mån 05 dec 2022, 10:06#782143
Mycket intressant. Tack Tåndemåla!
Jag jobbade i Tyskland under stora delar av 90-talet (90-91 och 93 och 96-97), bl.a. i södra Hessen. På den tiden kunde de inte fatta hur vi i Sverige "vågade" ha bara två trädslag som vi dessutom planterade i monokulturer. "Hur kan ni veta vad som är gångbart om 100 år?" frågade de. Ja, vad svarar man på det?
Att virkesmarknaden styr var tydligt 1993 när jag var nere efter stormen i norr det året. För att undvika bagga-skador fick skogsägare bidrag av staten för att bara få bort träden. Jag körde flishugg då. Vi flisade 30-40 centimeters granskog, hela träden, som vi bara blåste ut på marken. Ingen ville ha bränsleflis heller. Plantörerna kom veckan efter och fick gräva sig ner till marken genom ett halvmetertjockt flislager. Jag sa till en "Förster" att om de väntar ett år så har flisen sjunkit ihop rejält men det trodde han inte på.
Jag minns att jag träffade en virkeshandlare som lyckats sälja pålar som skulle vara 3-4 meter långa och spetsade i ena änden. Annars var det svårt att sälja virke då. Det var knepigt för en svensk att förstå ...
Under andra hälften av 90-talet var jag i norra Tyskland o skördade gallring. Där planterade de gärna i täta förband, 5-6000 plantor/ha, och med minst fem trädslag på samma "hygge", dvs. under skärm, för kalhyggen var inte aktuellt. Jag gallrade ett antal sådana områden som var planterade i enmetersförband. Har aldrig sett så risig skog. Grenarna föll aldrig av för de stöttade varandra eftersom det var så tätt. Men det blev snyggt efteråt - och mycket virke per ha.
Det är intressant att ha sett utvecklingen i Tyskland. 1990, när jag var där första gången (i Hessen), hade de flesta aldrig sett en skördare. Idag har de lika mekaniserat som vi och maskinmarknaden är mättad.
Slutligen en fråga till dig Tåndemåla: Pratdes det något om "de gröna" i Tyskland? Jag vet att de är starka där och t.ex. att PEFC/FSC sedan januari -15 inte tillåter att man tar ut GROT, eller "kronmaterial" som de kallar det ur skogen. De ville även att barken skulle lämnas men det fick de inte igenom då. Likaså har de ett krav på 40 meters stickvägsavstånd, vilket gör att småmaskiner, som de annars gillar, har svårt att ta sig in på den marknaden eftersom 89% av skogen där är certifierad antingen via PEFC (76 %) eller FSC (13 %). Om jag vore skogsbrukare där skulle jag vara bekymrad över detta. Berörde dina skogvaktarkompisar detta?