anersimyra skrev:. Att notera är att inställningen av stötvinkeln varierar beroende på om man handfilar eller slipar.
Ent skrev:anersimyra skrev:. Att notera är att inställningen av stötvinkeln varierar beroende på om man handfilar eller slipar.
Men med en sån här enklare grej kan man väl inte göra så mycket åt den saken, det blir väl som det blir utifrån vilken skiva man kör. Antar jag, eller?
anersimyra skrev:Ent skrev:anersimyra skrev:. Att notera är att inställningen av stötvinkeln varierar beroende på om man handfilar eller slipar.
Men med en sån här enklare grej kan man väl inte göra så mycket åt den saken, det blir väl som det blir utifrån vilken skiva man kör. Antar jag, eller?
Jag vet tyvärr inte vilka inställningsmöjligheter som finns på de riktigt billiga maskinerna. Jag fick med en slip när jag köpte ny såg men den slipen gick omgående i skrotlådan.. 🙃
Ingef skrev:[quote="tallen100"
Man får titta och justera lite så man får tänderna lika långa, viktigaste är som sagt att ta lite åt gången. quote]
Tackar så mycket att du delar erfarenhet. Självklart får man lära sig, och jag er berädd att lägga lite tid i det. Kanske jag provar lite på en nära slutkörd kedja, en nästen ny Stihlkedja blir det inte att öva sig på.
Anersimyra, det med stötvinkeln er inte säkert jag hade kommit på själv, bra att ha dig med här!
Rotvältaren, du har ochså varit med ett tag, hur nöjd ä du med din slip?[/quote]
can skrev:Kanskje feil og tipsa om dette i ein tråd om sliping men kan ei filjonte eks vis Granberg si vera noko og satsa på, istadenfor ei billig slipemaskin?
anersimyra skrev:. Att notera är att inställningen av stötvinkeln varierar beroende på om man handfilar eller slipar.
Mange skrev:Lär man sig hur resultatet bör se ut så får man mål att sträva efter.
Mindre klinga, sämre klinga, billigare slip ger större risk för varmkörning och då viktigare att hålla rent och rätt form.
Som tum regel kan man säga att ju mer man kan ju billigare kan slipen vara och ändå uppnå hyfsat resultat.
Jag har kört några olika slipar, billiga och dyra och vill nog påstå att det viktigaste är ätt veta hur resultatet ska se ut för att kunna komma dit.
Inställningar, centrering, klinga är sånt det är mycket att lära sig om för att det ska bli bra.
Det krävs intresse för man ska lära och ta vara på erfarenheter. Detta behövs för det ska bli bra.
Klingor finns massor olika och dess egenskaper, skick och form påverkar resultatet en del.