tor 21 jan 2010, 20:27#78808
Jag har ett teleskopiskt trampbrytjärn men det är i princip i nyskick.
Som Fredde73 så blev inte heller jag någon kompis med detta verktyg. Tyckte det var mest i vägen.
Ganska snart plockades det bort från huggarbältet och platsen som blev vakant ersattes ganska snabbt med ett slagbrytjärn.
Det är klart att det märks skillnad mot en rekyldämpad handslägga. Dock är det ett stycke med massivt stål på baksidan av järnet så man får rätt bra skjuts på kilen ändå.
Tanken på att ha en handslägga i bältet har faktiskt aldrig slagit mig förrän jag läste det här men kan tänka mej att det vore praktiskt vid grov skog. Något som definitivt ska provas.
Angående filar i bakstycket så kan de gå av om man drattar på ändan när man snubblar omkring i skogen. Har tyvärr hänt för många gånger men äntligen har jag lärt mig. Filen kan lika gärna sitta i dunken för det är där jag använder den.
Angående vändkrokar VS lyftsaxar så har jag kroken att vända bitarna med och saxen för att flytta dem.
Den siste på Jorden som svälter ihjäl är skogsägaren
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)