Arbetskläder för skogen

Tips på huggarbyxor

125 inlägg 62888 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#778236 alias - Tips på huggarbyxor

Alias har hjälp till i frågan tidigare.
Även du Blondin 750.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Blondin 750  
#778242 @Alias har du möjlighet att mäta sömmen på din byxor och se att det stämmer måttet i tabellen. Det jag funderar på är om måttet i tabellen är måttet på benet eller måttet på sömmen. Jag är kanske trög men jag har aldrig riktigt funderat på vad måttangivelser på kläder avser men jag har någon gång konstaterat att det har rekomenderats att mäta på ett befintligt plagg som man har, och jämför man med att mäta omkretsen på bröstkorgen och omkretsen på en tröja tex så skiljer det ju ganska mycket.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

alias  
#778251
Blondin 750 skrev:@Alias har du möjlighet att mäta sömmen på din byxor och se att det stämmer måttet i tabellen. Det jag funderar på är om måttet i tabellen är måttet på benet eller måttet på sömmen. Jag är kanske trög men jag har aldrig riktigt funderat på vad måttangivelser på kläder avser men jag har någon gång konstaterat att det har rekomenderats att mäta på ett befintligt plagg som man har, och jämför man med att mäta omkretsen på bröstkorgen och omkretsen på en tröja tex så skiljer det ju ganska mycket.


Jag kan försöka komma ihåg att mäta sömmen till helgen, när jag åter är på samma plats som mina huggarbyxor.

Brådskar det mer så kanske vi kan be @Erre att förbarma sig och mäta sömmen från grenet och ner till ankeln på sina huggarbyxor (om de befinner sig på samma ort). Tyckte han skrev att han beställde byxor med standardlängd när jag gick tillbaka i tråden, så då borde den sömmen vara ca 78 cm om teorin stämmer.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#778267 Kan absolut kolla om du vill Blondin 750.
Köpte M byxor.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Ent  
#778284 Mina Pfanner Ventilation i storlek L är 77 cm från grenen. Jag har 33-32 på jeans, är 187 cm, ca 82 kg.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Blondin 750  
#778290 Tack Ent! 👍 En fråga till som dök upp, är det mudd/snölås och krok för att fästa i kängorna på modell Ventilation?

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Blondin 750  
#778308 Nu har jag beställt ett par Pfanner Ventilation i storlek S, och som Alias var inne på så är benlängden samma på alla oavsett storlek, det är dock möjligt att beställa kortare eller längre än standard vilket framgår i tabellen. Tack för alla svar! 😀

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

JensSkoog  
#778309 Köpte ett par Timberland huggarbyxor ungefär ett år tillbaka, rekommenderat av @anersimyra.
Riktig sköna och dom bjöd på tre olia benlängder, normal och pluss sju/minus 5 cm, som passar mig perfekt. Berättade till min StihlÅF att jag inte köper Stihl eftersom dom inte bjuder på storleken LTMKB (liten tjock med korta ben!)
Slutar mycket bra emot kängorna med elastik. Mycket nöjd med den byxan, så jag tar den alla dager även om jag har ett par Stihlbyxor hängande också.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Ent  
#778310
Blondin 750 skrev:Tack Ent! 👍 En fråga till som dök upp, är det mudd/snölås och krok för att fästa i kängorna på modell Ventilation?

Japp, det finns löstagbar mudd med krok. Mina byxor har invändiga påsar för knäskydd, det var nytt på denna modell. Just när jag köpte (från Skogma) var det bara de röda som hade knäskyddsfickorna, inte de grå.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Blondin 750  
#778315 @JensSkoog är det Timbermen sågskyddsbyxa du menar?

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

JensSkoog  
#778326
Blondin 750 skrev:@JensSkoog är det Timbermen sågskyddsbyxa du menar?

Stämmer.
1667905051_2021.10.27_ny_sagbukse_(1).jpg

1667905063_2021.10.27_ny_sagbukse_z_(4).jpg

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Camaro1969  
#778340 jag tänkte nästan köpa ett par stihl xtreem, törs inte beställa pfanner oprovade då de kostar så pass mycket.

stihlbyxorna va grymt sköna, men frågan är hur länge de håller

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

svampbob  
#778347
Camaro1969 skrev:jag tänkte nästan köpa ett par stihl xtreem, törs inte beställa pfanner oprovade då de kostar så pass mycket.

stihlbyxorna va grymt sköna, men frågan är hur länge de håller


Pfanner provar och köper man på skogsmässor.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778367
Camaro1969 skrev:jag tänkte nästan köpa ett par stihl xtreem, törs inte beställa pfanner oprovade då de kostar så pass mycket.

stihlbyxorna va grymt sköna, men frågan är hur länge de håller


Tyvärr inte alls lika länge som de borde, med tanke på det skyhöga priset. 👎

Dock mycket sköna och behagliga. 👍
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 08 nov 2022, 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

uffejohan  
#778378
Niking skrev:
Camaro1969 skrev:jag tänkte nästan köpa ett par stihl xtreem, törs inte beställa pfanner oprovade då de kostar så pass mycket.

stihlbyxorna va grymt sköna, men frågan är hur länge de håller


Tyvärr inte alls lika länge som de borde, med tanke på priset. 👎

Dock mycket sköna och behagliga. 👍
/Niklas

Sak samma med Husqvarnas Extreme-byxor… Blixtlås går sönder, inte rivtåliga på baksidan, hakarna längst ner lossnar. Det sista har jag åtgärdat med ett litet buntband ( ett nytt varje dag ) fäst i skosnöret. Småsaker, men onödiga kan man tycka, på byxor som kostar 3000 kr. Men som niking säger, sköna och behagliga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).