Motorsåg och handhållet

Jonsered 510SP byte av kolvring

42 inlägg 4505 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

qvarne2  
#771061 https://www.skogsverktyg.se/index.php?c ... 6d10bb2b1f

Passar denna? Syns ju inte på bilden om den har "fasade" ändar eller ej

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

Williamm  
#771064
qvarne2 skrev:https://www.skogsverktyg.se/index.php?cl=details&cnid=792072fe201efd48b3ca911770ac755d&anid=77b72e198cc50a9cc4d37f840ef5f92b&listtype=list&&sid=cfe2c8c87ce4d768e98d5f6d10bb2b1f

Passar denna? Syns ju inte på bilden om den har "fasade" ändar eller ej

Ja, det har varit carber när jag beställt samma. Och de är bra med fasade kanter.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

qvarne2  
#771116 Mätar kolvringsgapet just nu på den gamla ringen. 1.80mm bladmått får jag in i gapet. Både uppe och nere i cylindern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

Williamm  
#771120
qvarne2 skrev:Mätar kolvringsgapet just nu på den gamla ringen. 1.80mm bladmått får jag in i gapet. Både uppe och nere i cylindern.

Det är för mycket. Ny ring ska vara minst 0,20 och under en mm är bra.
Jag satte av misstag i en ring med 0,16 och det blev inte så bra. Men över 0,60 är för mycket enligt teknos-motorsågsbok.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

totte  
#771135 Instämmer! Byt ring så blir det nog fart på ekipaget. Kolven ser bra ut.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

qvarne2  
#771140 Kolven känns lite slapp i cylindern också. Går att vicka fram och tillbaka. Synligt glapp med ögat. Gick att trycka in ett 0.20mm bladmått i mellan. Känns inte helt 100% men med en kolvring blir det nog bättre. Orkar absolut inte slösa mer pengar än så på den med tanke på att jag återanvänder allt annat. Får bli ett experiment

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

Williamm  
#771141
qvarne2 skrev:Kolven känns lite slapp i cylindern också. Går att vicka fram och tillbaka. Synligt glapp med ögat. Gick att trycka in ett 0.20mm bladmått i mellan. Känns inte helt 100% men med en kolvring blir det nog bättre. Orkar absolut inte slösa mer pengar än så på den med tanke på att jag återanvänder allt annat. Får bli ett experiment

Det kommer kanske skramla lite men gå bra.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

totte  
#771145 Inte mycket mer än normalt. Kolven utvidgas en del när den blir varm, så där måste finnas lite spel.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

jlhp  
#771163 Kul tråd, följer med intresse. Fint med alla fina bilder också. Kompis har 510 och 520. Tycker tyvärr att 510:ans handtag är ganska mycket sämre, de rättade till det på 520, men som hobbyprojekt spelar det ju inte så stor roll.

Det jag läst mig till och tror mig veta om dem är att de var bland de första (kanske rentav den första) lite kraftfullare 50cc sågarna som var lika lätta som de mindre gallringssågarna på den tiden. Har för mig att den är aningen lättare än 238/242 trots att den alltså är på 49cc och har kraft därefter om den är frisk. Såvitt jag förstått det var det den sista Jonseredssågen som konstruerades av Jonsereds, sen blev det "bara" röda Husqvarnor av det.. Som jag förstått det så skall den ha ett gott bottenvrid på traditionellt Jonsereds 70-talsmaner. Så långt alltså en verkligt bra såg när den är i ordning, och som jag förstått det är den väldigt omtyckt av många här i Sverige.

Men, så var det då nackdelarna (detta har jag läst mig till på arboristforum om jag minns rätt). Konstruktionen lär vara behäftad med många källor till läckage och vara nästan omöjlig att få att gå ordentligt. Det lär vara den sågmodell som förstörde Jonsereds rykte som proffssåg over there och elaka tungor påstår att SP står för Semi Pro, man kan väl gissa att Jonsereds snarare tänkte att det skulle stå för Super Power.

Någon skrev att detta är den enda sågen som han inte plockar upp om han springer på den gratis...

Har läst nåt om att bultarna som håller ihop vevhushalvorna kryper och så blir det lätt läckage där, så jag skulle rekommendera att inte snåla på packningsmassan där. impulsslangen lär vara lite knepig att få ner i vevhuset på rätt sätt så att det blir tätt och sen sitter pipen på förgasaren lite snett så det blir en vinkling på slangen där som gör att när impulsslangen blir varm viker den gärna ihop sig så att det blir stopp (den idiotin tycker jag mig förresten ha sett på 372 också...). Rekommendationen var att trycktesta allt fortlöpande under monteringen för att slippa gå tillbaka och göra om i onödan.

Som sagt det var på amerikanska motorsågsforum de var så kritiska mot den.

Jag håller tummarna för att du lyckas få ihop den bra! :-)

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

totte  
#771179 Jo, det kom en liten bunt sågar som efterföljare under 80-talet, med samma ställ på vevhus och cylinder. Jonseredkaraktären finns där. De här 50-kubikarna skall köras med 8 kuggs drev för att komma till sin rätt. Jag har en 520SP och den är min bruksmaskin. 510 och 520 är praktiskt taget identiska utom handtagen som du nämner. 510 känns lite sladdrig att hantera om man inte är van vid den.

Att dom skulle vara så svåra att få att gå rätt har troligen sin grund i att de har skruvats med av mekaniker som inte känt till konstruktionen ordentligt och slarvat ihop den. Man skall inte vräka på med packningsmassa, ett fint lager av motorsilikon räcker. Att bultarna "kryper" beror nog vanligast på att det har applicerats för mycket packningsmassa.

Impulsslangen är knepig. En mycket tunn spiralfjäder inuti böjen eller en grövre utanpå hindrar den att vika sig. Att få ner den i vevhushålet går väldigt lätt om man gör det när sågen är isär. Om man måste göra det på en monterad såg trär man en kraftig ståltråd inuti slangen så är det rätt enkelt att sikta in och trycka ner den den centimeter som behövs.

Finns ett problem till, rätt vanligt att få kokning i bränslet om den körs riktigt hårt i varmt väder.

Annars är det knappast så att det har gjorts några bättre tvåtaktsmotorer sedan dess. Finns en del nyare med på papperet bättre vikteffektförhållande, men då handlar det om en effekt som bara fås ut vid ett mycket högt varvtal och som saknar det bottenvrid som får sågen att hålla varv vid belastning. Allt enligt min inte alltför ödmjuka åsikt förstås.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

jlhp  
#771188 Tack Totte, dina åsikter uppskattas mycket! :-)

Jag är tyvärr novis som motorsågsmekaniker, men stämmer det som jag har fått för mig att den horisontella delningen bortsett från problemen den medför på sätt och vis gör den mer lättmekad om man bara vet vad man gör?

I en annan tid för länge sedan brukade jag få ha pappas "storsåg", en Jonsereds 52E, när vi var i skogen, så det blev "min" såg. Den var väl föregångaren till 510/520 och hade väl i princip samma motor (slagvolym, effekt och effektkaraktär) men mer metall runtikring så den vägde något eller ett par kg mer. Uppskattade orken i den och den bara gick och gick, krånglade aldrig. Tycker det är nåt visst med de här gamla gedigna maskinerna, och inte bara för nostalgi. Det som kan vara lite jobbigt är att få tag på reservdelar.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

qvarne2  
#771202 Jag har också en 520sp 😀
Handtaget på 510an sitter ju med 2 skruvar undertill. 2 gummibussningar ovanpå som trycks på plats när man skruvar på övre plastkåpan. Extremt sladdrigt är det. Bör ju kunna fixas med hårdare bussningar eller något.
Har i alla fall beställt bränsleslang och kolvring så ska byta ut alla slangar på 510an och sätta på en kolvring. Smälla ihop det och se vad som händer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

totte  
#771212
jlhp skrev:stämmer det som jag har fått för mig att den horisontella delningen bortsett från problemen den medför på sätt och vis gör den mer lättmekad om man bara vet vad man gör?


Ja, i det stora hela tycker jag det, särskilt när det gäller att komma åt vevaxel och lager. En nackdel är att det inte bara är att lyfta cylindern och sen skruva tillbaks den, eftersom övre vevhushalvan sitter med samma skruvar. Skulle tro att en del otätheter kommer sig av att man lossat och sen skruvar ihop utan att se till att täta vevhusskarven.

En sak till som är bökig är gummibälgen mellan förgasare och cylinder, men det är ju något som rätt många sågar har, inte typiskt för Jonsered.

Sen skall vi inte glömma märkeshatarsyndromet. Den som en gång fått för sig att ett visst märke av bilar, traktorer, sågar, gräsklippare eller vad som helst, kommer alltid att hitta fel och aldrig erkänna fördelar. Om man bara vill finns det alltid exempel på problem som sen kan generaliseras. Två havererade exemplar kan visas hur många gånger som helst på nätet för att bekräfta hur uruselt ..... är (sätt in valfritt hatobjekt på den prickade linjen) 😎

Motsatsen är märksefanatikern. Alla fel som någonsin inträffar beror på handhavande, bränsle, klimat, föroreningar, kosmisk strålning, skurkstater, eller okända yttre krafter. 😉 Exemplevis Jonsereds är det ju aldrig några fel på som inte orsakats av yttre faktorer 🤣

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771225
qvarne2 skrev:Jag har också en 520sp 😀
Handtaget på 510an sitter ju med 2 skruvar undertill. 2 gummibussningar ovanpå som trycks på plats när man skruvar på övre plastkåpan. Extremt sladdrigt är det. Bör ju kunna fixas med hårdare bussningar eller något.
Har i alla fall beställt bränsleslang och kolvring så ska byta ut alla slangar på 510an och sätta på en kolvring. Smälla ihop det och se vad som händer.

Kolla så den nya ringen sitter rätt och inte glappar upp o ner i spåret. Glöm inte rensa i spåret. Spänsten i ringen är viktig. Ringar har många arbetsuppgifter. Det går ibland att köra utan. Lyckades sätta ihop en 444 utan när jag skulle testa skillnad mellan två tunna, en tunn och en vanlig ring. Startade o gick men var helt håltom...
Bussningarna behövs. Att tälja till träklossar eller skära ut i plast blir lite mindre vibrationsfritt och håller ännu sämre efter vad jag sett.
Hårda eller Sladdriga bussningar kan det bli av vissa oljor, andra verkar funka bättre och de håller formen bättre. Jag limmade tre gummiskivor i samma form så de blev lite styvare än orginal men vibrationer från skärutrustning känns mer. Så bytte jag tillbaks.

Var försiktig med tätningsmedel, det blir sämre ju mer du stryker på. viktigast är hörnorna vid vevlagren.
Vissa använder fett eller klibbig olja. Jag har provat på några för att se själv, verkar funka det med.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510SP byte av kolvring

jlhp  
#771237 Ha, ha, du har så rätt så Totte angående märkesfixering!
Jag har dock på senare tid lagt till Partnerkuber ihop med de felfria Jonsereds så jag är inte längre märkeskonservativ på riktigt ;-)

Tack också för all information och kunskap du förmedlar. Angående gummibälgen mellan förgasare och cylinder så anar jag att det allra bökigaste kan vara att få tag i en ny om den går sönder?

Tack också Mange för allt du bidrar med. Hilarious var ordet jag kom att tänka på nu, köra motorsåg utan kolvring och olja istället för packning!!! :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).