fre 16 sep 2022, 11:20#771212
jlhp skrev:stämmer det som jag har fått för mig att den horisontella delningen bortsett från problemen den medför på sätt och vis gör den mer lättmekad om man bara vet vad man gör?
Ja, i det stora hela tycker jag det, särskilt när det gäller att komma åt vevaxel och lager. En nackdel är att det inte bara är att lyfta cylindern och sen skruva tillbaks den, eftersom övre vevhushalvan sitter med samma skruvar. Skulle tro att en del otätheter kommer sig av att man lossat och sen skruvar ihop utan att se till att täta vevhusskarven.
En sak till som är bökig är gummibälgen mellan förgasare och cylinder, men det är ju något som rätt många sågar har, inte typiskt för Jonsered.
Sen skall vi inte glömma märkeshatarsyndromet. Den som en gång fått för sig att ett visst märke av bilar, traktorer, sågar, gräsklippare eller vad som helst, kommer alltid att hitta fel och aldrig erkänna fördelar. Om man bara vill finns det alltid exempel på problem som sen kan generaliseras. Två havererade exemplar kan visas hur många gånger som helst på nätet för att bekräfta hur uruselt ..... är (sätt in valfritt hatobjekt på den prickade linjen) 😎
Motsatsen är märksefanatikern. Alla fel som någonsin inträffar beror på handhavande, bränsle, klimat, föroreningar, kosmisk strålning, skurkstater, eller okända yttre krafter. 😉 Exemplevis Jonsereds är det ju aldrig några fel på som inte orsakats av yttre faktorer 🤣
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)