Motorsåg och handhållet

550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

38 inlägg 5591 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789147 Min 550 XP Mk1 2012 gick utmärkt tills jag stängde av för ett par dagar sedan. När jag försökte starta var det stendött, ingen gnista. Testade andra stift men ingen gnista där heller. Lossade magnapull, förgasare mm lite halvt och blåste rent. Inget synbart fel, kablaget ser OK ut, sprayade alla kontaktstycken med 556 och skruvade ihop. Sen behagade den starta och gå normalt. Idag startade den och gick perfekt i nån halvtimme så jag hann plocka ner och kvista några mindre björkar. Stängde av, men sen tvärvägrade den på samma sätt, fanns ingen gnista. Tog in den i farstun några timmar, kollade gnistan och nu funkar den igen.

ÅFen tror att det kan vara tändspolen som tjurar när den blir varm. En uppkoppling mot dator kostar en femhundring och en ny spole en tusenlapp så det kostar femtonhundra kr att fixa en 11 år gammal såg. Den har väl fällt 7-8 årsvedar totalt.

Tips på alternativa (billigare) felkällor? Skulle ni kosta på sågen de pengarna, eller ska man räkna med att den rasar inom kort?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Bosse1  
#789148 Nån gång har jag "släpat" en jordad kabel mot gummi och plast o hittat överslag, men förutsättningen är ju att den nån gång startar.

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789151
Bosse1 skrev:Nån gång har jag "släpat" en jordad kabel mot gummi och plast o hittat överslag, men förutsättningen är ju att den nån gång startar.


Den startar ju när den fått vila sig i värmen eller bara torkat upp. Hur menar du att man ska gå till väga med felsökningen?
Senast redigerad av Ent ons 18 jan 2023, 20:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Bosse1  
#789153 Nä med jord menade jag typ cylindern .Javisst släpa den mot tändkabel och spole.

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Bosse1  
#789158
Ent skrev:
Bosse1 skrev:Nån gång har jag "släpat" en jordad kabel mot gummi och plast o hittat överslag, men förutsättningen är ju att den nån gång startar.


Den startar ju när den fått vila sig i värmen eller bara torkat upp. Hur menar du att man ska gå till väga med felsökningen?


Starta sågen utan kåpa,håll ena änden av kabeln mot cylindern den andra drar du utmed tändkabel och spole stannar sågen på nåt ställe har du överslag där dvs gnistan hoppar ut på fel ställe = isolering trasig, isolera då skadan på detta stället. Har du pacemaker får du leja nån som gör det 😉

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789195 Tackar för tipset, jag testar. Det luriga är ju att den aldrig strejkat för mig under fullt ös, utan i så fall nåt tjuvstopp på tomgång ibland. Men då har den startat direkt. Nu stoppade jag den och sen var det lögn i h-vete att få igång den.

En sak jag noterat när den funkar är att det krävs rejäla ryck för att det ska komma gnista. Drar man inte snabbt och resolut så är det dött. Å andra sidan har jag väl aldrig tänkt på hur den varit tidigare i det avseendet. Annars har start vid halvvarm motor alltid varit trickigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789207 Byt stift först. Nytt, testat, rätt stift.
Även om de är hyfsat nytt eller ser bra ut.

Bränslet kan Släcka gnistan ibland har jag sett.

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

jannee  
#789209 Tändstiften idag lever sin egna värld, en del sprillans nya är redan trasiga - kvalitén är m.a.o. undermålig.
Håller man stiftet mot cylindern, drar i startsnöret ska man kunna se gnistan, bäst att göra det i ett mörkt utrymme.
Haft sågar som startar bra kalla, men varma omöjligt, bytt stift - problemet borta.
Haft HELT nya stift som inte givit någon gnista - idag kan allt ske.

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789214 Tackar för tipsen! När gnistan uteblir efter en stunds körning så spelar det ingen roll vilket av stiften jag prövar, det är lika dött. Plockat in sågen några timmar, pysslat med den, och plötsligt finns det gnista på samtliga prövade stift. Man kunde tänka sig att problemet uppstår när tändspolen blivit varm, men då borde den börja missa medan man kör, inte bli stendöd när den vilat en kvart. Alternativt att det beror på fukt, men den har ju aldrig krånglat förut fast den varit full med snö. Medan den funkar ska jag testa att värma tändspolen och se om den startar. Då vet jag om det är värmerelaterat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Rotvältaren  
#789223 Inte ovanligt att defekta tändspolar fungerar som de ska till dess att man stänger av sågen för att tanka, då kan det vara tji att få igång igen.
Men låter man sågen kallna brukar den gå att starta och köra igen.

Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

hva555  
#789280
Ent skrev:Min 550 XP Mk1 2012 gick utmärkt tills jag stängde av för ett par dagar sedan. När jag försökte starta var det stendött, ingen gnista. Testade andra stift men ingen gnista där heller. Lossade magnapull, förgasare mm lite halvt och blåste rent. Inget synbart fel, kablaget ser OK ut, sprayade alla kontaktstycken med 556 och skruvade ihop. Sen behagade den starta och gå normalt. Idag startade den och gick perfekt i nån halvtimme så jag hann plocka ner och kvista några mindre björkar. Stängde av, men sen tvärvägrade den på samma sätt, fanns ingen gnista. Tog in den i farstun några timmar, kollade gnistan och nu funkar den igen.

ÅFen tror att det kan vara tändspolen som tjurar när den blir varm. En uppkoppling mot dator kostar en femhundring och en ny spole en tusenlapp så det kostar femtonhundra kr att fixa en 11 år gammal såg. Den har väl fällt 7-8 årsvedar totalt.

Tips på alternativa (billigare) felkällor? Skulle ni kosta på sågen de pengarna, eller ska man räkna med att den rasar inom kort?

Har du haft den ny? Bytt något under tiden? Låter ju som tändspolen kan vara misstänkt särskilt om den suttit där 10år. Tändspolarna har blivit bättre , du ska ha en 581 61 72-02 eller senare. Byte kräver nytt program men det borde väl handlaren fixa utan att ta 500, det är ju ingen bil med flera hundra prylar som kan spöka.

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789301 [/quote]
Har du haft den ny? Bytt något under tiden? Låter ju som tändspolen kan vara misstänkt särskilt om den suttit där 10år. Tändspolarna har blivit bättre , du ska ha en 581 61 72-02 eller senare. Byte kräver nytt program men det borde väl handlaren fixa utan att ta 500, det är ju ingen bil med flera hundra prylar som kan spöka.[/quote]
Japp, köpte den ny våren 2012. Den har fått ett par uppdateringar och nån ny förgasare där i början. Den funkar som sagt när den kommit in och fått vila sig. Igår hittade jag ett sprillans nytt stift som jag skruvade dit och körde till första tankning utan problem. Bytte till gammstiftet och körde lika bra tills det blev kväll. 🤔
Det var inte lika blött igår som tidigare dagar, men samma temp, ett par minus. Det skulle alltså kunna vara fuktrelaterat också? Har inte velat lossa spolen då den tydligen måste mätas in för att hamna exakt rätt.

Vad gäller priserna, felsökning på ÅFs dator kostar 500. En ny spole 1000 vilken i så fall också monteras och programmeras, så 1500 totalt. Plus frakt eller 12 mil ToR för att lämna, och/eller hämta, då blir det 12 mil till.
Om chefen följer med ska det handlas på Ikea, Rusta mm mm plus restaurang så där går ytterligare nån tusing eller två. men det är ett annat konto. Sägs det 🙃
Senast redigerad av Ent fre 20 jan 2023, 12:53, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Andpers  
#789309 Med reservation för att jag aldrig skruvat på en 550, men den borde väl inte vara så annorlunda mot äldre "kvarnor"?

Att mäta in tändspolen är inte så svårt. Jag använder ett bladmått tjocklek 0,20 mm.
Vrid svänghjulet så att dess magnet står mitt för tändspolen.
Lägg bladmåttet mellan magnet och tändspole.
Skruva fast tändspolen och ta slutligen bort bladmåttet.

På mina sågar funkar 0,20 mm, men det kanske ska vara ett annat mått på 550? Måttet borde stå i någon manual.

Om tändsystemet fungerar likadant som på äldre motorsågar och felet är fuktberoende, så skulle felet kunna bero på att stoppknappen kortsluter mot chassit om det kommer fukt i knappen. Prova att lossa kabeln mellan tändspole och stoppknapp och därefter provstarta. Om sågen då startar får du använda choken eller jorda den lösa kabeln för att få stopp på sågen.

Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789311 En annan reflektion: Jämförde mot Jula Meecen och denna har dels kraftigare gnista, och gnistan kommer fast man drar långsamt i snöret. Även när 552an funkar får man vara väldigt bestämd när man rycker för att få gnista, plus att den är svagare än på Meecen. Dessutom är det i princip ett måste att trycka in dekompen för att den ska starta när den varit avstängd. Det lutar nog åt spolen i alla fall, och den kanske är boven till att sågen alltid varit så omständlig när den är halvvarm? Tar väl ett litet ryck idag och ser hur det urartar sig 🙂
Senast redigerad av Ent fre 20 jan 2023, 12:55, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: 550 XP Mk1 2012 tappat gnistan

Ent  
#789314
Andpers skrev:Med reservation för att jag aldrig skruvat på en 550, men den borde väl inte vara så annorlunda mot äldre "kvarnor"?

Att mäta in tändspolen är inte så svårt. Jag använder ett bladmått tjocklek 0,20 mm.
Vrid svänghjulet så att dess magnet står mitt för tändspolen.
Lägg bladmåttet mellan magnet och tändspole.
Skruva fast tändspolen och ta slutligen bort bladmåttet.

På mina sågar funkar 0,20 mm, men det kanske ska vara ett annat mått på 550? Måttet borde stå i någon manual.

Om tändsystemet fungerar likadant som på äldre motorsågar och felet är fuktberoende, så skulle felet kunna bero på att stoppknappen kortsluter mot chassit om det kommer fukt i knappen. Prova att lossa kabeln mellan tändspole och stoppknapp och därefter provstarta. Om sågen då startar får du använda choken eller jorda den lösa kabeln för att få stopp på sågen.

Tackar, justering kanske inte är svårare än så 👍 . Vad gäller stoppen så är det samma reglage som choken, och det är en väldigt enkel och öppen historia. Det är helt enkelt ett fjädrande bleck som kortsluter när man trycker ner reglaget. Har blåst rent och det verkar inte vara något konstigt där. Men, nya tag idag så får vi se.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).