Motorsåg och handhållet

Husqvarnas äldre kedjebroms. Problem.

5 inlägg 1509 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarnas äldre kedjebroms. Problem.

qvarne2  
#772376 Här har vi en Husqvarna 44 practica med den gamla kedjebromsen i (stål)? Det finns till synes en tumskruv för någon justering. Vad gör egentligen denna tumskruv? Kedjebromsen på denna sågen ligger på och förhindrar sågen från att varva. Även i bak läget. Drar jag tillbaka kedjebromsen med handen så släpper den och det går att varva. Men i "av" läget så bromsar den fortfarande kopplingen så det inte går att köra sågen. Hur fixar jag detta problemet ? 🤔
1664104429_20220925_125341.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas äldre kedjebroms. Problem.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772408 Kan vara lite olika saker. Den ratten du menar ska utlösa broms om man trycker på bågen. Är bågen krökt lite eller skruv feljusterad så går det inte.
Bromsband justeras med muttern till bågen och skruv i ändan på bandet.
Jag gissar det är nåt av detta, men kan vara kass kopplingstrummelager, skit bakom band och mer...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas äldre kedjebroms. Problem.

anersimyra  
#772425 Om ”haken”som håller kastskyddsbågen i uppspänt läge börjar bli sliten så frigörs inte bromsbandet tillräckligt från kopplingstrumman. Är den inte alltför sliten så kan man fila till den med en rundfil och därefter justera bromsbandet genom att skruva på den fyrkantiga muttern i änden på bromsbandet. ”Tumskruven” ska justeras till rätt avstånd från bågen för att bromsbandet ska utlösas även om man inte håller handen på bågen. Rätt avstånd finns att hitta om man googlar på 44 eller 444 men håller man sågen runt 35-40 cm över en stubbe och släpper ner svärdspetsen i stubben så ska bromsbandet ansättas. Vid utlösningsprovet så håller man då sågen i bakre handtaget och låter den falla av sin egen tyngd. En god idé kan för övrigt vara att lägga hela kåpan i diesel över natten för att lösa upp gammal olja och annat bös som kan få mekanismen att kärva..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas äldre kedjebroms. Problem.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772463 Avvibreringen kan ställa till det rätt rejält så kolla så de är redigt o rätt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas äldre kedjebroms. Problem.

PRN  
#782084
qvarne2 skrev:Här har vi en Husqvarna 44 practica med den gamla kedjebromsen i (stål)? Det finns till synes en tumskruv för någon justering. Vad gör egentligen denna tumskruv? Kedjebromsen på denna sågen ligger på och förhindrar sågen från att varva. Även i bak läget. Drar jag tillbaka kedjebromsen med handen så släpper den och det går att varva. Men i "av" läget så bromsar den fortfarande kopplingen så det inte går att köra sågen. Hur fixar jag detta problemet ? 🤔
1664104429_20220925_125341.jpg


Köp en nyare kåpa med plastkastskyddet å sälj detdär till mig ? :-D Win Win !
Hälsningar Paul Roger

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).