SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

52 inlägg 23139 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#782884 Intresset för björkplantering är i ökande och att sköta björkskog är något som är riktigt givande. Den planterade björken växer snabbt och för att resultatet ska bli bra så ska man vara påpasslig med skötseln. Det gäller att röja på rätt sätt och att gallra i tid och tillräckligt hårt. I alla fall om målet är att producera grov björkstock för fanér- eller sågverksindustri.

I samband med att vi testade motorsågar och tittade på lite vedhuggning fick vi gallra i ett planterat vårtbjörksbestånd. Björken är planterad 2005 och är således 18 år (växtsäsonger) gammal. Planterigen hägnades med vanligt elstängsel i början, främst som skydd mot tamboskap. Viltbetestrycket har inte varit så stort då det ligger nära gården och med betesdjur runtomkring.

1670513473_björkgallring6.jpg


Ståndortsindex B26

Beståndet ligger i Vänerområdet inom bra klimatzon men på en ås med lite torrare mark. Innan björken planterades växte här gran men det hade troligen varit mer passande med tall. Övrehöjdsutvecklingen indikerar ett ståndortsindex runt B26, d v s att de högsta björkarna blir 26 meter vid 50 års ålder. Idag ligger övrehöjdsträden runt 16-17 meter och snitthöjden mellan 15-16 meter. De flesta stammarna var kvistrensade upp till 5-6 meter och de kvistarna som fanns längst ner var mest torrkvistar. Efter gallringen ska det i princip inte dö av fler kvistar utan hellre ha färsk kvist där det inte är kvistfritt.

1670513473_björkgallring1.jpeg


Björkgallring med fokus på huvudstammarnas tillväxt

Beståndet har så här långt varit välskött. Det är röjt i tid och det gjordes en vedgallring här för fem år sedan. Grundytan låg nu före gallring någonstans mellan 15-20 m2 vilket ger en beståndsvolym runt 120 m3sk/ha. Många stammar är raka och fina och de grövsta träden håller runt 16-18 cm brösthöjdsdiameter. Kronlängden är mer än 50% av trädlängden så det finns goda möjligheter för stark diametertillväxt på huvudstammarna. Och det är precis det som är syftet med skötseln av björk med hög kvalité. Fokus ligger på att huvudstammarna ska få utrymme för maximal diametertillväxt av värdefullt virke. Har man björkskog av sämre kvalité kan man istället fokusera på att maximera beståndets volymtillväxt och då ska man inte gallra så hårt som vi gör här.

1670513473_björkgallring5.jpg


Friställning av huvudstammarnas kronor

Jag vet inte hur stort stamantalet var innan vi började gallra men efter gallringen hamnade vi runt 650 stammar/ha. Målet med gallringen var att friställa alla tydliga huvudstammar så att deras kronor fick utrymme att växa. Med huvudstammar avses raka, välväxande stammar utan skador och någotsånär jämnt fördelade. Beståndet kändes ganska glest när vi var klara men jag tror att det kommer att sluta sig igen ganska snabbt när björkarnas kronor växer.

1670513473_björkgallring2.jpg


Lättsam huggning

Uttaget var måttligt och jag gissar att vi tog ut runt 20-25 m3sk/ha vilket bör motsvara max 20% av volymen. Uttaget fokuserades på stammar som inkräktade på huvudstammarnas kronutrymmen så en och annan grövre björk åkte också i backen. Det går fort att hugga fin björk när den har kvistrensat sig en bit. De kvistar som finns sitter glest och det är mest att fälla och kapa. Det går fort att gallra ett hektar björk om i den här åldern när det är välskött sedan tidigare. Med det glesa förbandet som blir efter gallringen går det i princip att köra fyrhjuling överallt i beståndet för att köra hem veden.

1670513473_björkgallring9.jpg


1670513473_björkgallring8.jpg


Ta bort skadade björkar

Något som framkom väldigt tydligt var att björkar som uppvisar minsta tecken på skada i stort sett alltid har omfattande röta inne i stammen. Det kan handla om en mekanisk skada på barken eller en avsågad kvist. Eller att det varit en dubbelstam där den ena hade kapats bort. En huvudstam som sparas ska alltså vara helt skadefri. Det är bättre att hugga bort en skadad björk och spara en som är frisk även om man då får ta bort den självklara huvudstammen.

1670513473_björkgallring4.jpg


Skadebilden (som inte var speciellt omfattande) reser också en hel del frågetecken om stamkvistning av björk. Ska man vara på den säkra sidan ska man nog helts undvika det. I alla fall när det gäller frisk kvist. Möjligen kan man såga bort torrkvist om man är försiktig med stammen.

Självsådd vårtbjörk ett intressant alternativ

Nu var det här planterad vårtbjörk men i många delar av landet så kan även självföryngrad vårtbjörk ge både kvalité och hög produktion. Speciellt i stora delar av Svealand och i södra Norrland. Om förutsättningarna finns så går det att få upp björkbestånd till låg eller ingen kostnad jämfört med en dyr plantering som dessutom riskerar att ätas upp av rådjur och älg.

Ett exempel på självföryngrad björk skrev vi om för något år sedan. Om ett björkbestånd bara någon kilometer från där vi var nu. Den björken visade en imponerande produktionsförmåga men hade tyvärr inte skötts ordentligt med den sista gallringen som skulle ha gjorts. Nu är den slutavverknings-färdig efter knappt 50 år.

Vi kommer att följa det nygallrade björkbeståndet och återkomma med lite mer bilder och information de närmaste åren om hur det utvecklas.

Video från björkgallringen

Här finns en video från när jag och Fredrik gallrade det planterade vårtbjörksbeståndet:





   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782894 Finhuggning. 😀

Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

jannee  
#782909 Med dagens vedpriser är det kanske knappt värt mödan att få fram fanertimmer, gäller att m.a.o. finna köpare som betalar för vad varan är värd.
Vet du Torbjörn någon inköpare av sådant ?
Få Putin fortsätta med att djävlas med Västeuropa kommer vi att få stora problem med energiförsörjningen, vilket i sin tur kommer att gynna vedproducenterna.
Du/Ni vill hävda att rötan kommer från skador på stammen, inget som säger att den kommer från marken?, tänker då mest på hur gran kan bli rötskadad.

Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

isteskog  
#782917
jannee skrev:Med dagens vedpriser är det kanske knappt värt mödan att få fram fanertimmer, gäller att m.a.o. finna köpare som betalar för vad varan är värd.
Vet du Torbjörn någon inköpare av sådant ?
Få Putin fortsätta med att djävlas med Västeuropa kommer vi att få stora problem med energiförsörjningen, vilket i sin tur kommer att gynna vedproducenterna.
Du/Ni vill hävda att rötan kommer från skador på stammen, inget som säger att den kommer från marken?, tänker då mest på hur gran kan bli rötskadad.

Gammal björk blir röten från centrum. Yngre björk blir för det mesta röten av skador.

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

HannuRöj  
#782924 Efter gallringen ska det i princip inte dö av fler kvistar utan hellre ha färsk kvist där det inte är kvistfritt.
😀 Presis detta är en stor utmaning som kan aldrig pointeras för mycket.
Även andra gallring måste göras i tid förran kvistarna börjar torka. Beståndet ser inte för tätt ut så det är allt för vanligt att man missar gallringsbehovet.


Det är bättre att hugga bort en skadad björk och spara en som är frisk även om man då får ta bort den självklara huvudstammen.
😀 Väldigt kort tidsfönster för detta. Björk tål nästan inget höggallring.
Därför är det viktigt att göra alla åtgärderna i rätta tid.

Trevlig att träffa er på videon.

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

halvproffs  
#782936 @Torbjörn Johnsen. Min björkskog som du kollade på liknar i mångt o mycket denna men jag har ett tätare självföryngrat bestånd om jag inte lurar mig på bilderna.
Mitt var också 18cm i snitt och samma ålder så ungefär samma värden här som hos brorsan din.
Tanken är att glesa ut beståndet nästa höst.
Jag har använt en slana på 3m och slagit bort torrkvist på raka fina stammar. Dom sitter inte fast någonting just. Känns som jag förekommer snön som kvistrensare.
Blev lite fundersam på rötan för jag har inte sett någon röta alls i mitt bestånd.

Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

80-90  
#782938 Det där är smörhuggning på högsta nivå 👍👍å väldigt fint blev det 👍 mera Björk åt folket

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Monark1954  
#782946 Någon som har mätt grundyta efter en gallring som är gjort i rätt tid?

Jag upplever grundyta som ett effektiv definition i ett traktdirektiv till skördaren.

Jag gissar att den gallrade granen ovan ligger under grundyta 10.

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Torbjörn Johnsen  
#782958 Jag gissar att Gy är runt 13-14 m2. 650 stammar/ha med medeldiameter i brösthöjd 16-17 cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Kjohan  
#782968 Hur tätt planterades?

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Mackanz  
#782973 Intressant läsning!
Bara en egen fundering som vore kul att veta om någon provat, skulle det rent teoretiskt gå att plantera gran under björkarna för att få upp nästa generations skog med ett bra försprång?
Blir väl en typ av lövskärm?

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Ove Lindberg  
#782974 Jag har gjort det på ett skifte som jag köpte för 4 år sedan. Plantorna är nu mellan 0,5 o 1,1 meter

Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Sjögård 4  
Användarvisningsbild

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

Mackanz  
#782989

Hör läst den men tänker här blir det ju planering under 20 årig timmerställning, tänkte om det blir någon skillnad när björkarna blir såpass stora i jämförelse med kronbergsmetoden.

Avatar Fallback

Re: Björkgallring i planterad vårtbjörk (video)

80-90  
#782991
Mackanz skrev:

Hör läst den men tänker här blir det ju planering under 20 årig timmerställning, tänkte om det blir någon skillnad när björkarna blir såpass stora i jämförelse med kronbergsmetoden.

Granen kommer väldigt fint under sånt !! Björk är granens moder . Bara å köra på

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).