Skogsnyheter

Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

202 inlägg 32989 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#666599
Turid skrev:Men mängdträningen kan göras på hemorten, som vid distansprogram.
- - -
Så Skogskandidatprogrammet behöver oftast ingen speciell "Sverigeresa" som Skogsmästarna/jägmästarna gör - det görs naturligt under utbildningen.

Hemorten finns bara på en plats. Den som ska jobba med skogsbruk och har en högskoleutbildning om skogsbruk förväntas förstå hur förutsättningarna ser ut i hela landet. Det är en otrolig spännvidd i naturliga förutsättningar från fattiga tallhedar i norr till bokskogar i söder. Problemet med utbildningen idag är inte att det är för mycket fältundervisning utan för lite.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Håkan A  
#666600
För ta Linnéuniversitetet som exempel, där läser studenterna på distans med olika fysiska träffar där viktiga delar gås igenom. Dessa träffar har man normalt 2-3 ggr per termin, även om man tillfälligt valt att ställa in träffarna under pandemin, på olika platser i Sverige.


För att komplettera det som @Turid skriver så upplevde jag aldrig något problem med de praktiska delarna när jag studerade vid LNU, däremot krävs möjligen en annan typ av självdisciplin för mängdträningen jämfört med campus studier.
Gällande träffar under pandemin så vet jag inte hur man gjort på Skogskandidatprogrammets kurser, för Hållbart familjeskogsbruks kursdelar i skogsuppskattning genomförs minimerade träffar med begränsat deltagarantal där grunderna gås igenom och studenterna får prova att använda aktuell utrustning och mäta, men det blir inte samma mängdträning i grupp som före pandemin.
Även SLU går något mer mot distansstudier, det nya Mastersprogrammet Skogsbruk med många mål som drivs i samarbete mellan SLU och LNU genomförs som distanskurs.

Hemorten finns bara på en plats. Den som ska jobba med skogsbruk och har en högskoleutbildning om skogsbruk förväntas förstå hur förutsättningarna ser ut i hela landet. Det är en otrolig spännvidd i naturliga förutsättningar från fattiga tallhedar i norr till bokskogar i söder. Problemet med utbildningen idag är inte att det är för mycket fältundervisning utan för lite.


Håller med Lars om att det troligen är för lite fältundervisning, detta tror jag dock är ett problem för de flesta skogliga utbildningar och har säkert ekonomiska skäl i grunden. Fältundervisning är dyrt i jämförelse med salsundervisning.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#666603
Håkan A skrev:Håller med Lars om att det troligen är för lite fältundervisning, detta tror jag dock är ett problem för de flesta skogliga utbildningar och har säkert ekonomiska skäl i grunden. Fältundervisning är dyrt i jämförelse med salsundervisning.

Ja, skälet är ekonomiskt. Det är dyrt med fältundervisning.

Det pedagogiska problemet, som bara kan lösas med tillräcklig mängd fältundervisning, är att det tar tid för hjärnan att vänja sig vid en helt ny miljö så att den känns bekant. Och det är först när den känns bekant som man verkligen börjar se den, på riktigt, och kan lära sig hur sådan skog fungerar. Dessutom handlar det ju inte bara om produktion eller skötsel, utan även om ekologi, skyddsvärda arter, patologi, osv.

Dessutom ska man komma ihåg att inte alla studenter har en hemort där man enkelt på egen hand kan uppsöka olika beståndstyper, se aktivt skogbruk, osv. En del kommer från en "skoglig bakgrund", med föräldrar som är aktiva skogsägare/-brukare, men andra börjar helt från noll. Även den som vuxit upp i en Stockholmsförort ska kunna få en så gedigen utbildning att hen efteråt kan lika mycket om skogsbruk som den som vuxit upp på en skogsgård i Småland.

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#666628 Det finns en poäng med att flytta till en utbildning och därmed höja tröskeln. Man tvingas välja i livet och det är sällan av ondo. När jag flyttade till Värmland för att studera så var det ett väl avvägt beslut som på ett vis stärkte mig i motivationen att klara det. Många av dem som dagspendlade till skolan blev aldrig en del i högskolelivet och många av dem blev hellre aldrig klara med skolan eller anställda i branschen.
Är det inte värt att flytta till en utbildning så är det kanske inte meningen att man ska hoppa på just det spåret?

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Lars Lundqvist SLU  
#666638
busholle skrev:Det finns en poäng med att flytta till en utbildning

Det finns absolut en poäng med att lära känna en helt annan miljö en längre tid. Nya omgivningar, nya människor, ett nytt socialt sammanhang. Samtidigt fyller högskoleutbildning på distans en funktion eftersom det finns perioder i livet då det kan vara svårt att flytta iväg i flera år. Men då kanske det bara borde handla om enstaka kurser eller 1-2 terminer, inte en hel femårig universitetsutbildning.

Att flytta till en annan del av landet under några år ger vidgade vyer på flera sätt.

Användarvisningsbild

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

JörgenO  
#785301 Fortsatta problem och ojämlikt klimat i skogen enligt ny undersökning.

Citat från artikel i dagens Di:
"Bara knappt var fjärde kvinna, 24 procent, kan tänka sig att arbeta i skogsbranschen. Bland männen är intresset nästan dubbelt så högt, 45 procent. Det visar en undersökning från Skogssällskapet.
”Vi ser tyvärr ingen positiv trend på våra lärosäten. Att ha en inkluderande studiemiljö är ju det första steget. Vi får rapporter att det inte är jämställt där”, säger Anna-Karin S. Öjerskog, HR-chef på Skogssällskapet".


https://www.di.se/nyheter/trakasserier- ... an-skogen/

Avatar Fallback

Re: Fortsatt sexistiska skämt och manlig kultur på SLU

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785309 24% är ju riktigt bra, jämför med de 20% unga män som kan tänka sig jobba i förskola eller socialtjänst.

https://skr.se/skr/arbetsgivarekollekti ... 11427.html

Antagligen är det för att förskolorna är inbäddade i kvinnlighetssnormer och kvinnligt kodade beteenden och intressen som virkning och traditioner att det är kvinnorna som fortfarande vårdar barn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).