Skördare

Keto hänger ej i lod

12 inlägg 2156 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Keto hänger ej i lod

Kippen  
1674804753_e2412b6b-c44a-4359-bce1-cd8058bfc255.jpeg
Hej.
Är det någon som vet hur man får aggregatet att hänga i lod.
Som det hänger i dag får inte nedre kvistkniven alltid in trädet riktigt i aggregatet vilket gör att sågen ej går igenom riktigt och trädet fläker sig.
Man får alltså gunga in botten på aggregatet så man får kan gripa ordentligt eller öppna matarvalsen så att trädet åker in.
Någon som har en idé?
Mvh Kippen.

TS
Användarvisningsbild

Re: Keto hänger ej i lod

svampbob  
#790163 Är det inte snö eller skräp i leden under luckan?
Jag brukar behöva hacka bort isen när aggregatet inte hänger i lod.

Användarvisningsbild

Hedenhos  
#790168 Går det upp helt mekaniskt om du hjälper till med kranen? Om inte måste det ju vara ett mekanisk stopp antigen i cylindern eller tiltramen om inte så skulle jag kontrollera trycket för tilt upp

Användarvisningsbild

Kippen  
#790170 Nä, Ingen snö eller skräp.
Det går upp i topp mot stoppklackarna.
Det verkar om att det inte är rätt balans i aggregatet för rotatorn hänger inte i lod heller.
Kanske kan flytta infästningen mellan rotator och aggregatet. 🤔
Mvh Kippen

TS

Blondin 750  
#790181 Jag har också ett keto 51 Victor men med ketos egna lösning på rotator. Gjorde lite research för länge sedan om det var möjligt att montera en annan rotator med bromsad länk men blev avrådd från det då det skulle bli svårt med ansättningen mot trädet.
Mitt aggregat tiltar upp ungefär som på bilden och det fungerar bra med min rotatorsetup även om den inte vilar helt mot stoppklackarna i upptiltat läge. Jag har packat om tiltcylindern och justerat trycket och då balanserar den precis lagom.

Wilhelm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790188 Ser ut som roatatorn inte sitter i centrum på fästplattan på aggregatet.

Användarvisningsbild

Bax  
#790191 Det ser nästan ut som om det är svetsat och slipat vid fästplattan. Har den blivit felvänd?

alias  
#790194 Vad heter modellen på aggregatet?

Om det kan tilta upp obehindrat så ligger det nära tillhands att infästningen av rotatorn borde förskjutas längre mot stammen (längre åt vänster i bild).

Har du någon broschyr från Keto att jämföra rotatorns placering mot?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Kippen  
#790198 Nä inget svetsat eller flyttat.
Tack för svar. Det är ej svetsat och rotatorn sitter i centrum på fästplattan.Den tiltar upp obehindrat. Det går att flytta rotatorn ca 2 - 2,5 cm framåt om man borrar nya hål.
Frågan är ju hur mycket det gör?
Mvh Kippen

TS

hfab  
#790203 Är bromslänken för hårt åtdragen?

Själv kör jag med ganska hårt åtdragen länk, då måste man ha lite tuff körstil.
Annars blir det så att du inte greppar stammen korrekt.

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#790252 Ett annat sätt är ju att ställa i datorn att underkniven stänger lite före dom övre så fångar det in stammen bättre, och en liten fördröjning på matarvals stäng.

Användarvisningsbild

Kippen  
#790257 Bromsen är ej ansatt alls och underkniven stänger före matarvalsen men hinner ej dra in riktigt åndå. Det beror nog på balansen i aggregatet helt enkelt.
Mvh Kippen

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar