mån 14 sep 2020, 06:58#666603
Håkan A skrev:Håller med Lars om att det troligen är för lite fältundervisning, detta tror jag dock är ett problem för de flesta skogliga utbildningar och har säkert ekonomiska skäl i grunden. Fältundervisning är dyrt i jämförelse med salsundervisning.
Ja, skälet är ekonomiskt. Det är dyrt med fältundervisning.
Det pedagogiska problemet, som bara kan lösas med tillräcklig mängd fältundervisning, är att det tar tid för hjärnan att vänja sig vid en helt ny miljö så att den känns bekant. Och det är först när den känns bekant som man verkligen börjar se den, på riktigt, och kan lära sig hur sådan skog fungerar. Dessutom handlar det ju inte bara om produktion eller skötsel, utan även om ekologi, skyddsvärda arter, patologi, osv.
Dessutom ska man komma ihåg att inte alla studenter har en hemort där man enkelt på egen hand kan uppsöka olika beståndstyper, se aktivt skogbruk, osv. En del kommer från en "skoglig bakgrund", med föräldrar som är aktiva skogsägare/-brukare, men andra börjar helt från noll. Även den som vuxit upp i en Stockholmsförort ska kunna få en så gedigen utbildning att hen efteråt kan lika mycket om skogsbruk som den som vuxit upp på en skogsgård i Småland.