tis 04 maj 2021, 11:40#711777
Jag har byggt en carport som är 6 meter djup och 20 meter bred, 4,20 inkörnings höjd, 3 meter längst bak, byggt år 2017.
Vi har använt telefonstolpar, limträbalkar samt plåt
Vi grävde ner telefonstolparna ca 1,5 meter i backen, ståendes med hjälp av en huddig grävare.
I mitten där skarven på 10 m limträbalkarna möter varann har vi dubbla telefonstolpar både fram och baktill.
Från framsidan sett 1:a facket 4 meter brett 2:a 6 meter brett 3:dje 6 meter brett 4:e 4 meter brett.
Bakraden står det en telefon stolpe per 4 meter.
På taket självbärande plåt tp 127, 7,2 meter lång, på väggarna 3 meter höga plåtar tp 45 allt i aluzink.
Köpte från martinsson trä 4 st limträbalkar a 10 meter och placerade dessa liggande på toppen av telefonstolparna som jag skruvade fast takplåten i.
Carporten är bra, jag har naturligtvis kryss strävat. Ingenting har rört sig.
Markförhållandena hos oss är sand.
Det jag funderar på att lyxa till med nu är en betongplatta......
Dock är det så med facit i hand. Om jag skulle göra om detta idag.
1. Jag skulle öka djupet från 6 m till minst 7 m men helst 8 meter djupt.
2. Bakraden med stolpar skulle jag glesa ut, så att jag på någon sektion av de 20 meterna fick ca 6 m lucka, i fall jag behöver för djupa dvs bygga ut bakåt.
3. Jag har idag 4,2 inkörnings höjd framtill och 3 meter höjd baktill. Skulle sänka framtill till ca 3,5 meter inkörnings höjd.
4. Jag lade takplåten ganska jäms med väggen vilket gjorde att jag inte fick nått utstick på gavelväggen. Skulle ha låtit plåten gå ut ca 2-4 dm vilandes på limträbalken och flyttat in telefon stolpen motsvarade. Klantigt av mig men jag har aldrig byggt en carport förut.