Motorsåg och handhållet

550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

38 inlägg 6962 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

hva555  
#789325 0,2 ...0,3 mm blir bra. Lägg emellan på båda polerna samtidigt (tjockt papper kan funka) o ställ magneten mot mot det så är det bara att dra åt skruvarna och kontrollmäta med bladmått.
Låter fö som att det skulle kunna vara så att det krävs högre varv när den är varm, jag är ju inte så stark så dekomp behövs för det mesta även på varm såg.
När det gäller stoppknappen så kan man lossa en liten svart kontakt på förgasaren, stoppa med choken sen. OBS inte kontakten från tändspolen för den går till datorn och utan den blir det inte bra.
Gör ÅF bytet av spole? Man måste nog lossa svänghjulet så lite jobb där.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789369
hva555 skrev:,2 ...0,3 mm blir bra. Lägg emellan på båda polerna samtidigt (tjockt papper kan funka) o ställ magneten mot mot det så är det bara att dra åt skruvarna och kontrollmäta med bladmått.
Låter fö som att det skulle kunna vara så att det krävs högre varv när den är varm, jag är ju inte så stark så dekomp behövs för det mesta även på varm såg.
När det gäller stoppknappen så kan man lossa en liten svart kontakt på förgasaren, stoppa med choken sen. OBS inte kontakten från tändspolen för den går till datorn och utan den blir det inte bra.
Gör ÅF bytet av spole? Man måste nog lossa svänghjulet så lite jobb där.

När sågen funkar spelar det ingen roll om den är kall eller varm, det krävs ordentligt ryck och gnistan ser lite svag ut jämfört Meec. (Oavsett nytt eller beggade stift).
ÅF diagnostiserar med dator kostar á 500. Om det då beror på spolen á 1000 kr så skulle det gå ganska snabbt att byta= ingen ytterligare kostnad.
Senast redigerad av Ent ons 23 okt 2024, 06:39, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

anersimyra  
#789381
Ent skrev:
hva555 skrev:,2 ...0,3 mm blir bra. Lägg emellan på båda polerna samtidigt (tjockt papper kan funka) o ställ magneten mot mot det så är det bara att dra åt skruvarna och kontrollmäta med bladmått.
Låter fö som att det skulle kunna vara så att det krävs högre varv när den är varm, jag är ju inte så stark så dekomp behövs för det mesta även på varm såg.
När det gäller stoppknappen så kan man lossa en liten svart kontakt på förgasaren, stoppa med choken sen. OBS inte kontakten från tändspolen för den går till datorn och utan den blir det inte bra.
Gör ÅF bytet av spole? Man måste nog lossa svänghjulet så lite jobb där.

När sågen funkar spelar det ingen roll om den är kall eller varm, det krävs ordentligt ryckboch gnistan ser lite svag ut jämfört Meec. (Oavsett nytt eller beggade stift).
ÅF diagnostiserar med dator kostar á 500. Om det då beror på spolen á 1000 kr så skulle det gå ganska snabbt att byta= ingen ytterligare kostnad.

En frisk spole ger en intensivt blå gnista som kan vara svår att se i dagsljus..⚡️⚡️🙂👍

Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

hva555  
#789399 Ett par förslag. Känn på stiftet (lägg ett finger så att det ligger mot både mittelektrod och gängan)när du drar, det ofarligt och ger svar på om det finns en för låg spänning. Om det finns så knacka ihop avståndet till 0,4mm eller så och prova om du ser nån gnista, sågen ska starta på det avståndet också.

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789770
hva555 skrev:Ett par förslag. Känn på stiftet (lägg ett finger så att det ligger mot både mittelektrod och gängan)när du drar, det ofarligt och ger svar på om det finns en för låg spänning. Om det finns så knacka ihop avståndet till 0,4mm eller så och prova om du ser nån gnista, sågen ska starta på det avståndet också.

Tackar för tipset. När den är död så kittlar det inte i fingrarna med denna metod.

   TS
Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789772 Det verkar finnas piratspolar på ebay och Ali Express, tex
https://m.aliexpress.com/item/32959162280.html
Dessa verkar sakna kablaget som går till förgasaren. Kan de vara avsedda för nån 550 utan autotune, eller är tanken att de ska gå att kasta dit utan att behöva paras ihop med förgasaren?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789783 Finns 550 utan autotune?
Det kan ju vara till nån annan modell men passa ändå.

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789788
Mange skrev:Finns 550 utan autotune?
Det kan ju vara till nån annan modell men passa ändå.

Pratade med ÅFen och med reservation för att jag fattat fel: I 550 XPs begynnelse så racklade det med det nymodiga förgaseriet och tändningen, och därför bytte man till gammaldags spole och förgasare för att sågarna skulle gå att använda. (Eventuellt samma som 346?). Sen bytte man tillbaka till uppgraderade grejor när Husqvarna fått ordning på tekniken. Det är väl den typen av spole som finns på ebay och Ali Express.
Som sagt, det var mycket information och jag är inte säker på att jag hängde med. Originalspolen/modulen kostar ca 1350, inte 1000 som han gissade i förra veckan 🤔 .

Om någon har en rasad 550 xp med en fungerande kombination av tändmodul och autotuneförgasare till rätt kurs, så borde man ju kunna transplantera hela kittet rakt av?

Alternativt vanlig förgasare och spole från 346 ifall det kan passa?
Senast redigerad av Ent tis 24 jan 2023, 10:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

anersimyra  
#789792 550 finns inte utan autotune och påståendet vilka kinesdelar som passar var får man ta med en gigantisk skopa salt. Jag letade själv spole och kolv till en HVA 44 och de spolar och kolvar som påstods passa var inte ens lika originalen.

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789794
anersimyra skrev:550 finns inte utan autotune och påståendet vilka kinesdelar som passar var får man ta med en gigantisk skopa salt. Jag letade själv spole och kolv till en HVA 44 och de spolar och kolvar som påstods passa var inte ens lika originalen.

Nä, och det är ju svårt att veta om bilderna visar aktuell grej eller bara nån randombild de slängt upp, så Kina-spåret är nedlagt. Men som sagt, vore intressant att få tag på ett vrak som kan donera tändmodul och förknasare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

anersimyra  
#789795
Ent skrev:
Mange skrev:Finns 550 utan autotune?
Det kan ju vara till nån annan modell men passa ändå.

Pratade med ÅFen och med reservation för att jag fattat fel: I 550 XPs begynnelse så racklade det med det nymodiga förgaseriet och tändningen, och därför bytte man till gammaldags spole och förgasare för att sågarna skulle gå att använda. (Eventuellt samma som 346?). Sen bytte man tillbaka till uppgraderade grejor när Husqvarna fått ordning på tekniken. Det är väl den typen av spole som finns på ebay och Ali Express.
Som sagt, det var mycket information och jag är inte säker på att jag hängde med. Originalspolen/modulen kostar ca 1350, inte 1000 som han gissade i förra veckan 🤔 .

Om någon har en rasad 550 xp med en fungerande kombination av tändmodul och autotuneförgasare till rätt kurs, så borde man ju kunna transplantera hela kittet rakt av?

Alternativt vanlig förgasare och spole från 346 ifall det kan passa?

Då torde din ÅF vara ute och trampa på den berömda cykeln..🙂 det finns ingen som helst möjlighet att få dit en förgasare från en 346 utan att bygga om sågen i grunden. 560 kom ut i handeln dec 2011 och 550/545 jan 2012 och särskilt 550/545 drogs med omfattande förgasarproblem som föranledde flera uppdateringar av förgasaren, jag vill minnas att den sista stora uppdateringen kom vintern 2013 då förgasarna fick uppdaterade membran.

Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

anersimyra  
#789796
Ent skrev:
anersimyra skrev:550 finns inte utan autotune och påståendet vilka kinesdelar som passar var får man ta med en gigantisk skopa salt. Jag letade själv spole och kolv till en HVA 44 och de spolar och kolvar som påstods passa var inte ens lika originalen.

Nä, och det är ju svårt att veta om bilderna visar aktuell grej eller bara nån randombild de slängt upp, så Kina-spåret är nedlagt. Men som sagt, vore intressant att få tag på ett vrak som kan donera tändmodul och förknasare.

Har du Facebook så kan jag rekommendera gruppen ”trimmade motorsågar”..👍🙂

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789809 Som sagt, det kan vara jag som feltolkade det ÅFen sa, det var mycket på en gång i samtalet. Tackar för tipset om FB trimmade sågar👍Förgasaren är utbytt på min via garanti, kan ha varit 2013 eller 2014. Tändmodulen däremot har datumstämpel 2011 W47 så den har varit med lite längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

hva555  
#790012 Den tändspolen ska du byta under alla omständigheter även om det vore gnista . Det är tydlig skillnad på hur sågen går med nyare spole.

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#790035
hva555 skrev:Den tändspolen ska du byta under alla omständigheter även om det vore gnista . Det är tydlig skillnad på hur sågen går med nyare spole.

Jo, grejen är väl om man över huvud taget ska kosta på en 11 år gammal såg närmare 2000 spänn? Speciellt då 550 XP tydligen vill skära ibland.
Exempelvis ärvde jag faderns sparsamt använda Hva 133 i början av 00-talet. Den började jävlas och jag spenderade nog 2000 på den utan att den blev bra 😥. Så jag är lite bränd, men jag tror ändå att jag humpar in 550n till ÅFen så får de koppla upp den och kolla. Han erbjöd mig att låna hem och testa en batterisåg medan de fixar min, och det kan ju vara intressant i sig.

   TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).