Motorsåg och handhållet

Köpråd billigare kedjeslip

174 inlägg 25869 visningar 9 följer Svara, dela mm...   

Re: Köpråd billigare kedjeslip

Ent  
#791483 Jag har trott att det är viktigt att köra utifrån och in med slipmaskin, men det kanske inte har så stor betydelse, @tallen100? Jag har som sagt en väldigt snikig model där man sätter fast en borrmaskin, och på den växlar jag mellan fram och back så att det alltid slipar utifrån. (I övrigt är det samma typ av konstruktion som Biltema mfl motorförsedda maskiner). Det enda egentliga problemet är just att det tar så mycket mer av tanden när man kör åt ena hållet. Jag ville slippa ifrån den justeringen, men inte till priset av en proffsmaskin.
Var köper man såna där don för att forma skivan egentligen? Eller tar man bara nåt hårt material och nöter tills radien är återställd?

TS
Husqvarna motorsågar

Ent  
anersimyra skrev:
1675637119_2cf7ce42-f193-45e2-a4af-f43af9d8c6d8.jpeg
. Att notera är att inställningen av stötvinkeln varierar beroende på om man handfilar eller slipar.

Men med en sån här enklare grej kan man väl inte göra så mycket åt den saken, det blir väl som det blir utifrån vilken skiva man kör. Antar jag, eller?

TS
Användarvisningsbild

Ingef  
#791487 [quote="tallen100"
Man får titta och justera lite så man får tänderna lika långa, viktigaste är som sagt att ta lite åt gången. quote]

Tackar så mycket att du delar erfarenhet. Självklart får man lära sig, och jag er berädd att lägga lite tid i det. Kanske jag provar lite på en nära slutkörd kedja, en nästen ny Stihlkedja blir det inte att öva sig på.

Anersimyra, det med stötvinkeln er inte säkert jag hade kommit på själv, bra att ha dig med här!

Rotvältaren, du har ochså varit med ett tag, hur nöjd ä du med din slip?

Användarvisningsbild

anersimyra  
Ent skrev:
anersimyra skrev:
. Att notera är att inställningen av stötvinkeln varierar beroende på om man handfilar eller slipar.

Men med en sån här enklare grej kan man väl inte göra så mycket åt den saken, det blir väl som det blir utifrån vilken skiva man kör. Antar jag, eller?

Jag vet tyvärr inte vilka inställningsmöjligheter som finns på de riktigt billiga maskinerna. Jag fick med en slip när jag köpte ny såg men den slipen gick omgående i skrotlådan.. 🙃

tallen100  
anersimyra skrev:
Ent skrev:
anersimyra skrev:

Jag vet tyvärr inte vilka inställningsmöjligheter som finns på de riktigt billiga maskinerna. Jag fick med en slip när jag köpte ny såg men den slipen gick omgående i skrotlådan.. 🙃

Det enda du kan ställa är skär/sidvinkeln, 0-35 grader.
Så det är en enkel apparat, men för att tex fixa till stensågade kedjor eller slipa "rätt" någon kedja som blivit ojämnt filad duger den fint, och är som sagt prisvärd.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791492 Kanskje feil og tipsa om dette i ein tråd om sliping men kan ei filjonte eks vis Granberg si vera noko og satsa på, istadenfor ei billig slipemaskin?

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Ingef skrev:[quote="tallen100"
Man får titta och justera lite så man får tänderna lika långa, viktigaste är som sagt att ta lite åt gången. quote]

Tackar så mycket att du delar erfarenhet. Självklart får man lära sig, och jag er berädd att lägga lite tid i det. Kanske jag provar lite på en nära slutkörd kedja, en nästen ny Stihlkedja blir det inte att öva sig på.

Anersimyra, det med stötvinkeln er inte säkert jag hade kommit på själv, bra att ha dig med här!

Rotvältaren, du har ochså varit med ett tag, hur nöjd ä du med din slip?[/quote]

Jag är hur nöjd som helst med min slip, haft den i 4 år och det har slipats en hel del kedjor. Dock vet jag inte om jag kan rekommendera den då den kostade bara hälften av dagens pris inklusive frakt när jag köpte den. Jag har kört en del med Julas maskin och de två är ganska likvärdiga i prestanda. Då är nog Julas eller Biltemas en bättre affär.

Ent  
can skrev:Kanskje feil og tipsa om dette i ein tråd om sliping men kan ei filjonte eks vis Granberg si vera noko og satsa på, istadenfor ei billig slipemaskin?

Jag har en FilJonte, den är helt OK men jag är lat 😉.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791502 Lär man sig hur resultatet bör se ut så får man mål att sträva efter.
Mindre klinga, sämre klinga, billigare slip ger större risk för varmkörning och då viktigare att hålla rent och rätt form.

Som tum regel kan man säga att ju mer man kan ju billigare kan slipen vara och ändå uppnå hyfsat resultat.
Jag har kört några olika slipar, billiga och dyra och vill nog påstå att det viktigaste är ätt veta hur resultatet ska se ut för att kunna komma dit.

Inställningar, centrering, klinga är sånt det är mycket att lära sig om för att det ska bli bra.

Det krävs intresse för man ska lära och ta vara på erfarenheter. Detta behövs för det ska bli bra.

Klingor finns massor olika och dess egenskaper, skick och form påverkar resultatet en del.

uffejohan  
anersimyra skrev:

Tack för bilden @anersimyra 👍 Utskriven och uppsatt på väggen i verkstan!!

Ent  
Mange skrev:Lär man sig hur resultatet bör se ut så får man mål att sträva efter.
Mindre klinga, sämre klinga, billigare slip ger större risk för varmkörning och då viktigare att hålla rent och rätt form.

Som tum regel kan man säga att ju mer man kan ju billigare kan slipen vara och ändå uppnå hyfsat resultat.
Jag har kört några olika slipar, billiga och dyra och vill nog påstå att det viktigaste är ätt veta hur resultatet ska se ut för att kunna komma dit.

Inställningar, centrering, klinga är sånt det är mycket att lära sig om för att det ska bli bra.

Det krävs intresse för man ska lära och ta vara på erfarenheter. Detta behövs för det ska bli bra.

Klingor finns massor olika och dess egenskaper, skick och form påverkar resultatet en del.

Så är det naturligtvis, jag följer med fascination tråden om filning. Det mesta går över mitt huvud, och jag har i ärlighetens namn varken tid eller förmåga att bli riktigt vass 😉. Jag vässer med hjälp av filmall och med maskinen när jag prickat sten. Det får duga, det är min egen kapacitet som begränsar dagsproduktionen, inte om kedjan är optimal eller medelmåttig.

TS
Användarvisningsbild

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791555 Slipat blir det som nytt är oftast.
Nåt lite bättre om man får till form o vinklar efter eget behov.
Filat kan bli bra mycket bättre med enkla medel.

Användarvisningsbild

Ingef  
can skrev:…filjonte eks vis Granberg si vera noko og satsa på, istadenfor ei billig slipemaskin?

Du Can har nå filt noge du o, bruke du noge såvert? Eller på svenska, filar du med en sådär mackapär?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791563 Nei eg gjere ikkje det eg filar på frihand, men eg brukar mal på ryttarane dersom eg har ellers på frihand der og. Ellers takk for tilliten men norsken din må du jobba litt med:) men du kan sikkert bedre norsk enn eg kan Svensk når eg tenker meg om.

Användarvisningsbild

Ingef  
#791564 På frihand når du har skore i stein og?

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).