Dessutom är det ju bra om någon lever upp till miljöcertifieringens krav på lövandel...
Men glöm s k experters doktrin om nödvändigheten av att röja "hårt och tidigt". Björken måste diameterskiktas innan det är dags för en förstaröjning och stamantalet måste anpassas för att undvika en dyr stubbskottsröjning. Något som är ett skötselmässigt misslyckande!
I en bildserie nedan visas hur röjarens mardröm istället vänds till röjarens våta dröm!
Tidsdokumentationen är från en fallstudie i Småland, där jag under 14 år bedrivit metod- och teknikutveckling av mo-ma ungskogsröjning. Jag har här skapat blandbestånd på lövrika Gudrun-hyggen. Totalt har jag röjt över 2.000 hektar, sedan den stora stormen, men har samlat empirisk kunskap under 49 år av björkröjning.
Slutsatsen är att såväl lågskärm som stamvis blandning av gran och björk funkar utmärkt. Kravet alla verkar glömma är att björken måste vara förväxande när slutröjningen är klar!
FSC-certifieringen kräver 10 procent löv vid slutavverkning. Men skogsbolagen ställer oftast kvar endast tio procent vid förstaröjningen. Då är lövandelen lätt noll redan efter förstagallring...
Min erfarenhet säger att det behövs minst tre gånger den eftersträvade andelen vid utgången av röjningsfasen, samt att björken fortsatt är förväxande i förhållande till granen.
Tänk på att björken är ett utpräglat kontinentalträdslag och inte tål maritim klimatpåverkan. Därför är den ett trädslag att räkna med för virkesproduktion från Småland och norrut. Allra bäst i ett bälte från Värmland snett ner mot Hälsingland. Dessutom har den en väst-öst gradient, så björken växer ännu bättre i Baltikum och allra bäst i området mellan Moskva och Uralbergen.
Om någon är intresserad av hur man röjer ett tätt lövuppslag utan stubbskott som följd så kolla in bilderna...
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto