Motorsåg och handhållet

Vad är bra att ha i huggarbältet?

410 inlägg 210899 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Nolltax AB  
#78209 Måttband å en sax är ett måste.
Kilar å klubba på backen ligga kan.
Fil å mall finns där soppadunken gör.
Förband slarvar jag med, i teorin finns en ficka på byxbenet avsett för det.
Huggarbältet hänger till råga på allt i maskinhallen...
Livrem i läder, kombihölster, måttband å massasax.

Jag gör fel. Jag vet att jag gör fel.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Gubben  
#78218 Det jag har eller hade då jag hög var 1 lyftkrok, 1 måttband. Sedan hade jag filar och kombi nyckel på bränsle dunken. Vinter tid kunde man vara tvungen släpa på en spade. Då vi fällde åt procesorn hade man 1 lyft krok, fil , 3 st 33cl flaskor med bränsle samt 1 33 cl med såg olja fast satt i bältet.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

skog+ terri  
#78376 ja håller me att ha så lite saker me sig o fil i nyckel de ska sitta i dunken för de är däma man använder dom o ja har ev vanligt bälte som ja ha massa saxen me sig me måttband sen ha ja kilen i i jackan o förstaförbanndet i jacka me men behöver man inte ha o någon trä kilar är ju bara skit bättre me plast o dom kosta ju inget

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

alias  
#78779 Är det ingen mer än jag som använder teleskopiskt trampbrytjärn? Underbart att ha när man hugger i täta förstagallringar!

För övringt ser bältet ut såhär:
Höger hölster - vändkrok, öglan utanpå - måttbandet
Höger sida av ryggplattan - holk till ovan nämnda brytjärn
Förbandsfickan på ryggplattan - 1:a förband
Vänster hölster - sax

Är det fråga om grövre skog bytes vändkroken ut mot en plastkil och trampbrytjärnet mot en slägga, samt att det vanliga brytjärnet får åka med.

Fråga till er som har filar och kombimejslar mm bak i bältet, brukar ni ha med er allt hem från skogen och hur gör ni för att inte bryta av filarna?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Fredde73  
#78794 Jag provade teleskopiskt trampjärn för några år sen. Tänkte att det kunde vara smidigt eftersom jag mest hugger i gallring och kanske inte behöver så extremt kraftiga grejer. Tanken var att bära det i en hållare i bältet så det alltid fanns till hands. Men jag blev aldrig kompis med det. Teleskopfunktionen "höll inte fast" så det gled ut i full längd och hängde och slängde. Sen kändes det mer besvärande att klättra upp på det där järnet än att använda det vanliga. Och när jag slutligen halkade och slog benet kastade jag eländet i närmsta hål och återgick till ett vanligt brytjärn på ca 60 cm. Där har jag dessutom vändhaken fast monterad och redo dom gånger den behövs. När man ska vända ett redan fällt träd t.ex. För fastfällningar råkar man ju aldrig ut för...hmm ??

Men som allt annat är det en vanesak. Vissa föredrar ju sax också och andra lyftkrok. Egentligen vore det en intressant fråga i sej. Varför sax eller varför krok...vilket är bättre och varför är det så...vilket använder ni ?

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#78798 Det jag inte kan förstå är hur ett trampbrythjärn kan vara så dyrt? Ca 500 spänn för lite platthjärn och en fyrkantsprofil? Ett brytjärn kostar ungefär 400, och ett slagbrytjärn 300.

Vi har filar och grejer med oss i bakstycket, aldrig brutit av någon fil. Hur beter man sig för att göra det?
Vi tar med oss allt hem, bara att slänga in i bagaget på bilen.

Kom på att det borde vara jävligt praktisk att ha ett slagbrytjärn, då kan man kila större träd, och mindre träd tar man med det snabbare järnet :-bd
Hur många är det som använder slagbrytjärn till att slå in kilarna med?
Hur tycker ni det fungerar när man ska slå mycket? Tex när ett träd står på kilen, men går åt fel håll när man ska dundra ner det. Då blir man tvungen att kila över det åt rätt håll vilket kan vara lite ansträngande, är det inte besvärligt med ett så stumt slagverktyg då? Är det stor skillnad mot att slå med rekyldämpad klubba?

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#78808 Jag har ett teleskopiskt trampbrytjärn men det är i princip i nyskick.
Som Fredde73 så blev inte heller jag någon kompis med detta verktyg. Tyckte det var mest i vägen.
Ganska snart plockades det bort från huggarbältet och platsen som blev vakant ersattes ganska snabbt med ett slagbrytjärn.
Det är klart att det märks skillnad mot en rekyldämpad handslägga. Dock är det ett stycke med massivt stål på baksidan av järnet så man får rätt bra skjuts på kilen ändå.
Tanken på att ha en handslägga i bältet har faktiskt aldrig slagit mig förrän jag läste det här men kan tänka mej att det vore praktiskt vid grov skog. Något som definitivt ska provas.
Angående filar i bakstycket så kan de gå av om man drattar på ändan när man snubblar omkring i skogen. Har tyvärr hänt för många gånger men äntligen har jag lärt mig. Filen kan lika gärna sitta i dunken för det är där jag använder den.
Angående vändkrokar VS lyftsaxar så har jag kroken att vända bitarna med och saxen för att flytta dem.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Torparn79  
#78816 jag har inte heller blivit sams med trampjärnet utan jag kör med slagbrytjärn i det hölstret istället, sen har jag 2 kilar med mig, oftast får dom ligga i traktorn/ vid dunken men jag om jag bara hugger grovt så har jag dom med mig på bältet..
har satt ett band på sax/krok hållarna där jag sätter dom..

filarna har jag på dunken och även kombinyckeln..

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#78833
Torparn79 skrev:har satt ett band på sax/krok hållarna där jag sätter dom..

Är man inte händig som du så har skogma ett prisvärt hölster för sax/krok och en kil. 186:- plus moms tror jag.
184015001001.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Robertberg  
#78835
Naders skrev:Det är klart att det märks skillnad mot en rekyldämpad handslägga. Dock är det ett stycke med massivt stål på baksidan av järnet så man får rätt bra skjuts på kilen ändå.
Tanken på att ha en handslägga i bältet har faktiskt aldrig slagit mig förrän jag läste det här men kan tänka mej att det vore praktiskt vid grov skog. Något som definitivt ska provas.

Angående filar i bakstycket så kan de gå av om man drattar på ändan när man snubblar omkring i skogen.


Skjutsen tvivlar jag inte på, snarare hur snäll/elak den är mot användaren?
Slår man sönder kilarna?

Handslägga fungerar bra, bra schvung i slagen! Köp dock inte denna modellen; http://www.jula.se/studsfria-hammare-123989, de håller inte en vecka..

Jag har faktiskt tagit för vana att inte snubbla omkring i skogen, det funkar bra för mig! ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

totte  
#78837
Men som allt annat är det en vanesak. Vissa föredrar ju sax också och andra lyftkrok. Egentligen vore det en intressant fråga i sej. Varför sax eller varför krok...vilket är bättre och varför är det så...vilket använder ni ?


En avsevärd fördel med krokar är att man inte kan göra idiotdragningar och lyft i sned vinkel, som går att göra med en sax, t ex att sträcka saxen snett utåt sidan och dra till sig en bit. Döden för ryggen.

Avatar Fallback

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Naders  
#78908
obantteg skrev:
Naders skrev:
Jag har faktiskt tagit för vana att inte snubbla omkring i skogen, det funkar bra för mig! ;)


Tänk om man kunde lära sig det själv någon gång :cry:

Jo, visst känns det att det inte är en gummiklubba och avvibrering är något som man bara kan önska....

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79077
Fredde73 skrev:Vissa föredrar ju sax också och andra lyftkrok. Egentligen vore det en intressant fråga i sej. Varför sax eller varför krok...vilket är bättre och varför är det så...vilket använder ni ?


Jag började ha en sax och en krok. Använde saxen med en hand på alltför stora stockar och fick en skada i axeln. Därefter gick jag över till två krokar. Då tvingas jag använda två händer när jag skall lyfta och flytta virket. Bra tycker jag. Jag kan även slänga virket några meter, vilket inte funkar alls så bra med saxen även om man har försökte några gånger, med följden att saxen inte släpper som man tänkt och hand, arm och halva axeln följer med i ett vansinnesryck (någon som känner igen det?? :surp: )

Jag har så lite som möjligt i bältet. "En skogsarbetare arbetar inte ihjäl sig utan bär ihjäl sig." Alla gram man kan lämna hemma eller vid bilen eller dunken skall man lämna där, tycker jag. Skogsarbetet är tungt nog som det är utan att behöva tynga ner sig och se ut som en vandrande julgran.

Så det jag har i bältet är två krokar och måttband.

Obs att för att kunna lyfta virke med två krokar måste de vara rätt konstruerade med rätt vinkel och mycket vassa. Alla krokar är tyvärr inte det!

Martin

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

swe#kipp  
#79127 Håller med Ekhaga om krokar, personligen tycker jag att Vimeks kkrokar spöar samtliga som jag provat, Sandvik, Hva , Wetterlings och några andra äldre modeller som jag inte kommer ihåg namnet på !!!
Det enda jag önskat på Vimek korkarna är isolerade handtag men men, man kan ju inte få allt :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är bra att ha i huggarbältet?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79187 Tänk att krokar kan vara så olika. Som sagt "det finns många finesser på ett järnspett".

I materialet till motorsågskörkortet ingår det hur vinkeln skall vara på en krok. Det har alla 1000-tals personer läst som tagit körkortet, men när jag påpekar för Hq att deras krokar är värdelösa (och inte stämmer med det som lärs ut vi m-kotet) så ser han inte ut att förstå något.

Det tråkiga (kan vara bra också) med krokar, brytjärn osv är att när man väl har köpt en så har man ju den resten av livet. Hittills har jag inte mött någon som slitit ut sin krok eller brytjärn. Har man då köpt en bra så har man ju glädje av den men är den dålig får man lida av den restan av livet... kom just på att man kan ju köpa en ny....

Martin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).