Arbetskläder för skogen

Tips på huggarbyxor

125 inlägg 62914 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

r93  
#731783
JohannesG skrev:Någon som har erfarenhet av Oregons byxor? Är ju en lägre prisklass.


Har ett par waipoua(?) sedan många år tillbaka, väldigt nöjd med dom, har hållit längre än mina sthil som jag hade innan.
Kommer troligtvis att köpa likadana när det blir dags för nya.

Men jag är ingen året runt huggare heller!

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#731791
JohannesG skrev:Någon som har erfarenhet av Oregons byxor? Är ju en lägre prisklass.

Oregon Waipoua är extremt prisvärda då kvaliten på inget sätt är sämre än hos de dyraste alternativen..🤑👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#731797
uffejohan skrev:Jag slog på stort och köpte Husqvarna Technical Extreme ( bara namnet 😮 ) huggarbyxor, Cordura-förstärkta, ventilationsöppningar och allt möjligt. Har väl använt dem max 100 huggartimmar. De små plastblixtlåsen spricker, det går hål på förstärkningarna m.m. Aldrig mer Husqvarnas kläder. Det räcker inte med flådiga namn, de måste leverera kvalitet också. Har samma erfarenhet av Husqvarnas huggarkängor när det gäller produktnamn kontra kvalitet.

Exakt min erfarenhet med. För dyra för vad dom håller för.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731816 Stihl Extreme byxor är väldigt elastiska och smidiga, om än inte särskilt slitstarka.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

alias  
#731890
Erre skrev:Låter bra. 👍
Lite tajta i storlekarna alltså. Bra info.
Är 1,82 m och väger 74 kg (en bra dag).


Håller inte med om att modellerna skulle ha tajt passform (i alla fall inte de modeller jag har).

Vi är jämnlånga men min matchvikt ligger oftast runt 80 kg.

Jag kollade storlekarna i jacka och byxor. Jag har L i jackorna och M + 7cm i byxorna, men då har jag långa armar, kort torso och långa ben (kör på W33L34 i jeansen).

Jackan till vänster i bild är ca 10 år äldre än den till höger och mycket välanvänd. Tycker att den åldrats med värdighet:

1634328291_20211015_213053.jpg


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

anersimyra  
#731895
1634331081_898855da-cc41-404d-b152-be47d85e8943.jpeg
Nog för att de äldre huggarkläderna var ändamålsenliga, men när kamraten från skogsbruksskolan dök upp skrudad såhär så kunde jag inte låta bli att nämna att han såg ut som Svartenbrant nyss utsläppt från en öppen anstalt, och självklart så var han även skrudad i traditionella gummistövlar.. =))

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Ent  
#731901 Har ett par Fiordland som är minst 10 år, de har huggit alla årsvedar under åren och varit med när vedarna arbetats upp. De har såklart fått mycket smårevor här och där som jag fått lappa (Casco rubberfix, det som tidigare hette Liquisole rekommenderas!). Vad jag kan minnas är det ingen söm som gått upp, och inga nötningsskador heller. Enda felet, som de delar med alla andra huggarbyxor, är att de är saknar påsar för knäskydd.

Oregon har dock någorlunda smidiga 'hockeybenskydd' som funkar skapligt. Kunde haft en liten aning tjockare vaddering över knät, men mycket bättre än ingenting. Skydden kostar under 200 på Jula

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#731981
alias skrev:
Erre skrev:Låter bra. 👍
Lite tajta i storlekarna alltså. Bra info.
Är 1,82 m och väger 74 kg (en bra dag).


Håller inte med om att modellerna skulle ha tajt passform (i alla fall inte de modeller jag har).

Vi är jämnlånga men min matchvikt ligger oftast runt 80 kg.

Jag kollade storlekarna i jacka och byxor. Jag har L i jackorna och M + 7cm i byxorna, men då har jag långa armar, kort torso och långa ben (kör på W33L34 i jeansen).

Jackan till vänster i bild är ca 10 år äldre än den till höger och mycket välanvänd. Tycker att den åldrats med värdighet:

1634328291_20211015_213053.jpg


MVH
Alias

Tack alias!

Bra info. Så blir det rätt från början utan att behöva skicka tillbaka å krabba. 👍

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732040 Jag ska kolla på de hos engelbert strauss nästa gång det ska handlas.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Raggarö  
#733379
Ent skrev:Har ett par Fiordland som är minst 10 år, de har huggit alla årsvedar under åren och varit med när vedarna arbetats upp. De har såklart fått mycket smårevor här och där som jag fått lappa (Casco rubberfix, det som tidigare hette Liquisole rekommenderas!). Vad jag kan minnas är det ingen söm som gått upp, och inga nötningsskador heller. Enda felet, som de delar med alla andra huggarbyxor, är att de är saknar påsar för knäskydd.

Oregon har dock någorlunda smidiga 'hockeybenskydd' som funkar skapligt. Kunde haft en liten aning tjockare vaddering över knät, men mycket bättre än ingenting. Skydden kostar under 200 på Jula


Jag letade med ljus och lykta efter byxor med fickor för knäskydd (det fanns sådana fickor på mina Stihl, de byxorna nöttes ner ganska fort) efter lång tid och förhandling med Skogma togs ett par Pfanner fram (fanns tydligen i Tyskland), inte lika stretchiga som Stihls variant men mycket mer hållbara.

Jag har bara 2 tuber Liquisole kvar i frysen, är Rubberfix lika bra som Liquisole? Jag har hört motsatsen.....

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Ent  
#733398 Intressant med Pfannerbyxorna, vad heter modellen? Om rubberfix är lika bra som Liquisole vet jag icke, bara att det funkat.

Däremot köpte jag på Biltema eller Byggmax ett bygglim som verkade identiskt som gummiklistren. Man fick en hel patron till siliconpistolen för 50-100 Kr. Lagade byxor med det nån gång och det funkade också. Minns tyvärr inte vad det hette.

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Raggarö  
#733402 Pfanner gladiator, kommer inte ihåg om hängslen ingick, beställde XXL + 7cm extralängd till 187cm/110 kg, hade kunnat vara lite smalare i midjan men med livrem kan jag omforma musklerna.

Raggarö

Avatar Fallback

Re: Tips på huggarbyxor

Ent  
#734108 Forskade lite om brallorna. Skogma-säljaren hävdade att Pfanner inte hade några med fickor för knäskydd, och ingenstans på webben kunde jag utläsa något om det. Kollade med Pfanner direkt och efter lite pingpong-mailande fick jag bekräftelse och en bild. Modellen heter Gladiator Ventilation 101761. Tydligen har fickorna tillkommit på senare tid och ÅFar har inte koll på detta.
Hur upplever du dem, jag tänker ifall det blir snävt över knät i o m att fickorna är på insidan?

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Raggarö  
#734122 På mina Gladiator sitter knäskyddsfickan på utsidan, knäskyddet stoppas i underifrån (kardborrestängning).

Det verkar konstigt att varken Pfanner eller Skogma verkar ha koll på byxorna, om jag minns rätt så förhandlade jag med en Skogmaförsäljare angående knäskyddsfickorna. Inga fickor - Ingen affär......har man knotiga knän så uppskattar man stoppningen.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Tips på huggarbyxor

Erre  
#739508 Tack @alias och @Blondin 750
Jag körde på storlek M rätt över i både jacka och byxa.
1639763403_img_20211217_184957_920.jpg

Oklart vad hunden tänker.
"Till det priset borde det vara godis i fickorna"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).