Motorsåg och handhållet

Elektrisk röjsåg - vilken rekommenderas

35 inlägg 9836 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Elektrisk röjsåg - vilken rekommenderas

Sörlänningen  
#791729 Vilken elektrisk röjsåg skulle ni rekommendera till en skogsägare och utbo som har som ambition att röja ungefär tio heldagar per år? Jag röjer än så länge med en gammal (20 eller trettio år gammal Husqvarna) bensinröjare, men den krånglar ärligt talat lite för mycket för en helt mek-ointresserad person som mig.

Så länge bensinröjaren funkar kan jag tänka mig att använda den parallelt med en elektrisk röjsåg, men jag är inte sugen på att köpa en ny bensinröjare.

När jag väl röjer vill jag gärna kunna köra upp till tio timmar på en dag, eftersom jag inte kommer åt att röja så ofta. Jag antar att det krävs en del extra batteripaket om det skall funka. Hur rimligt är det om man bara kör elektriskt?

Tar tacksamt emot alla åsikter.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Elektrisk röjsåg - vilken rekommenderas

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791742 Det finns flera tillverkare av batteridrivna röjsågar på den svenska marknaden, så som Husqvarna, Stihl och Cramer.

Själv kör jag Husqvarna 535 iFR (200 mm klinga) när det är klent och Husqvarna 536 LiPX (kedja) när det är grovt. Den senare har numera bytt namn till Husqvarna 530iPX (fast det är i princip samma maskin).

Jag kör bara klickbatterier, ty jag gillar inte ryggbatterier med navelsträng I skogen. Ty en sådan lösning kan ju bli rätt besvärlig, om du skulle råka trampa på ett jordgetingbo...

Sedan är ju frågan om du t.ex. har möjlighet att åka hem på lunchen och snabbladda batterierna. I så fall kan du ju lätt halvera antal lösa batterier, jämfört med om du måste ta med dig batterier för en heldag.

Slutligen så har alla tre tillverkarna en hel del andra maskiner, som kan gå på samma batterier som respektive röjsåg. Så behovet av dessa maskiner kan ju också avgöra val av märke på batteriröjsågen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Ted1453  
#791744 10H röjning = 8-10St batterier beroende på röjning, vilket motsvarar 2400€ i bara batterier om du inte laddar i skogen då förstås.

Skulle nog satsa på en 545FXT istället.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1675803609_16899e64-9ff3-4108-ba41-cca7a97afb08.jpeg
. Här ser du ungefärliga drifttider beroende på batterier. Drifttiden med ett 300Bli på HVA 535 blir tämligen exakt 40 minuter vid kontinuerlig röjning i hårt tempo..🙂👍

Sörlänningen  
#791764 Bra svar!
Jag har hört väldigt mycket positivt om att använda elektriska röjsågar, men jag antar att nackdelen är just långa arbetsdagar. Egentligen tycker jag att fyra timmars röjning är ganska lagom, men det är svårt att hålla sig till det om man bor på långt avstånd.

Jag skall kika på priser och vad som är rimligt.

TS
Användarvisningsbild

#791769 Att köra batterisågar i skogen kräver lite annat tänk än motsvarande bensinsågar.

Några stora fördelar med batteriröjsågar är:
1. Helt tyst på tomgång och klart tystare i drift än en bensinare. Arbetsljudet påminner om en handhållen cirkelsåg.

2. Då ett tomt batteri väger lika mycket som ett fulladdat dito, så får du hela tiden en perfekt balans på röjsågen, vilket avsevärt minskar risken för stensågningar.

3. Ofta blir den körklara vikten lägre för batterivarianten än för motsvarande bensinare. Därmed blir det lättare att gå lite extra, för att nå avigt placerade skiften.

Nackdelar:
1. Batterierna kräver som sagt var egen lösning, som skiljer sig från bensindrivet. Kan bli en del trial and error, för att hitta en lösning som passar dig.

2. Inte alltid som de bästa röjselarna ingår i priset. Kan vara en god idé att uppgradera röjselen till märkets top of the line. (Gäller bl.a. Husqvarna).
/Niklas

Sörlänningen  
Niking skrev:Att köra batterisågar i skogen kräver lite annat tänk än motsvarande bensinsågar.

1. Helt tyst på tomgång och klart tystare i drift än en bensinare. Arbetsljudet påminner om en handhållen cirkelsåg.

2. Då ett tomt batteri väger lika mycket som ett fulladdat dito, så får du hela tiden en perfekt balans på röjsågen, vilket avsevärt minskar risken för stensågningar.

3. Ofta blir den körklara vikten lägre för batterivarianten än för motsvarande bensinare. Därmed blir det lättare att gå lite extra, för att nå avigt placerade skiften.

Nackdelar:
1. Batterierna kräver som sagt var egen lösning, som skiljer sig från bensindrivet. Kan bli en del trial and error, för att hitte en lösning som passar dig.

2. Inte alltid som de bästa röjselarna ingår i priset. Kan vara en god idé att uppgradera röjselen till märkets top of the line. (Gäller bl.a. Husqvarna).
/Niklas

Mycket bra info!

Jag tror att de kommer att bli ett inköp av batteridriven röjsåg. Under en lång arbetsdag har jag möjlighet att åka till huset och ladda batterier, så jag behöver nog inte ha batterier nog för tio timmar.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#791771 Om jag röjer björk/asp/gran (5-10 cm) där jag sågar oavbrutet utan vila med exempelvis denna såg från Husqvarna.
https://www.husqvarna.com/se/rojsagar/535irxt/

Hur många minuter kan jag då såga med ett fulladdat batteri innan det börjar ge upp?

Användarvisningsbild

Sörlänningen skrev:
Niking skrev:Att köra batterisågar i skogen kräver lite annat tänk än motsvarande bensinsågar.

Nackdelar:
1. Batterierna kräver som sagt var egen lösning, som skiljer sig från bensindrivet. Kan bli en del trial and error, för att hitte en lösning som passar dig.

/Niklas

Mycket bra info!

Jag tror att de kommer att bli ett inköp av batteridriven röjsåg. Under en lång arbetsdag har jag möjlighet att åka till huset och ladda batterier, så jag behöver nog inte ha batterier nog för tio timmar.

Utmärkt! Glöm då bara inte att köpa till en snabbladdare per batteri så att inte lunchrasten tar halva dagen...

Edit: Å det är inte fel att köpa till skyddande batteriväskor till dina batterier.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 08 feb 2023, 10:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Elis76 skrev:Om jag röjer björk/asp/gran (5-10 cm) där jag sågar oavbrutet utan vila med exempelvis denna såg från Husqvarna.

Hur många minuter kan jag då såga med ett fulladdat batteri innan det börjar ge upp?

Hur långt är ett snöre? Å vilket batteri kör du med?

Men du kan ju kolla det bifogade dokumentet i Anersimyras tidigare inlägg i denna tråd för ungefärliga driftstider.
/Niklas

Användarvisningsbild

anersimyra  
Elis76 skrev:Om jag röjer björk/asp/gran (5-10 cm) där jag sågar oavbrutet utan vila med exempelvis denna såg från Husqvarna.

Med en 535 och ett Bli300 får du en kontinuerligt drifttid på tämligen exakt 40 minuter..🙂👍

Användarvisningsbild

Elis76  
#791777 @anersimyra

Tack för ett tydligt svar. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

anersimyra  
Elis76 skrev:@anersimyra

Tack för ett tydligt svar. :-bd :-bd

De 40 minuterna gäller alltså för en i stort sett hela tiden på fullvarv roterande klinga..👍🙂

Användarvisningsbild

Elis76  
#791784 @anersimyra
Jag tolkar det som en klinga som belastar batteriet medelst sågning på i princip fullvarv under 40 minuter.

Stämmer min tolkning?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Elis76 skrev:@anersimyra
Jag tolkar det som en klinga som belastar batteriet medelst sågning på i princip fullvarv under 40 minuter.

Stämmer min tolkning?

Det är när det är såpass tätt mellan röjstammarna att klingan aldrig hinner ner under ca 70% av fullt varv innan det åter är dags att ge full gas för att ta nästa stam. Utför man en gallringsröjning med längre avstånd mellan stammarna så räcker förstås batteriet ännu längre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).