroende på nederbördsmängden under vegetationsperioden i kombination med längre perioder av hög sommartemperatur.Torra områden i östra Sverige har förmodligen allt färre granmarker i framtiden om man skall tolka framtidsscenarier som spelas upp.De 100 åriga granbestånd jag avverkat hittills har stannat vid drygs 300 m3sk och då har rotröta redan tagit tillväxten under sista 10 årsperioden.De har iofs uppkommit genom olika former av blädningsskogsbruk men ändå varit stamtäta.
Kantzonsföryngringen är fullt möjlig att skynda på om man markbereder och planterar.
Stormfällning är inget problem om man inte flyttar kanten västerifrån för då går det fort i normala höststormar 😉

TS

jannee  
#793389 Hela Sverige genomgår en stor klimatförändring, vissa delar mer andra mindre, men ändå
Vad som är rätt metod för dig idag kan i morgon vara mer eller mindre helt fel.
Klimatforskare är ense om att vi är på väg att få ett varmare klimat, med vilket jag instämmer men fuktigare som även klimatforskare påstår har det i alla fall inte blivit här i sydöstra delen av landet, kanske annorlunda i andra delar.
Hur vi ska förändra vår skogsskötsel står vi oeniga om, men att vi måste ändra eller anpassa oss till rådande omständigheter är det inget tvivel om.
Frågan är:
Bara hur?
Förädlat materiel som växer utav helvete?
Eller material som INTE är torkkänsligt?
Material som är resistent mot röta?
Varför inte provenienser som trivs i södra Europa, då i delar som ofta har utsatts för extrem värme och TORKA?
Eller när kommer genmanipulerat material som uppfyller alla de krav som vi skogsägare kan tänka oss ställa.
Satsa på hybridlärk - ädellöv är nästan bortkastade pengar så länge vi ska behålla detta betestryck från det vilda.
Kom med idéer som verkar lovande - TACK!

Användarvisningsbild

generationsskifte  
#793403 Hur stora områden ger du dig på att gallra manuellt Sjögården? Jag funderar nämligen själv på att försöka gallra manuellt på ett område där det är plantat 2,5 meter mellan granplantorna. Kommer nog få göras i etapper för det är alldeles för stort att ta över en vinter 😀 Jag hade velat gallra rätt försiktigt för att sen in och plocka i området när behovet finns. Otroligt bra växtlighet faktiskt, för delar av området är från ett Gudrunhygge. Minns själv när jag var 15 år och satt där på en stubbe och skulle hjälpa till att plantera men hade sån j*vla pollenallergi så fick faktiskt fridag den dagen 😤

Användarvisningsbild

Sjögården  
generationsskifte skrev:Hur stora områden ger du dig på att gallra manuellt Sjögården? Jag funderar nämligen själv på att försöka gallra manuellt på ett område där det är plantat 2,5 meter mellan granplantorna. Kommer nog få göras i etapper för det är alldeles för stort att ta över en vinter 😀 Jag hade velat gallra rätt försiktigt för att sen in och plocka i området när behovet finns. Otroligt bra växtlighet faktiskt, för delar av området är från ett Gudrunhygge. Minns själv när jag var 15 år och satt där på en stubbe och skulle hjälpa till att plantera men hade sån j*vla pollenallergi så fick faktiskt fridag den dagen 😤

Hugger ungefär 5 ha förstagallring/röjningsgallring varje år och röjer ungefär lika mycket.
Men en del år har vindfällen och toppbrott förstört min planering.Har dock legat lite före hela tiden vilket har känts bra.
Har mycket begränsat med tid och arbetar aldrig mer än 5 Tim i skogen per dag.
Nästa ägare brukar också trivas med detta arbete och det händer att vi är igång bägge två.
Brukar ta en omgång med fröträd på slutet så man känner att det blir lite volym också.
Bra för självförtroendet..😉
När gallringskördaren kommer till andra och tredjegallringen får man belöningen form av leende skördarförare och ett bra resultat på sista raden.
De är snarare vana vid oröjda bestånd som i brådskan förröjts veckan innan. 😥

TS
Användarvisningsbild

Sjögården  
jannee skrev:Hela Sverige genomgår en stor klimatförändring, vissa delar mer andra mindre, men ändå
Vad som är rätt metod för dig idag kan i morgon vara mer eller mindre helt fel.
Klimatforskare är ense om att vi är på väg att få ett varmare klimat, med vilket jag instämmer men fuktigare som även klimatforskare påstår har det i alla fall inte blivit här i sydöstra delen av landet, kanske annorlunda i andra delar.
Hur vi ska förändra vår skogsskötsel står vi oeniga om, men att vi måste ändra eller anpassa oss till rådande omständigheter är det inget tvivel om.
Frågan är:
Bara hur?
Förädlat materiel som växer utav helvete?
Eller material som INTE är torkkänsligt?
Material som är resistent mot röta?
Varför inte provenienser som trivs i södra Europa, då i delar som ofta har utsatts för extrem värme och TORKA?
Eller när kommer genmanipulerat material som uppfyller alla de krav som vi skogsägare kan tänka oss ställa.
Satsa på hybridlärk - ädellöv är nästan bortkastade pengar så länge vi ska behålla detta betestryck från det vilda.
Kom med idéer som verkar lovande - TACK!

Bra frågor du ställer, om nu viltet omöjliggör rätt trädslag för marken i det förändrade klimatet har vi jätteproblem.
Här fungerar tallen utmärkt ,hybridlärken skapligt, granen blir barkad före 25 årsåldern så har i princip lämnat förädlade granplantor bakom mig.
Som markägare får vi försöka se långsiktigt på viltfrågorna och handla därefter.
Alla granplanteringar på mellanmarker och sämre på ostkusten har som jag ser det en väldigt kort framtid.
Och det är många..😉

TS
Användarvisningsbild

skogshare  
Sjögården skrev:Bra frågor du ställer, om nu viltet omöjliggör rätt trädslag för marken i det förändrade klimatet har vi jätteproblem.
Här fungerar tallen utmärkt ,hybridlärken skapligt, granen blir barkad före 25 årsåldern så har i princip lämnat förädlade granplantor bakom mig.
Som markägare får vi försöka se långsiktigt på viltfrågorna och handla därefter.
Alla granplanteringar på mellanmarker och sämre på ostkusten har som jag ser det en väldigt kort framtid.
Och det är många..😉

Hur agerar landets skogsägar- och jordbruksorganisationer övergripande för att sätta kännbar press på politikerna, miljöorganisationerna, jägarkåren och inte minst oansvariga markägare för en nödvändig reglering av de regionalt/lokalt överstora stammarna av hjortdjur och vildsvin för att möjliggöra både ett ståndortsanpassat skogsbruk och ett fungerande jordbruk därmed biologisk mångfald över hela linjen.

Användarvisningsbild

Sjögården  
1677085609_312e54cc-5fbd-41e0-9082-3e6f74d55c35.jpeg
Ja du, jag gör vad jag kan men vi alla gör för lite.
Ointresserade markägare är kanske största problemet. Den snabba utvecklingen på dov och kronhjort går inte att hantera med lite trevlig söndagsjakt ett par gånger på hösten.
Vi byter trädslag och grödor efter viltet och inte vad som är lämpligt för vare sig mark eller marknad.
Skickar med en bild på en kantzonsföryngring som jag hjälpplanterade med sitkagran i luckorna bara för att testa.
Fuktig och bördig mark så växer gör det..😉

TS
Användarvisningsbild

skogshare  
Sjögården skrev:Skickar med en bild på en kantzonsföryngring som jag hjälpplanterade med sitkagran i luckorna bara för att testa.
Fuktig och bördig mark så växer gör det..😉

Vad tycker sågverken om sitkan?

Praktiserade i min tidiga ungdom i skogen i sydvästra England/Devon. Där hade man mycket sitka och douglasgran men också optimala förutsättningar med ffa 2000 mm regn per år och milt klimat. Hur fungerar sitkan på ostkusten?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793500 Sitka bør ha skikkeleg kystklima for og trivast, er det det på Sveriges austkyst? På Vestlandet (Norge) trives ho veldig bra, her er det og vått og mildt. Er helst planta i ytre kyststrøk, trur ho likar seg best med mykje salt i lufta. Grana veks ikkje vilt på Vestlandet, må plantast. Sitkaen er jo og planta opprinneleg men når ein fyrst har fått konglebærande trer så sprer ho seg. Nokre plassar ser det ut som det er skote med hagla, så mange småtrær kjem opp. Så eg ville kanskje vore litt forsiktig med og planta ho. Når det er sagt bør eg ikkje klaga då eg har hatt mykje arbeid pga sitka.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793512 Efter vad de säger så bör det planteras kaktus på Sveriges ostkust. Det sägs att Sitka är ett otrevligt träd med vassa barr som ger närmast ogenomtränglig skog. Stämmer det?

Användarvisningsbild

Sjögården  
#793522 Testade Sitka och Hybridlärk bara för att hitta något alternativ till granen och björken på de bästa och fuktigare markerna.
Fick dryga 10000 granar barkade av kronhjort samma vinter och blev lite uppgiven
Alla goda råd har sagt mig att det går inte på ostkusten med Sitka pga av för lite vatten.
De har hittills inte mått dåligt av torka men det blir ju ett annat när de växer till sig.
Betade och fejade av hjort blir de i alla fall så där var det ingen lösningen.
Ibland måste man bara prova något annat ..😉

TS
Användarvisningsbild

skogshare  
Sjögården skrev: Fick dryga 10000 granar barkade av kronhjort samma vinter och blev lite uppgiven
Betade och fejade av hjort blir de i alla fall så där var det ingen lösningen.
Ibland måste man bara prova något annat ..😉

@Sjögården, dåligt insatt i vad som krävs för skyddsjakt och vad som är möjligt inom ramen för sådan jakt, vore det ändå intressant att höra hur du och andra i samma situation jaktvägen försöker tackla era kronhjortsproblem, som ju är helt oacceptabla.

Vad säger länsstyrelsen? Får du någon viltskadeersättning?

Användarvisningsbild

Sjögården  
#793568 Endast skyddsjakt på kronkalv är tillåten utöver ordinarie jakttid. Men den gäller fram till 15 april och efter 15 juli.
I övrigt är det jakt inom kronhjortsskötelområden som gäller och oftast utan begränsning på antalet hind och kalv.
Men det går oftast inte att få till en tydligt mål att minska stammen och svårjagade är de.
För många är jaktvärdet på kronhjort väldigt högt och de markägarna ser till att de är på den egna marken under jakttiden.
Sedan kommer de på besök hos oss en bit ifrån och kombinerar spirande vallar med granbark..😉
Så visst sitter vi som markägare på lösningen om vi bara förstår och vill.
Men det kräver samverkan..

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).