Skogsröjning

Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövslyet"

49 inlägg 17131 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövslyet"

jessica80  
#770335 Nu när björkved börjar prissättas efter förtjänst - är det hög tid att bejaka istället för att bekämpa det självföryngrade och så förkättrade "lövslyet" av björk i barrföryngringar. Den som tar vara på björken som ett produktionsträdslag sitter idag i guldsits, jämfört med de som fortsatt lövsanerar!
Dessutom är det ju bra om någon lever upp till miljöcertifieringens krav på lövandel...
Men glöm s k experters doktrin om nödvändigheten av att röja "hårt och tidigt". Björken måste diameterskiktas innan det är dags för en förstaröjning och stamantalet måste anpassas för att undvika en dyr stubbskottsröjning. Något som är ett skötselmässigt misslyckande!
I en bildserie nedan visas hur röjarens mardröm istället vänds till röjarens våta dröm!
Tidsdokumentationen är från en fallstudie i Småland, där jag under 14 år bedrivit metod- och teknikutveckling av mo-ma ungskogsröjning. Jag har här skapat blandbestånd på lövrika Gudrun-hyggen. Totalt har jag röjt över 2.000 hektar, sedan den stora stormen, men har samlat empirisk kunskap under 49 år av björkröjning.
Slutsatsen är att såväl lågskärm som stamvis blandning av gran och björk funkar utmärkt. Kravet alla verkar glömma är att björken måste vara förväxande när slutröjningen är klar!
FSC-certifieringen kräver 10 procent löv vid slutavverkning. Men skogsbolagen ställer oftast kvar endast tio procent vid förstaröjningen. Då är lövandelen lätt noll redan efter förstagallring...
Min erfarenhet säger att det behövs minst tre gånger den eftersträvade andelen vid utgången av röjningsfasen, samt att björken fortsatt är förväxande i förhållande till granen.
Tänk på att björken är ett utpräglat kontinentalträdslag och inte tål maritim klimatpåverkan. Därför är den ett trädslag att räkna med för virkesproduktion från Småland och norrut. Allra bäst i ett bälte från Värmland snett ner mot Hälsingland. Dessutom har den en väst-öst gradient, så björken växer ännu bättre i Baltikum och allra bäst i området mellan Moskva och Uralbergen.
Om någon är intresserad av hur man röjer ett tätt lövuppslag utan stubbskott som följd så kolla in bilderna...



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770338 Även om björken växer bra i ungdomen och just nu i elkrisen betalas hyggligt, så är det ju fortfarande så att det är väldigt svårt att få fram timmerkvalitet på björken.

Till skillnad från granen som nästan alltid växer spikrakt och brukar producera avsevärt mer kubik/ha än björken.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 09 sep 2022, 18:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Älgfoderodlare  
#770339 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 08:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Monark1954  
#770342 Mycket informativt.
Det är inte kört, tätt mellan åtgärderna, antar för att behålla grönmassa på vart kvarvarande träd. 👍

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770352
jessica80 skrev:Nu när björkved börjar prissättas efter förtjänst - är det hög tid att bejaka istället för att bekämpa det självföryngrade och så förkättrade "lövslyet" av björk i barrföryngringar. Den som tar vara på björken som ett produktionsträdslag sitter idag i guldsits, jämfört med de som fortsatt lövsanerar!
Dessutom är det ju bra om någon lever upp till miljöcertifieringens krav på lövandel...
Men glöm s k experters doktrin om nödvändigheten av att röja "hårt och tidigt". Björken måste diameterskiktas innan det är dags för en förstaröjning och stamantalet måste anpassas för att undvika en dyr stubbskottsröjning. Något som är ett skötselmässigt misslyckande!
I en bildserie nedan visas hur röjarens mardröm istället vänds till röjarens våta dröm!
Tidsdokumentationen är från en fallstudie i Småland, där jag under 14 år bedrivit metod- och teknikutveckling av mo-ma ungskogsröjning. Jag har här skapat blandbestånd på lövrika Gudrun-hyggen. Totalt har jag röjt över 2.000 hektar, sedan den stora stormen, men har samlat empirisk kunskap under 49 år av björkröjning.
Slutsatsen är att såväl lågskärm som stamvis blandning av gran och björk funkar utmärkt. Kravet alla verkar glömma är att björken måste vara förväxande när slutröjningen är klar!
FSC-certifieringen kräver 10 procent löv vid slutavverkning. Men skogsbolagen ställer oftast kvar endast tio procent vid förstaröjningen. Då är lövandelen lätt noll redan efter förstagallring...
Min erfarenhet säger att det behövs minst tre gånger den eftersträvade andelen vid utgången av röjningsfasen, samt att björken fortsatt är förväxande i förhållande till granen.
Tänk på att björken är ett utpräglat kontinentalträdslag och inte tål maritim klimatpåverkan. Därför är den ett trädslag att räkna med för virkesproduktion från Småland och norrut. Allra bäst i ett bälte från Värmland snett ner mot Hälsingland. Dessutom har den en väst-öst gradient, så björken växer ännu bättre i Baltikum och allra bäst i området mellan Moskva och Uralbergen.
Om någon är intresserad av hur man röjer ett tätt lövuppslag utan stubbskott som följd så kolla in bilderna...


Hej Bengt Åke. Har du någon koll på de andra hektaren som inte blev björkskog hur det utvecklades. Du lär ju ha koll även där kan man tro.
Är de bättre med Björk eller har granen svarat upp på de andra markerna?
Du gör et jättebra jobb och jag har ju varit med långt innan kjedjerösågen blev serieproducerad

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Elmhult  
#770385 Mer björk! När alla gran ätits upp av borrar står björken och övrigt löv kvar. Den är bra för själen och höjer timmerpriset bara genom att existera.

Hoppas de röjare jag har här vet hur man röjer björk på ett bra sätt för jag kommer inte plantera en granplanta till.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Sjögården  
#770388 Mycket bra beskrivning av björkskogens skötsel. På fuktiga marker är det ett bra alternativ och för oss med kronhjort är björken det enda alternativet på de bördiga markerna.Den är och förblir oskadad.
Har själv mycket tallmarker och där gör däremot inte björken någon glad.
Där är faktiskt björksaneringen huvudalternativet och det rätt tidigt för att inte tallen skall försvinna.
Som vanligt är det viktigt att bestämma sig vad man vill satsa på och handla därefter.. 😉

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

jannee  
#770392 Själv markbereder jag för att därpå plantera "glest" ca 1600 plant/ha.
Har fått påstötningar från många om hur dum jag är - egentligen menar de nog att jag är lat och snål.
Man ser resultatet när man ska göra 1:a gallring, är nästan bara björk som gallras bort, kanske fel, man skulle kanske gallra bort granen men gjort är gjort.
Fortsätter klimatet att vara som det varit de senaste 5 åren har jag gjort fel - blir något som nästa generation skogsägare blir varse.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Knagge  
#770396 På självföryngringar av tall där man glömt att röja så björken är mellan 5-8 m är björken enda rimliga alternativet.
Skogsägare som inte är med och röjer misslyckas ofta med frötallar.
Rådjur betar tall hårdare än björk när de är små.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Sjögården  
#770397 Här betar inte vare sig dovhjort, kronhjort eller rådjur björk.
Någon enstaka gång kan man se älgen ta sig en tugga men de föredrar tall, asp, ek och rönn om de kan hitta någon.
Och det finns om man inte röjt bort dom.. 😉

Avatar Fallback

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

80-90  
#770403 V Värmland betas första björken väldigt hårt . Men röjer man ner den så får det som kommer andra varvet stå ifred å blir väldigt bra som oftas

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Elis76  
#770409 Skall själv ut och röja björk i en tallställning efter att älgjägarna gått igenom skiftet vid lunch.

Här i norr besväras vi inte av hjortdjur, så det problemet har inte vi.

Jag sparar björk där den växer naturligt, annars premierar jag tall.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

Iskog  
#770411
Sjögården skrev:Mycket bra beskrivning av björkskogens skötsel. På fuktiga marker är det ett bra alternativ och för oss med kronhjort är björken det enda alternativet på de bördiga markerna.Den är och förblir oskadad.
Har själv mycket tallmarker och där gör däremot inte björken någon glad.
Där är faktiskt björksaneringen huvudalternativet och det rätt tidigt för att inte tallen skall försvinna.
Som vanligt är det viktigt att bestämma sig vad man vill satsa på och handla därefter.. 😉


Håller med björk på svaga tallmarker blir absolut ingenting, men däremot kanon på goda marker vid rätt förutsättningar.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

halvproffs  
#770413 T.o.m jag gör rätt ibland. Äldre granskog är avverkad sedan länge. Av det jag har planterat är max 20%gran. Och det på bördiga marker som andra trädslag inte trivs så bra på.

Användarvisningsbild

Re: Björken - äntligen en vinnare. Sluta röja sönder "lövsly

generationsskifte  
#770461 Röjde igenom ett eftersatt Gudrunskifte i våras och tog omhand björken och en del asp till ved. Slå man ut det så fick man hyfsat betalt för jobbet för en gång skull 🤭

La upp några bilder i en annan tråd i våras men dom passar bra in här med.
Senast redigerad av generationsskifte fre 16 sep 2022, 05:01, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).