Servicebyggnader

Bygga längre "carport" med självbärande plåt

14 inlägg 17029 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga längre "carport" med självbärande plåt

TobiasR  
#711737 Hej!

Tänkte bygga en länga på ca 7x18m med 3m breda och ca 3.5-3.7m höga öppningar för fordon på långsidan ev. Så blir en öppning lite större för att få in virkespaket osv.

Är inne på självbärande plåt och fick svar av lokala plåtfirman att tp127 0.88mm skulle funka bra till 7m spännvidd i min snözon som är 2.5(om jag räknat rätt kan de bli upp till 25ton taklast?)

Det hela kommer att stå på plint med 3m isär dvs ca 16 plintar med dränerad grusbädd
Gården ligger uppe på en rullstensås och där jag ska bygga är nedanför på åkern och där verkar det vara finare sand i backen

Så nu till mina funderingar:

Vilken storlek på plint tror ni kan vara lagom ? Att gräva en grop 100-120cm packa ner sten och sen hälla i betong ca 10cm ställa med ett par armeringsjärn och sen 200mm gjutrör? Eller räcker de med att ställa gjutrör direkt på betongplattor? Tänkte om det är risk att plinten dras upp vid storm.

Vilka dimensioner skulle ni valt till stående stolp och hammarbandet? Jag sågade upp massvis med virke förra året så behöver inte snåla på de.

Är det någon som har gjort något liknande bygge Eller har några tips till en nybörjare?

Självklart ska både väggar och tak kryssas ordentligt


Hoppas inte det blev alltför rörigt

Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711750 Jag fick (inofficiellt) 25 kraftledningsstolpar av nätägaren, som jag tänkt använda. Men det kändes fel att bara gräva ner dessa i backen.......tänk om de ruttnar och är sedan omöjliga att byta ut?
Köpte därför 20 blåa plasttunnor som det vart spenskölj eller diskmedel i. Tänkte använda dessa som plintar med nåt kraftigt järn som fäste för stolpe......bara gräva ner och fylla med ränna från betongbil, torde bli ca 517 kg/440 kr per plint.

Men så när jag jämförde roten på kraftledningsstolpen och en blå plasttunna så kändes tunnan plötsligt väldigt liten.
Studerade jag sedan stolpen så var ju rotänden som vart nere i marken hur frisk som helst, som ny och luktade kreosot. Delen som vart ovan mark däremot var helt grå och sliten av väder och vind.
Platsen jag tänkt bygga är ett snustorrt mindre grustag, kreosotstolpar känns ju som de kommer stoppa i hundratals år.
Har också tänkt mig sådan självbärande plåt, 7,20 m är nog ett vanligt max standardmått. Tills vidare har jag ändå tänkt mig en bärande bjälke, kanske med halva antalet stolpar, i mitten av takfallet.
Dels skulle det nog kännas bättre, och dels så borde det gå lättare att dra/skjuta upp plåtarna mot nock.

Orsaken till stolpbytet var nog att man bytte till isolerade linor med helt annan upphängning, vilket nog hade vart svårt att montera på gamla stolpar, alltså inte pga röta.
Tunnorna har jag sålt vidare till bryggbyggare, husbygget kommer ske.....endera året, med rejält nedgrävda stolpar. 😉

Användarvisningsbild

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#711754 Apropå om plintar rivs upp vid stark vind.
Jag har tänkt på just detta pga jag har en sån byggnad, den har stått där i över 20 år och stolparna
står på liggande telestolpar som är nedgrävda minder än en halvmeter.
Så förankringen är nära noll och ändå står den kvar.

Avatar Fallback

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

bevakare  
#711777 Jag har byggt en carport som är 6 meter djup och 20 meter bred, 4,20 inkörnings höjd, 3 meter längst bak, byggt år 2017.
Vi har använt telefonstolpar, limträbalkar samt plåt
Vi grävde ner telefonstolparna ca 1,5 meter i backen, ståendes med hjälp av en huddig grävare.
I mitten där skarven på 10 m limträbalkarna möter varann har vi dubbla telefonstolpar både fram och baktill.
Från framsidan sett 1:a facket 4 meter brett 2:a 6 meter brett 3:dje 6 meter brett 4:e 4 meter brett.
Bakraden står det en telefon stolpe per 4 meter.
På taket självbärande plåt tp 127, 7,2 meter lång, på väggarna 3 meter höga plåtar tp 45 allt i aluzink.
Köpte från martinsson trä 4 st limträbalkar a 10 meter och placerade dessa liggande på toppen av telefonstolparna som jag skruvade fast takplåten i.
Carporten är bra, jag har naturligtvis kryss strävat. Ingenting har rört sig.
Markförhållandena hos oss är sand.
Det jag funderar på att lyxa till med nu är en betongplatta......

Dock är det så med facit i hand. Om jag skulle göra om detta idag.
1. Jag skulle öka djupet från 6 m till minst 7 m men helst 8 meter djupt.
2. Bakraden med stolpar skulle jag glesa ut, så att jag på någon sektion av de 20 meterna fick ca 6 m lucka, i fall jag behöver för djupa dvs bygga ut bakåt.
3. Jag har idag 4,2 inkörnings höjd framtill och 3 meter höjd baktill. Skulle sänka framtill till ca 3,5 meter inkörnings höjd.
4. Jag lade takplåten ganska jäms med väggen vilket gjorde att jag inte fick nått utstick på gavelväggen. Skulle ha låtit plåten gå ut ca 2-4 dm vilandes på limträbalken och flyttat in telefon stolpen motsvarade. Klantigt av mig men jag har aldrig byggt en carport förut.

Användarvisningsbild

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

TobiasR  
#711790 Intressant 👍 har ni några bilder ?

Känner att jag vill ha iaf 7 m i djup ifall det blir ett pallställ framför en del fordon

Vet ni något vettigt ställe man kan köpa plint med fot på?

Funderar även på markskruv om det finns några som klarar belastningen men vet inte om det kan bli ekonomiskt, orkar man dra ner sånna på 2personer med en balk om man förborrar ett mindre hål?

Är 150m från vatten och el så blir lite besvärligt och gjuta egna plint på plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

bevakare  
#712915
1621024495_394d2118-c70e-49f0-a15f-38e4d8b8c465.jpeg
Ursäkta sent svar men här kommer bilder

Avatar Fallback

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

550  
#713076 Har mittenstolparna satt sig, eller är det en synvilla (på den sista bilden)?

Användarvisningsbild

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

svampbob  
#713080 Jag misstänker att 7 meter är max du kan få ut med självbärande plåt.

Användarvisningsbild

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

TobiasR  
#713255 Är det någon som har lite koll på vad självbärande plåt klarar? Plåtfirman här rekommendera tp127 0.9mm om jag skulle ha 7m spännvidd, men klarar den någon snölast alls?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

Dennis1982  
#713286
TobiasR skrev:Är det någon som har lite koll på vad självbärande plåt klarar? Plåtfirman här rekommendera tp127 0.9mm om jag skulle ha 7m spännvidd, men klarar den någon snölast alls?

Du borde kunna få en offert där leverantören har gjort en enklare beräkning. Enligt ruukkis tabeller bör du upp i 1.2 mm. Det kommer att bli lite häng men det är kanske av mindre betydelse på detta.

Avatar Fallback

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

550  
#713302 Du kanske kan sätta en rad med stolpar inne, fast förskjutna inåt i hallen? Typ 5-5,5 m mellan yttersta raden och andra raden (i djupled). Går också att öka på till 8 m djupt så får det plats mer innanför fordon. Kanske onödigt ifall du tänkte dig ha pallställ hela vägen. Dock får man bryta pallstället vid varje stolpe om det ska vara längre än ett fack.
Ställer man fordon så vill man kunna öppna dörrarna utan att slå i en stolpe...
Fördel är att du kan gå ned i plåttjocklek, samt dela plåtarna på längden ifall du vill ha ännu lättare plåtar att lyfta upp.

Jag hade nog funderat på öppningsbredden i framkant också. Känns mycket enklare att gå upp på 6 m (3x6=18), om du inte vet exakt vilka maskiner som ska förvaras i varje fack. Fast då behöver du limträ- eller stålbalk. Det kanske är en nackdel om du vill använda eget virke, men det går förstås att bygga egna balkar om man orkar.

Avatar Fallback

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#713312 trp130, 7 m lång med upplag i var ände - då behöver man garanterat upp i 1,2mm plåt i snözon 2,5. Inte säkert det räcker.
Alla som säljer/tillverkar plåt kan ta fram beräkning åt dig utan kostnad. Skarvskruva plåten s500 så behöver du inte kryssa något alls i taket.

Användarvisningsbild

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

TobiasR  
#715802 Fått tag i ett parti TP131 1.0mm 7.2m längder som jag kommer använda allt annat är de hysteriska priser på just nu...

Gjorde egna plint med fot och ett skelett av armering i som jag tror kommer stå stilla
1623327993_20210603_231216.jpg


Men plint avståndet på långsidan där det kommer va öppet blev 5.2+3.5+3.5+5.2 och resterande 3 väggar är det 3m mellan plint

Tror ni man kan bära 5m spännvidd med dubbla 3x9"
Och dubbla 2x8 på resten ?

Funderar även på att använda 6x6 som stolp på framsidan för att få ordentligt upplag för dubbla 3x9"

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga längre "carport" med självbärande plåt

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777791
bevakare skrev:
1621024495_394d2118-c70e-49f0-a15f-38e4d8b8c465.jpeg
Ursäkta sent svar men här kommer bilder


Metallfästet mellan stolpar och limträ, är det något som finns att köpa?

.....och vad är det för dimension på limträet?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).