hva555 skrev:,2 ...0,3 mm blir bra. Lägg emellan på båda polerna samtidigt (tjockt papper kan funka) o ställ magneten mot mot det så är det bara att dra åt skruvarna och kontrollmäta med bladmått.
Låter fö som att det skulle kunna vara så att det krävs högre varv när den är varm, jag är ju inte så stark så dekomp behövs för det mesta även på varm såg.
När det gäller stoppknappen så kan man lossa en liten svart kontakt på förgasaren, stoppa med choken sen. OBS inte kontakten från tändspolen för den går till datorn och utan den blir det inte bra.
Gör ÅF bytet av spole? Man måste nog lossa svänghjulet så lite jobb där.
Ent skrev:hva555 skrev:,2 ...0,3 mm blir bra. Lägg emellan på båda polerna samtidigt (tjockt papper kan funka) o ställ magneten mot mot det så är det bara att dra åt skruvarna och kontrollmäta med bladmått.
Låter fö som att det skulle kunna vara så att det krävs högre varv när den är varm, jag är ju inte så stark så dekomp behövs för det mesta även på varm såg.
När det gäller stoppknappen så kan man lossa en liten svart kontakt på förgasaren, stoppa med choken sen. OBS inte kontakten från tändspolen för den går till datorn och utan den blir det inte bra.
Gör ÅF bytet av spole? Man måste nog lossa svänghjulet så lite jobb där.
När sågen funkar spelar det ingen roll om den är kall eller varm, det krävs ordentligt ryckboch gnistan ser lite svag ut jämfört Meec. (Oavsett nytt eller beggade stift).
ÅF diagnostiserar med dator kostar á 500. Om det då beror på spolen á 1000 kr så skulle det gå ganska snabbt att byta= ingen ytterligare kostnad.
hva555 skrev:Ett par förslag. Känn på stiftet (lägg ett finger så att det ligger mot både mittelektrod och gängan)när du drar, det ofarligt och ger svar på om det finns en för låg spänning. Om det finns så knacka ihop avståndet till 0,4mm eller så och prova om du ser nån gnista, sågen ska starta på det avståndet också.
Mange skrev:Finns 550 utan autotune?
Det kan ju vara till nån annan modell men passa ändå.
anersimyra skrev:550 finns inte utan autotune och påståendet vilka kinesdelar som passar var får man ta med en gigantisk skopa salt. Jag letade själv spole och kolv till en HVA 44 och de spolar och kolvar som påstods passa var inte ens lika originalen.
Ent skrev:Mange skrev:Finns 550 utan autotune?
Det kan ju vara till nån annan modell men passa ändå.
Pratade med ÅFen och med reservation för att jag fattat fel: I 550 XPs begynnelse så racklade det med det nymodiga förgaseriet och tändningen, och därför bytte man till gammaldags spole och förgasare för att sågarna skulle gå att använda. (Eventuellt samma som 346?). Sen bytte man tillbaka till uppgraderade grejor när Husqvarna fått ordning på tekniken. Det är väl den typen av spole som finns på ebay och Ali Express.
Som sagt, det var mycket information och jag är inte säker på att jag hängde med. Originalspolen/modulen kostar ca 1350, inte 1000 som han gissade i förra veckan 🤔 .
Om någon har en rasad 550 xp med en fungerande kombination av tändmodul och autotuneförgasare till rätt kurs, så borde man ju kunna transplantera hela kittet rakt av?
Alternativt vanlig förgasare och spole från 346 ifall det kan passa?
Ent skrev:anersimyra skrev:550 finns inte utan autotune och påståendet vilka kinesdelar som passar var får man ta med en gigantisk skopa salt. Jag letade själv spole och kolv till en HVA 44 och de spolar och kolvar som påstods passa var inte ens lika originalen.
Nä, och det är ju svårt att veta om bilderna visar aktuell grej eller bara nån randombild de slängt upp, så Kina-spåret är nedlagt. Men som sagt, vore intressant att få tag på ett vrak som kan donera tändmodul och förknasare.
hva555 skrev:Den tändspolen ska du byta under alla omständigheter även om det vore gnista . Det är tydlig skillnad på hur sågen går med nyare spole.